Oszczędność czasu i pieniędzy, komfort psychiczny, wyższa satysfakcja z pracy, możliwość zatrudnienia się w firmie zlokalizowanej w odległym mieście czy nawet państwie – to najczęściej wskazywane zalety pracy zdalnej. Od początku pandemii popularność home office znacząco wzrosła. Możliwości home office oczekują w szczególności specjaliści IT. Czy praca zdalna z domu to obecnie taki sam benefit jak prywatna opieka medyczna czy karnety sportowe?
Praca zdalna w IT – czy stała się dodatkowym benefitem?
Możliwość wykonywania zadań z domu nie jest może najważniejszym, ale bez wątpienia jednym z istotnych czynników, które czynią pracę w branży technologicznej atrakcyjną. Na karierę w IT po 30, 40 czy nawet w starszym wieku decyduje się obecnie bardzo wiele osób – rynek wciąż jest chłonny, specjalistów brakuje, mogą oni zatem dyktować warunki zatrudnienia. Wśród wymogów często pojawia się home office.
Jesienią tego roku firma YouGov na zlecenie BBC przeprowadziła badanie, które ukazuje skalę pozytywnego nastawienia do home office i oczekiwania, że ten tryb nie zniknie z rynku pracy. 70% z 1684 osób biorących udział w badaniu wyraziło zdanie, że pracownicy nigdy nie wrócą do biur w pełnym wymiarze godzin (źródło: bbc.com). Z kolei zgodnie z badaniem firmy PwC 83% z 1200 pracodawców twierdzi, że praca zdalna okazała się korzystnym rozwiązaniem dla ich firm, a tylko 6% wskazało, że przejście w tryb zdalny było niekorzystne (w przypadku pozostałych 11% home office przyniósł mieszane rezultaty, źródło: pwc.com).
O zmianie myślenia na temat home office świadczą także warunki na polskim rynku pracy.
Najpopularniejsze portale rekrutacyjne, w tym praca.pl, oferują obecnie filtrowanie ogłoszeń z uwagi na to, czy pracodawca daje możliwość wykonywania obowiązków w ramach home office. Powoli staje się też zwyczajem zamieszczanie w ogłoszeniach informacji na temat tego, czy pracę będzie można wykonywać zdalnie lub przynajmniej hybrydowo. Szczególnie gdy chodzi o IT i inne branże, w których obecność pracownika w biurze nie jest niezbędna do realizacji jakiegoś zadania (np. w marketingu, handlu, copywritingu, branży medialnej), oczekiwanie możliwości pracy zdalnej jest bardzo wysokie.
Praca zdalna – dlaczego coraz częściej ją wybieramy?
Istnieje bardzo wiele powodów, dla których home office cieszy się tak dużą popularnością. Jednym z nich jest oszczędność czasu. Osoby pracujące z domu nie muszą wstawać wcześnie rano, by przygotować się do wyjścia do biura, spędzać wielu minut czy nawet godzin na przejazdach. W domu często wykonują też swoją pracę szybciej, gdyż nie dekoncentrują ich inni pracownicy, biurowe zamieszanie itp.
Praca zdalna oznacza również liczne oszczędności – na paliwo, bilety miesięczne, ubrania i dodatki służbowe, obiady i kanapki. Jak dużą oszczędność oznacza home office, stanowi kwestię indywidualną. W obliczeniach należy wziąć pod uwagę np. wydatki na media (wyższe rachunki za energię elektryczną, szybsze łącze internetowe) czy choćby kawę i herbatę.
Home office umożliwia zatrudnienie się w wymarzonej firmie, której siedziba znajduje się poza miejscem naszego zamieszkania. Jest furtką do kariery dla osób, które wcześniej mogły doświadczać wykluczenia z powodów osobistych (np. dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców opiekujących się małymi dziećmi).
Warto pamiętać, że praca zdalna wiąże się także z kilkoma pułapkami. U niektórych może dojść np. do trudności z zachowaniem work-life balance, organizacją swojego dnia, koncentracją. Czasami problemem jest także poczucie izolacji, rozluźnienie więzi ze współpracownikami. Dlatego część pracowników ceni sobie model hybrydowy, łączący zalety home office i pracy biurowej, a część wciąż woli pracę w biurze.