Artykuły sponsorowane stały się nieodłączną częścią content marketingu. Treści reklamujące markę, przedmiot czy konkretną usługą są powszechne w internecie. Co więcej, bardzo często na pierwszy rzut oka czytelnicy nie są w stanie rozpoznać, że mają do czynienia z artykułem sponsorowanym. I o to właśnie chodzi, gdyż internauci szukają przede wszystkim rozrywki, artykułów eksperckich, różnego rodzaju przydatnych informacji – i wcale nie lubią być bombardowani nachalnymi sloganami. Zatem jak napisać artykuł, który spodoba się użytkownikom sieci? Kto powinien pomyśleć o tego typu reklamie w internecie?
Artykuł sponsorowany: co to znaczy?
Artykuł sponsorowany od zwykłego artykułu odróżnia kilka rzeczy. Po pierwsze, zawiera on elementy promujące jakiś produkt / usługę / markę itp. Te elementy czysto reklamowe mogą przybierać bardzo różne formy. W niektórych publikacjach wymieniana jest jedynie nazwa, w innych na temat promowanej rzeczy powstaje cały akapit czy rozdział. Czasami elementem reklamowym jest zdjęcie wraz z podpisem, wpleciony do artykułu film, animacja.
Po drugie, artykuł sponsorowany wcale nie musi być artykułem w ścisłym sensie. Równie dobrze sprawdzają się wywiady z ekspertami i inne formy literackie, ale też np. galerie zdjęć, filmiki z sondami ulicznymi i inne produkcje multimedialne.
Po trzecie, artykuły sponsorowane, przygotowywane przez profesjonalnych copywriterów, uwzględniają przyjęte strategie SEO i SEM. Przykładowo, poprawnie napisany artykuł zawiera frazy kluczowe, dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarce internetowej. Jest też właściwie zredagowany, z podziałem np. na sekcje podzielone tytułami (które również zawierają słowa kluczowe).
Po czwarte, artykuł sponsorowany musi być napisany do konkretnej grupy docelowej, a więc właściwym językiem. Powinien odwoływać się do pewnych doświadczeń charakterystycznych dla tej grupy itp. Pisząc do wszystkich – piszemy tak naprawdę do nikogo. Konsumenci lubią być traktowani indywidualnie, warto zatem, by twórca artykułu sponsorowanego brał pod uwagę oczekiwania i potrzeby grupy klientów, do której się zwraca.
Jak napisać artykuł sponsorowany
Sposób przygotowywania artykułów sponsorowanych na blogach, portalach czy innych witrynach w sieci zmieniał się z biegiem lat – obecnie wysokiej jakości sponsorowane treści nie budzą w użytkownikach portali czy czytelnikach blogów negatywnych emocji. Większa akceptacja tego typu publikacji wiąże się z bardziej naturalnym, nienachalnym umieszczaniem w artykułach elementów reklamowych. Innymi słowy, użytkownik doceni wyczerpujący, ciekawy materiał, w którym niejako mimochodem zostanie podany element promujący produkt czy markę. Z drugiej strony z wysokim prawdopodobieństwem internauta szybko opuści stronę, w której co kilka zdań namawia się go do kupna jakiejś rzeczy.
Przygotowując artykuł sponsorowany, warto zatem pamiętać, że właściwie najważniejsza jest w nim treść niereklamowa. Musi być ona magnetyzująca, ciekawa, w jakiś sposób wyróżniająca się w sieci. Dzięki niej artykuł ma szansę zająć dobrą pozycję w wyszukiwarkach, być polecany na forach i w mediach społecznościowych – a więc dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów. Elementy reklamowe oczywiście powinny być obecne zgodnie z założeniami marketingowymi, ale zawierane w sposób wyważony.
Ile kosztuje artykuł sponsorowany?
Cenniki copywriterów zwykle mają formę stawki za tysiąc znaków ze spacją. Ceny zależą od wielu czynników, np. branży, tematu, deadline’u, konieczności przeprowadzenia wywiadu / zasięgnięcia porady ekspertów, innych oczekiwań. Można zatem spotkać się na rynku i ze stawkami 30 zł na 1000 zzs, i nawet 300 zł za 1000 zzs. Zwykle copywriter przygotowuje wycenę artykułu na podstawie wstępnych wytycznych ze strony zlecającej napisanie artykułu.