Pracodawcy poszukujący pracownika mają wizję idealnego kandydata na konkretnym stanowisku pracy. Przygotowując CV, warto wziąć pod uwagę preferencje pracodawcy i przygotować aplikację przyjazną rekruterowi. Podkreśl w CV mocne strony, cechy charakteru i osobowości oraz uargumentuj ich przydatność na stanowisku pracy, na które aplikujesz.
Cechy charakteru i cechy osobowości - czym się różnią?
Z psychologicznego punktu widzenia osobowość składa się na charakter. Cechy osobowości stanowią kierunek kształtowania się charakteru, który z kolei wpływa na przystosowanie się do otoczenia życia prywatnego i zawodowego. Charakter kształtuje się przez całe życie i jest zmienny. Na jego zmiany wpływają elementy naszego życia oraz procesy zachodzące w organizmie.
Podczas procesu rekrutacji często wymaga się od kandydata podania pozytywnych cech charakteru i negatywnych, inaczej mocnych stron charakteru i słabych stron. Co, jeśli by wpisać je od razu do CV? Jak zdefiniować, czy określone cechy są dobre lub złe z punktu widzenia stanowiska. Wszak punkt widzenia jest zmienny i zależy od wielu elementów składowych tak, jak i nasz charakter z paczką elementów osobowości.
Mocne strony pracownika stanowią częściowo wymienione w treści ogłoszenia o pracę wymogi ze strony pracodawcy. Zalety charakteru postrzegane pozytywnie w życiu prywatnym nie zawsze są odzwierciedleniem zalet pracownika idealnego w wyobrażeniu pracodawcy. Dzieje się tak dlatego, że niekiedy nasze dobre cechy charakteru mogą utrudniać nam pracę, którą chcielibyśmy wykonywać. Na przykład, jeśli jesteś osobą o wysokiej wrażliwości emocjonalnej, wykazujesz się ogromną dozą empatii w stosunku do ludzi, troskliwością, wielkodusznością, dobrodusznością i bezinteresownością nie będziesz dobrym komornikiem sądowym. W tym zawodzie trzeba myśleć trzeźwo i chłodno kalkulować, dlatego wyżej wymienione teoretycznie mocne strony osoby w tym wypadku nie sprawdzą się w zupełności. Tu potrzeba osoby dokładnej, obowiązkowej, zdyscyplinowanej i takie cechy dobrego pracownika na stanowisku komornika będą grały pierwsze skrzypce przy wyborze kandydata. Z kolei pierwszy zestaw cech jest idealny dla: nauczyciela, czy pracownika fundacji.
Projekt „Postawy Pracownicze” przeprowadzony na polskich pracownikach i pracodawcach przez Fundację Obserwatorium Zarządzania ukazuje charakterystykę pracownika „idealnego”. Co ciekawe, wyniki badań nieco zaskakują, gdyż cechy powszechnie uważane za wartościowe, jak „innowacyjność” oraz „kreatywność” są nisko oceniane. Obraz badania zawiera pożądane cechy pracowników przez pracodawców. Wśród nich najważniejszą rolę odgrywają: zaangażowanie, odpowiedzialność, dotrzymywanie zobowiązań. *
Cechy dobrego pracownika - cechy charakteru a cechy osobowości
Zazwyczaj mówi się o pozytywnych cechach człowieka, czy pracownika, ale nie wszyscy są idealni. Istnieje też zestaw cech złego pracownika i złego człowieka. Niekiedy przenikają się one na obydwu polach, czasami występują osobno z naciskiem na sferę życia zawodowego lub prywatnego. Lista cech charakteru może stanowić zatem listę wad charakteru. Czasami dobrze jest wziąć do ręki kartkę i długopis i opisać swoje cechy. Może dzięki temu uda się wypracować zmienne, które wpłynął na ukształtowanie się nowych cech charakteru i osobowości.
Przykłady cech charakteru pozytywne i negatywne
CECHY POZYTYWNE |
CECHY NAGATYWNE |
empatia |
egoizm |
altruizm |
wulgarność |
troskliwość |
impulsywność |
lojalność |
lenistwo |
szczerość |
agresja |
uczciwość |
zawziętość |
obowiązkowość |
nieuczciwość |
pomysłowość |
próżność |
wiarygodność |
zachłanność |
samodzielność |
skąpstwo |
uprzejmość |
lekkomyślność |
pracowitość |
uległość |
Dobry pracownik zna swoje mocne i słabe strony. Potrafi je rozróżniać i dzięki temu może nad nimi pracować. Takie działanie pozwala eliminować wady, radzić sobie z niepowodzeniami i rozwijać inne umiejętności przydatne w pracy zawodowej.
