Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Cechy dobrego pracownika - co umieścić w CV?

Cechy dobrego pracownika - co umieścić w CV?

 
Cechy dobrego pracownika - co umieścić w CV?

Pracodawcy poszukujący pracownika mają wizję idealnego kandydata na konkretnym stanowisku pracy. Przygotowując CV, warto wziąć pod uwagę preferencje pracodawcy i przygotować aplikację przyjazną rekruterowi. Podkreśl w CV mocne strony, cechy charakteru i osobowości oraz uargumentuj ich przydatność na stanowisku pracy, na które aplikujesz. 

 

Cechy charakteru i cechy osobowości - czym się różnią?

 

Z psychologicznego punktu widzenia osobowość składa się na charakter. Cechy osobowości stanowią kierunek kształtowania się charakteru, który z kolei wpływa na przystosowanie się do otoczenia życia prywatnego i zawodowego. Charakter kształtuje się przez całe życie i jest zmienny. Na jego zmiany wpływają elementy naszego życia oraz procesy zachodzące w organizmie. 

 

Podczas procesu rekrutacji często wymaga się od kandydata podania pozytywnych cech charakteru i negatywnych, inaczej mocnych stron charakteru i słabych stron. Co, jeśli by wpisać je od razu do CV? Jak zdefiniować, czy określone cechy są dobre lub złe z punktu widzenia stanowiska. Wszak punkt widzenia jest zmienny i zależy od wielu elementów składowych tak, jak i nasz charakter z paczką elementów osobowości. 

 

Mocne strony pracownika stanowią częściowo wymienione w treści ogłoszenia o pracę wymogi ze strony pracodawcy. Zalety charakteru postrzegane pozytywnie w życiu prywatnym nie zawsze są odzwierciedleniem zalet pracownika idealnego w wyobrażeniu pracodawcy. Dzieje się tak dlatego, że niekiedy nasze dobre cechy charakteru mogą utrudniać nam pracę, którą chcielibyśmy wykonywać. Na przykład, jeśli jesteś osobą o wysokiej wrażliwości emocjonalnej, wykazujesz się ogromną dozą empatii w stosunku do ludzi, troskliwością, wielkodusznością, dobrodusznością i bezinteresownością nie będziesz dobrym komornikiem sądowym. W tym zawodzie trzeba myśleć trzeźwo i chłodno kalkulować, dlatego wyżej wymienione teoretycznie mocne strony osoby w tym wypadku nie sprawdzą się w zupełności. Tu potrzeba osoby dokładnej, obowiązkowej, zdyscyplinowanej i takie cechy dobrego pracownika na stanowisku komornika będą grały pierwsze skrzypce przy wyborze kandydata. Z kolei pierwszy zestaw cech jest idealny dla: nauczyciela, czy pracownika fundacji. 

 

Projekt „Postawy Pracownicze” przeprowadzony na polskich pracownikach i pracodawcach przez Fundację Obserwatorium Zarządzania ukazuje charakterystykę pracownika „idealnego”. Co ciekawe, wyniki badań nieco zaskakują, gdyż cechy powszechnie uważane za wartościowe, jak „innowacyjność” oraz „kreatywność” są nisko oceniane. Obraz badania zawiera pożądane cechy pracowników przez pracodawców. Wśród nich najważniejszą rolę odgrywają: zaangażowanie, odpowiedzialność, dotrzymywanie zobowiązań. *

 

Cechy dobrego pracownika - cechy charakteru a cechy osobowości

 

Zazwyczaj mówi się o pozytywnych cechach człowieka, czy pracownika, ale nie wszyscy są idealni. Istnieje też zestaw cech złego pracownika i złego człowieka. Niekiedy przenikają się one na obydwu polach, czasami występują osobno z naciskiem na sferę życia zawodowego lub prywatnego. Lista cech charakteru może stanowić zatem listę wad charakteru. Czasami dobrze jest wziąć do ręki kartkę i długopis i opisać swoje cechy. Może dzięki temu uda się wypracować zmienne, które wpłynął na ukształtowanie się nowych cech charakteru i osobowości. 

 

Przykłady cech charakteru pozytywne i negatywne

 

CECHY POZYTYWNE

CECHY NAGATYWNE

empatia

egoizm

altruizm

wulgarność

troskliwość

impulsywność

lojalność

lenistwo

szczerość

agresja

uczciwość

zawziętość

obowiązkowość

nieuczciwość

pomysłowość

próżność

wiarygodność

zachłanność

samodzielność

skąpstwo

uprzejmość

lekkomyślność

pracowitość

uległość

 

 

 

Dobry pracownik zna swoje mocne i słabe strony. Potrafi je rozróżniać i dzięki temu może nad nimi pracować. Takie działanie pozwala eliminować wady, radzić sobie z niepowodzeniami i rozwijać inne umiejętności przydatne w pracy zawodowej. 

