Internet daje niemal nieograniczone możliwości dotarcia do klientów, sprzedawania towarów i realizacji usług. Pozwala działać na ogromną skalę, szybko się komunikować, zawierać transakcje niezależnie od ograniczeń terytorialnych. To wszystko wiąże się jednak także z niebezpieczeństwem utraty danych – wycieku kluczowych informacji firmowych czy danych osobistych klientów. Rozwiązaniem jest certyfikat SSL, dzięki któremu można ochronić sklep przed atakami.
Co to jest certyfikat SSL?
SSL, czyli Secure Socket Layer, jest to protokół bezpieczeństwa danych w sieci. Został opracowany przez amerykańską firmę Netscape w 1994 r. i przez lata był rozwijany. Protokół zabezpiecza transmisję danych między przeglądarką użytkownika a serwerem strony poprzez ich szyfrowanie, dzięki czemu uniemożliwia ich przechwycenie.
Certyfikat jest prostym rozwiązaniem, powszechnie stosowanym w bankowości elektronicznej, sklepach internetowych czy w systemach płatności online. To sposób, by pokazać klientom, że mają do czynienia z firmą, która dba o poufność ich danych.
Po czym rozpoznać, że witryna korzysta z SSL?
- początek adresu strony posiadającej certyfikat – https,
- początek adresu strony bez certyfikatu – http.
Dodatkowo w niektórych przypadkach na pasku adresowym widnieje zielony adres strony lub kłódka.
Ile kosztuje certyfikat SSL?
Czy można mieć certyfikat ssl za darmo? Tak, często te najprostsze certyfikaty są dodawane do usługi hostingu. Koszty, jakie trzeba ponieść, są zależne od rodzaju certyfikatu, stopnia ochrony.
Można wybrać:
- certyfikat DV – tani certyfikat SSL zapewnia podstawowe zabezpieczenia, można założyć go online w kilka minut, a weryfikowane jest przy tym jedynie prawo do domeny, koszt to kilkanaście, kilkadziesiąt zł rocznie, a korzystają z niego strony firmowe, blogi czy małe sklepy online;
- certyfikat OV – częsty wybór dla sklepów internetowych; w tym przypadku klienci sklepu widzą, dla kogo został wystawiony certyfikat; przed jego założeniem weryfikowane jest prawo do domeny, ale też dane firmy; trzeba je potwierdzić w rozmowie telefonicznej;
- certyfikat EV – stosowany m.in. w bankowości elektronicznej, najdroższy i najbardziej zaawansowany; firma, która chce go zainstalować, jest weryfikowana bardzo dokładnie.
W przypadku poszczególnych rodzajów certyfikatów SSL koszt jest dość zróżnicowany, często pojawiają się także promocje, dlatego przed zakupem warto sprawdzić i porównać aktualne oferty. W droższych opcjach często oferowana jest też pomoc techniczna, dzięki której można dowiedzieć się, jak zainstalować certyfikat SSL, uzyskać wsparcie w przypadku problemów.
Co daje certyfikat SSL?
Certyfikat SSL na stronie sklepu internetowego gwarantuje przede wszystkim bezpieczeństwo, zarówno przedsiębiorcy, jak i klientów. Wiedząc, że dana witryna ma certyfikat, nie muszą się obawiać wpisywania informacji z karty kredytowej czy danych teleadresowych. Co więcej, nie ma możliwości, by przed zatwierdzeniem transakcji zostali przekierowani na inną, bardzo podobną witrynę oszustów internetowych podszywających się pod daną markę (phishing).
Posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL świadczy także o wiarygodności danego sklepu, wzmacnia jego wizerunek.Może być odpowiedzią na pytania, jak wzmocnić pozycję firmy na rynku lokalnym, jak zyskać stałych klientów. Co więcej, certyfikat SSL dla domeny sprawia, że jest ona wyżej pozycjonowana w wyszukiwarce.