Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Bądź asertywny w pracy!

Bądź asertywny w pracy!

 
 Bądź asertywny w pracy!

Umiejętność jasnego wyrażania swojego stanowiska, wyrażenia sprzeciwu wobec niekorzystnych dla nas działań przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, ale również zawodowym. Codzienne obowiązki mogą być okazją do budowania profesjonalnego wizerunku oraz usprawniania komunikacji z przełożonymi oraz współpracownikami.

 

Asertywność to bardzo popularne w dzisiejszym świecie słowo, które ma jednak realne przełożenie na życie zawodowe. Umiejętność walki o swój sukces i rozwiązywania konfliktów może być bardzo pomocna w budowaniu pozycji w zespole i wspierać motywację do pracy.

 

Kto ma to robić?

 

Bardzo częstym źródłem konfliktów i nieporozumień są źle lub nie do końca jasno przydzielone obowiązki. Pracodawcy zdarza się podchodzić zbyt swobodnie do tej części swoich obowiązków, przez co pracownicy gubią się w domysłach i błędnych sugestiach. Brak ustalonych struktur, ścieżki kariery dla poszczególnych stanowisk może powodować konflikty i być źródłem stresujących sytuacji. Konflikty mogą pojawiać się np. na tle przydzielania zadań w projektach czy oskarżenia o niedopełnianie obowiązków. Odpowiedzialny pracodawca, który zaobserwuje w swojej firmie tego typu nieporozumienia, powinien uważniej przyjrzeć się sytuacji i być może zweryfikować dotychczasowych stan rzeczy.

 


Co możesz zrobić jeśli jesteś pracownikiem, a w codziennej pracy czujesz, że twoje obowiązki nie są właściwie przydzielone? Czujesz, że masz za dużo pracy lub też brak ci rozwoju, bo twoja cześć pracy często przyznawana jest komuś innemu? Nie czekaj, aż klimat w pracy się pogorszy i porozmawiaj z pracodawcą. Być może on nie jest od końca świadomy sytuacji lub też czeka na twoją większą aktywność w dbaniu o swój własny rozwój. Wyjaśnienie sytuacji pozwoli oczyścić atmosferę w zespole intensywniej się rozwijać.

 

Czytaj także: Nie kradnij mojego jedzenia, czyli jak rozmawiać ze współpracownikiem

 

Koniec podawania kawy

 

Innym polem do asertywności w pracy jest problem, który dotyka zwłaszcza młode osoby, które są zatrudnione w danej firmie od niedawna. Mimo podobnego lub tego samego tytułu zawodowego, osoby, które pojawiły się niedawno w pracy, są podświadomie traktowane jako słabsze, a przez to bardziej narażone na wykorzystywanie. Jeśli dopiero wchodzisz do firmy i zaczynasz w pracę w zespole bardziej doświadczonych od siebie osób, postaraj się od początku układać z nimi relacje na partnerskich zasadach. Oznacza to więc, że nie musisz się zgadzać na wykonywanie nieswoich obowiązków czy ciągłe parzenie kawy „starszym” koleżankom.

 

Jeśli mimo delikatnych sugestii i podejmowanych działań mających na celu stworzenie partnerskich relacji w pracy kontakty te nie przybierają wymarzonych kształtów, najlepiej będzie, jeśli porozmawiasz z przełożonym. Poinformuj go o trudnych warunkach panujących w zespole i poproś o pomoc w nawiązaniu prawidłowych stosunkach. Być może problem leży w nieprawidłowo przydzielonych obowiązkach, nierozwiązanych wcześniej konfliktach czy trudnej sytuacji w firmie, która powoduje nerwowe i opresyjne zachowania.

 

„Przyjaźń” w pracy

 

Może się również zdarzyć, że w pracy trafisz na osobę, która bardzo będzie chciała się z tobą zaprzyjaźnić. Być może na początku spoufalanie się, opowieści o problemach rodzinnych czy awaryjne zastępowanie takiej osoby w pracy może być naturalne, a nawet przyjemne, o tyle jeśli taka sytuacja będzie trwała dłużej, może, co naturalne, zacząć być męcząca. Tego typu osoby mogą mieć tendencje do egocentryzmu i wykorzystywania zażyłości czy przyjaźni do własnych celów. Jeśli po raz kolejny zastępujesz koleżankę w pracy lub wysłuchujesz rodzinnych problemów kolegi, a sam masz wiele do zrobienia, spróbuj w łagodny, lecz stanowczy sposób zwrócić uwagę na to, że benefity ze znajomości powinny być wzajemne, a ty jesteś już zmęczony wykonywaniem obowiązków za kolegę czy koleżankę.


Umiejętność jasnego przedstawienia swojego stanowiska może pomóc oczyścić napiętą w zespole atmosferę. Może również pomóc w budowaniu profesjonalnego wizerunku pracownika pewnego swoich kwalifikacji oraz zaangażowanego w swoją pracę.

 

Czytaj także: Jak być proaktywnym kandydatem na rynku pracy?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    12 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.