 

Jeśli chodzi o cechy osobowości, można powołać się na najbardziej znany model osobowości zwany Wielką Piątką. Rzeczona Wielka Piątka to czynniki osobowości takie jak: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. W opozycji do tych cech znajdują się stałość emocjonalna, introwersja, antagonizm, zamknięty umysł i nieukierunkowanie.

 

Cechy charakteru do CV

 

Tworząc aplikację na określone stanowisko pracy, warto dobrze przyjrzeć się samej treści ogłoszenia. Nie ma sensu zastanawiać się nad cechami charakteru, które możemy zawrzeć w dokumentach, jeśli nie trafią one w wyobrażenia pracodawcy. Odpowiedź na to, jakie cechy charakteru są pożądane przez pracodawcę, znajdują się bezpośrednio w ofercie pracy. Dlatego też warto przygotować aplikację spersonalizowaną pod kątem konkretnej oferty pracy. Wpisując cechy charakteru do CV, dajesz rekruterowi, jak na tacy prezentację swojej osoby. Jeśli oczekiwane cechy pracownika pokryją się z twoimi, z pewnością otrzymasz zaproszenie na rozmowę. Dodając cechy charakteru do listu motywacyjnego, opisz je dokładniej. Na przykład, jeśli starasz się o stanowisko pracownika biurowego, oczywiste jest, że twoje cechy osobowe będą brane pod uwagę. Dlatego warto podkreślić mocne strony osobowości i te cechy osobowościowe podeprzeć przykładami. Warto opisać też swoje zainteresowania, gdyż w pewnym sensie odzwierciedlają osobowość i cechy charakteru.

 

Pożądane cechy charakteru dobrego pracownika biurowego np. asystentki zarządu to:

  • dobra organizacja pracy (od niej zależy funkcjonowanie całej firmy, prawidłowy obieg dokumentów, harmonogram spotkań, zaopatrzenie biura itp.)
  • profesjonalizm (reprezentuje zarząd, rozmawia z ważnymi kontrahentami, jest najważniejszym ogniwem łączącym firmę ze światem zewnętrznym, dlatego musi zachowywać się w 100% profesjonalnie i być zorientowana w sytuacji firmy, i tego, co się aktualnie dzieje w jej strukturach)
  • odpowiedzialność (potrafi przyznać się do błędu i ponieść konsekwencje swoich decyzji; powierzane są tajemnice firmy, wielkie pieniądze i ważne zadania - tu odpowiedzialność łączy się także z lojalnością)
  • odporność na stres (asystentka ma do czynienia z nastrojami szefa i kontrahentów, presją czasu, która często towarzyszy załatwianiu sprawy wielkiej wagi)
  • samodzielność (potrafi sobie zorganizować pracę, nie trzeba stale pilnować, czy pracownik ma zadania do wykonania)
  • zaangażowanie (angażuje się w sprawy firmowe, jak w osobiste)
  • lojalność (patrz odpowiedzialność)
  • asertywność (rozmawia z różnymi ludźmi i potrafi im umiejętnie odmawiać, kiedy sprawa nie leży w interesie firmy; potrafi także uargumentować swoją postawę, czasami nawet w stosunku do szefa)

 

Samoocena pracownika

 

Każdy pracownik może pochwalić się swoimi sukcesami oraz określić swoje pozytywne cechy osobowości w parze, z którymi idą jego mocne strony. Nie każdy jednak potrafi. Oczywiście ocena ta może być subiektywna, gdyż wykonujemy ją na własnej osobie. Jednak raz na jakiś czas, trzeba zrobić rachunek sumienia i określić ten zestaw. Uświadomienie sobie własnych zalet i wad może przyczynić się do szybszego awansu, znalezienia nowej pracy, czy wyeliminowania zachowań, które nam szkodzą. Samoocena to także aspekt psychologiczny radzenia sobie z zadaniami w pracy i naszego podejścia do trudności, które niesie nam życie. Aby nie ulegać złym nawykom, które często mamy zwyczajnie odziedziczone po rodzicach, musimy pracować nad własnymi postawami. Dopiero pełna akceptacja i odkrycie cech, pomogą nam lepiej odnaleźć się na rynku pracy.

 

*Źródło: postawy.nf.pl

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?