Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Bądź asertywny w pracy!

Bądź asertywny w pracy!

 
 Bądź asertywny w pracy!

Umiejętność jasnego wyrażania swojego stanowiska, wyrażenia sprzeciwu wobec niekorzystnych dla nas działań przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, ale również zawodowym. Codzienne obowiązki mogą być okazją do budowania profesjonalnego wizerunku oraz usprawniania komunikacji z przełożonymi oraz współpracownikami.

 

Asertywność to bardzo popularne w dzisiejszym świecie słowo, które ma jednak realne przełożenie na życie zawodowe. Umiejętność walki o swój sukces i rozwiązywania konfliktów może być bardzo pomocna w budowaniu pozycji w zespole i wspierać motywację do pracy.

 

Kto ma to robić?

 

Bardzo częstym źródłem konfliktów i nieporozumień są źle lub nie do końca jasno przydzielone obowiązki. Pracodawcy zdarza się podchodzić zbyt swobodnie do tej części swoich obowiązków, przez co pracownicy gubią się w domysłach i błędnych sugestiach. Brak ustalonych struktur, ścieżki kariery dla poszczególnych stanowisk może powodować konflikty i być źródłem stresujących sytuacji. Konflikty mogą pojawiać się np. na tle przydzielania zadań w projektach czy oskarżenia o niedopełnianie obowiązków. Odpowiedzialny pracodawca, który zaobserwuje w swojej firmie tego typu nieporozumienia, powinien uważniej przyjrzeć się sytuacji i być może zweryfikować dotychczasowych stan rzeczy.

 


Co możesz zrobić jeśli jesteś pracownikiem, a w codziennej pracy czujesz, że twoje obowiązki nie są właściwie przydzielone? Czujesz, że masz za dużo pracy lub też brak ci rozwoju, bo twoja cześć pracy często przyznawana jest komuś innemu? Nie czekaj, aż klimat w pracy się pogorszy i porozmawiaj z pracodawcą. Być może on nie jest od końca świadomy sytuacji lub też czeka na twoją większą aktywność w dbaniu o swój własny rozwój. Wyjaśnienie sytuacji pozwoli oczyścić atmosferę w zespole intensywniej się rozwijać.

 

Czytaj także: Nie kradnij mojego jedzenia, czyli jak rozmawiać ze współpracownikiem

 

Koniec podawania kawy

 

Innym polem do asertywności w pracy jest problem, który dotyka zwłaszcza młode osoby, które są zatrudnione w danej firmie od niedawna. Mimo podobnego lub tego samego tytułu zawodowego, osoby, które pojawiły się niedawno w pracy, są podświadomie traktowane jako słabsze, a przez to bardziej narażone na wykorzystywanie. Jeśli dopiero wchodzisz do firmy i zaczynasz w pracę w zespole bardziej doświadczonych od siebie osób, postaraj się od początku układać z nimi relacje na partnerskich zasadach. Oznacza to więc, że nie musisz się zgadzać na wykonywanie nieswoich obowiązków czy ciągłe parzenie kawy „starszym” koleżankom.

 

Jeśli mimo delikatnych sugestii i podejmowanych działań mających na celu stworzenie partnerskich relacji w pracy kontakty te nie przybierają wymarzonych kształtów, najlepiej będzie, jeśli porozmawiasz z przełożonym. Poinformuj go o trudnych warunkach panujących w zespole i poproś o pomoc w nawiązaniu prawidłowych stosunkach. Być może problem leży w nieprawidłowo przydzielonych obowiązkach, nierozwiązanych wcześniej konfliktach czy trudnej sytuacji w firmie, która powoduje nerwowe i opresyjne zachowania.

 

„Przyjaźń” w pracy

 

Może się również zdarzyć, że w pracy trafisz na osobę, która bardzo będzie chciała się z tobą zaprzyjaźnić. Być może na początku spoufalanie się, opowieści o problemach rodzinnych czy awaryjne zastępowanie takiej osoby w pracy może być naturalne, a nawet przyjemne, o tyle jeśli taka sytuacja będzie trwała dłużej, może, co naturalne, zacząć być męcząca. Tego typu osoby mogą mieć tendencje do egocentryzmu i wykorzystywania zażyłości czy przyjaźni do własnych celów. Jeśli po raz kolejny zastępujesz koleżankę w pracy lub wysłuchujesz rodzinnych problemów kolegi, a sam masz wiele do zrobienia, spróbuj w łagodny, lecz stanowczy sposób zwrócić uwagę na to, że benefity ze znajomości powinny być wzajemne, a ty jesteś już zmęczony wykonywaniem obowiązków za kolegę czy koleżankę.


Umiejętność jasnego przedstawienia swojego stanowiska może pomóc oczyścić napiętą w zespole atmosferę. Może również pomóc w budowaniu profesjonalnego wizerunku pracownika pewnego swoich kwalifikacji oraz zaangażowanego w swoją pracę.

 

Czytaj także: Jak być proaktywnym kandydatem na rynku pracy?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Księgowa / Księgowy

    Legal House Poland sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: prowadzenie ewidencji księgowej; zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentów; dekretowanie i księgowanie operacji gospodarczych; sporządzanie deklaracji podatkowych; sporządzanie raportów finansowych; sporządzanie raportów wewnętrznych; księgowanie list płac;...
  • Kierownik / Inżynier Robót Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...
  • Account Coordinator

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   7 000 - 9 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: Kontakt z pracownikami tymczasowymi, zarządzanie ich czasem pracy i układanie grafików. Wpływ na zespołową realizacje projektów rekrutacyjnych z obszaru transportu. Zarządzanie bazą pracowników tymczasowych oraz aspektami ich codziennej pracy na terenie Niemiec...
  • Agent Nieruchomości

    Liberty sp. z o.o.   Olsztyn    praca mobilna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert / kierownik/koordynator / menedżer  umowa agencyjna / kontrakt B2B  pełny etat   5 000 - 50 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    NIKT NA ŚWIECIE NIE SPRZEDAJE TYLE NIERUCHOMOŚCI CO RE/MAX Dołącz do elitarnego zespołu RE/MAX Liberty prowadzonego przez Edytę i Arnolda Łowickich w Olsztynie, i rozpocznij swoją karierę w najbardziej rozpoznawalnej marce na świecie! Edyta i Arnold Łowiccy to doświadczeni mentorzy,...
  • Młodszy mikrobiolog - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz mikrobiologicznych (posiewy, identyfikacja, antybiogramy), konsultowanie wyników badań, prowadzenie dokumentacji.

Najnowsze artykuły

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.