Blog firmowy - czy warto go prowadzić?
Firmy prowadzą szeroko pojęte działania marketingowe mające na celu zatrzymanie aktualnych klientów i nakłonienie nowych, do zapoznania się z marką. Obecnie dużą wagę przywiązuje się do inbound marketingu, czyli takich strategii, które sprawią, że to odbiorca samodzielnie odnajduje to, czego szuka. (Jest to przeciwieństwo nachalnych, agresywnych reklam, wyskakujących podczas poszukiwania zupełnie innych treści).
Do elementów inbound marketingu zaliczyć można m.in. prowadzenie bloga firmowego. Jeśli będzie dobrze pisany, na pewno stanie się składnikiem budującym pozytywny wizerunek firmy.
Zalety posiadania bloga firmowego będą miały głównie odzwierciedlenie na płaszczyźnie relacji marka-klient. Blog to dłuższa forma wypowiedzi. Pierwsze pytanie, na które należy sobie odpowiedzieć, powinno brzmieć - o czym prowadzić bloga? Można w nim zawrzeć, to co na samej stronie internetowej się „nie mieści”. Sklepy oferujące artykuły spożywcze mogą prezentować przepisy kulinarne wykorzystujące produkty, firmy zajmujące się technologiami mogą przedstawić ciekawe zastosowania funkcji posiadanych przez urządzania itp.
Dzięki takim informacjom dana marka stawia się na pozycji profesjonalisty, eksperta w danej dziedzinie. Zwiększy to wiarygodność oraz zaufanie klientów.
Mimo że dzięki prowadzeniu bloga firma będzie utrzymywać status specjalisty, to jednak forma takiej komunikacji, mniej oficjalna i bliższa klientowi sprawi, że wizerunek marki będzie bardziej swojski i dostępny.
Regularne wpisy na blogu internetowym dają też poczucie, że w firmie coś się dzieje. Aktywność marki wpływa na aktywność klientów (obecnych i potencjalnych). Poszukiwanie nowych obszarów rozwiązań (np. nowe przepisy, nowe funkcje) i opisywanie ich na blogu zwiększają wiarygodność firmy. Czytelnicy dostają informację, że firma nie próżnuje, tylko cały czas się rozwija.
Korzyści z prowadzenia bloga to również zwiększenie widoczności firmy, jej strony internetowej w wynikach wyszukiwarki internetowej. Kiedy klient jeszcze nie zna marki, natomiast będzie poszukiwał rozwiązania jakiegoś zagadnienia, bardzo możliwe, że szybciej trafi na bloga, który ten problem opisuje.
Jak prowadzić bloga firmowego?
Dobrze jest odpowiednio przygotować się do prowadzenia bloga firmowego. Trzeba przeanalizować, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć i na jakich aspektach chcemy się skupić.
Ważne, by przywiązywać odpowiednią wagę i do formy i do treści. Blog tekstowy warto wzbogacać tematycznymi filmami lub infografikami. Tekst powinien być zrozumiały i łatwy do przyswojenia.
Należy pamiętać, że wszelkie komentarze i dyskusje są analizowane przez klientów. Będą oni sprawdzali rzetelność informacji, ale też umiejętność radzenia sobie z pozytywnymi, a przede wszystkim negatywnymi komentarzami.
Warto umieszczać kontent angażujący czytelnika. To znaczy taki, który nie będzie się opierał wyłącznie na podawaniu suchych definicji, ale zachęcał do próbowania produktu, opisywania i komentowania doświadczeń.
Prowadzenie bloga firmowego - zasady
Kiedy zastanawiamy się, jak prowadzić bloga, przyświecać nam powinno kilka zasad. Pierwsza to systematyczność wprowadzania wpisów. Jeśli chcemy przyciągać klientów, na pewno nie wystarczy jeden interesujący wpis, na którym będziemy bazować. Teksty muszą pojawiać się regularnie.
Świeżość i rzetelność informacji to kolejna zasada przy prowadzeniu bloga. Nikogo nie będzie interesował wpis, który dotyczy tematów nieaktualnych, przestarzałych. Zdecydowanie bardziej atrakcyjny będzie również artykuł opierający się na sprawdzonych informacjach, zawierający konkretną wiedzę. Dużym atutem będzie oryginalność w prezentacji danego tematu.
Przejrzystość tekstu, wyglądu bloga mają również wpływ na to, jak odbierają go czytelnicy. To, jakiego słownictwa używamy, jakim stylem piszemy, kształtuje charakter komunikacji z klientem.