Moda na brody nie gaśnie, a ich właściciele zwracają coraz większą uwagę na to, jak je właściwie pielęgnować i stylizować. Falę popytu na produkty barberskie można wykorzystać i otworzyć własny barber shop. Kiedy taki pomysł na biznes ma największe szanse powodzenia? Jak wyposażyć sklep barberski? Oto kilka kluczowych wskazówek na start.
Barber shop – formalności, założenie działalności
Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, najpierw zapoznaj się z informacjami na temat tego, jak założyć własną działalność gospodarczą. Procedura nie jest skomplikowana – firmę można założyć przez internet. Trzeba wskazać nazwę, adres i inne dane, a także wybrać formę prawną i sposób opodatkowania. W czasie rejestracji należy wskazać również właściwy kod PKD, tym przypadku – PKD 47.75.Z Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Kodów PKD można podać więcej – istotne jest to, by odzwierciedlały faktyczny zakres działalności firmy.
Sklep barberski – koszty inwestycyjne
Jedną z podstawowych decyzji, jaką należy podjąć, jest to, czy chcemy otworzyć sklep internetowy, stacjonarny czy też łączący obie formy. Sklep online wygeneruje mniej kosztów inwestycyjnych, z drugiej jednak strony modny barbershop ma szansę podnieść prestiż firmy i przyciągnąć wiernych klientów. Prowadzenie formy łączonej z kolei będzie się wiązać z zatrudnieniem pracownika (pracowników), co może okazać się zbyt dużym wydatkiem na początkowym etapie. W podjęciu decyzji pomoże rzetelny biznesplan, warto również umówić się na konsultację z doradcą biznesowym oraz poszukać dostępnych form dofinansowania np. z funduszy samorządowych, unijnych itp. (informacje na ten temat uzyskamy w biurze doradztwa dla przedsiębiorców w swojej gminie – tego typu jednostki zlokalizowane są zwykle w urzędzie miasta / gminy).
Co trzeba będzie wpisać na listę pierwszych wydatków:
- ewentualne koszty związane z założeniem działalności gospodarczej (w przypadku niektórych form prawnych), wyrobieniem pieczątki,
- koszt stworzenia sklepu internetowego lub witryny reklamującej firmę,
- pozostałe wydatki na promocję (zamówienie plakatów, ulotek),
- koszt pozyskania lokalu, ewentualnego remontu i zaopatrzenia w półki, ladę, kasę fiskalną, lustra itp., wykonania logo firmy,
- koszt zatowarowania.
Sprawdź także, na czym polega praca jako barber.
Sklep barberski – zysk z interesu
Na jakie zyski można liczyć? Koszt jednego produktu barberskiego waha się od kilku do kilkuset złotych. Klienci doceniają w szczególności wyroby ekologiczne, z niewielkich manufaktur, a także profesjonalne produkty fryzjerskie. Receptą na sukces może być jednak różnorodność towarów.
Sklepy dla brodaczy w dużych miastach pojawiają się jak grzyby po deszczu, dlatego decydując się na stacjonarny punkt, warto zwrócić uwagę na to, czy w okolicy nie ma dużej konkurencji. Największe szanse na powodzenia mają oczywiście sklepy dobrze widoczne, znajdujące się w pobliżu miejsc chętnie odwiedzanych przez zakupowiczów, turystów, itp. (w centrach handlowych, przy deptakach targowych, w pobliżu miejsc kultury, centrów biznesowych), ale także studentów, młodych ludzi (blisko uczelni, domów studenckich, obiektów sportowych). Dobra lokalizacja punktu oraz przyjazny, nietuzinkowy wystrój – to już połowa sukcesu.
Dobra widoczność jest kluczowa także w przypadku sklepu online – w tym wypadku zwiększyć ją może przemyślana strategia SEO. Warto zadbać o to, by barber shop miał stronę w mediach społecznościowych. Dobrym pomysłem jest publikacja wartościowych artykułów sponsorowanych, nawiązanie współpracy biznesowej z youtuberem, który przetestuje nasze produkty, poprowadzenie kampanii viral marketingu… możliwości jest naprawdę sporo.