Jeśli chodzi o cechy osobowości, można powołać się na najbardziej znany model osobowości zwany Wielką Piątką. Rzeczona Wielka Piątka to czynniki osobowości takie jak: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. W opozycji do tych cech znajdują się stałość emocjonalna, introwersja, antagonizm, zamknięty umysł i nieukierunkowanie.
Cechy charakteru do CV
Tworząc aplikację na określone stanowisko pracy, warto dobrze przyjrzeć się samej treści ogłoszenia. Nie ma sensu zastanawiać się nad cechami charakteru, które możemy zawrzeć w dokumentach, jeśli nie trafią one w wyobrażenia pracodawcy. Odpowiedź na to, jakie cechy charakteru są pożądane przez pracodawcę, znajdują się bezpośrednio w ofercie pracy. Dlatego też warto przygotować aplikację spersonalizowaną pod kątem konkretnej oferty pracy. Wpisując cechy charakteru do CV, dajesz rekruterowi, jak na tacy prezentację swojej osoby. Jeśli oczekiwane cechy pracownika pokryją się z twoimi, z pewnością otrzymasz zaproszenie na rozmowę. Dodając cechy charakteru do listu motywacyjnego, opisz je dokładniej. Na przykład, jeśli starasz się o stanowisko pracownika biurowego, oczywiste jest, że twoje cechy osobowe będą brane pod uwagę. Dlatego warto podkreślić mocne strony osobowości i te cechy osobowościowe podeprzeć przykładami. Warto opisać też swoje zainteresowania, gdyż w pewnym sensie odzwierciedlają osobowość i cechy charakteru.
Pożądane cechy charakteru dobrego pracownika biurowego np. asystentki zarządu to:
- dobra organizacja pracy (od niej zależy funkcjonowanie całej firmy, prawidłowy obieg dokumentów, harmonogram spotkań, zaopatrzenie biura itp.)
- profesjonalizm (reprezentuje zarząd, rozmawia z ważnymi kontrahentami, jest najważniejszym ogniwem łączącym firmę ze światem zewnętrznym, dlatego musi zachowywać się w 100% profesjonalnie i być zorientowana w sytuacji firmy, i tego, co się aktualnie dzieje w jej strukturach)
- odpowiedzialność (potrafi przyznać się do błędu i ponieść konsekwencje swoich decyzji; powierzane są tajemnice firmy, wielkie pieniądze i ważne zadania - tu odpowiedzialność łączy się także z lojalnością)
- odporność na stres (asystentka ma do czynienia z nastrojami szefa i kontrahentów, presją czasu, która często towarzyszy załatwianiu sprawy wielkiej wagi)
- samodzielność (potrafi sobie zorganizować pracę, nie trzeba stale pilnować, czy pracownik ma zadania do wykonania)
- zaangażowanie (angażuje się w sprawy firmowe, jak w osobiste)
- lojalność (patrz odpowiedzialność)
- asertywność (rozmawia z różnymi ludźmi i potrafi im umiejętnie odmawiać, kiedy sprawa nie leży w interesie firmy; potrafi także uargumentować swoją postawę, czasami nawet w stosunku do szefa)
Samoocena pracownika
Każdy pracownik może pochwalić się swoimi sukcesami oraz określić swoje pozytywne cechy osobowości w parze, z którymi idą jego mocne strony. Nie każdy jednak potrafi. Oczywiście ocena ta może być subiektywna, gdyż wykonujemy ją na własnej osobie. Jednak raz na jakiś czas, trzeba zrobić rachunek sumienia i określić ten zestaw. Uświadomienie sobie własnych zalet i wad może przyczynić się do szybszego awansu, znalezienia nowej pracy, czy wyeliminowania zachowań, które nam szkodzą. Samoocena to także aspekt psychologiczny radzenia sobie z zadaniami w pracy i naszego podejścia do trudności, które niesie nam życie. Aby nie ulegać złym nawykom, które często mamy zwyczajnie odziedziczone po rodzicach, musimy pracować nad własnymi postawami. Dopiero pełna akceptacja i odkrycie cech, pomogą nam lepiej odnaleźć się na rynku pracy.
*Źródło: postawy.nf.pl