Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sposobów na zdrowe stawianie granic w pracy

5 sposobów na zdrowe stawianie granic w pracy

 
5 sposobów na zdrowe stawianie granic w pracy

Znowu dałeś się wrobić w nadgodziny. Nie wiesz, jak to się stało, że zajmujesz się projektem kolegi, zamiast swoim. Kolejny raz zamieniłeś się dyżurami mimo że taki grafik jest dla Ciebie znacznie mniej korzystny. Brzmi znajomo? Jeśli masz poczucie, że współpracownik „wchodzi Ci na głowę”, prawdopodobnie nie udało Ci się należycie wyznaczyć granicę w relacjach zawodowych. Jak to zmienić? Oto kilka wskazówek ułatwiających stawianie granic w pracy.

 

Znaj swoje granice

 

Żeby wyznaczanie granic przebiegło pomyślnie, najpierw musisz te granice poznać. Być może nigdy nie zastanawiałeś się nad tym, jaki wpływ innych na Ciebie jest dopuszczalny, a jaki nie. Własne granice uświadamiasz sobie dopiero wówczas, gdy ktoś je narusza – odczuwasz dyskomfort, złość czy rozczarowanie własnym brakiem asertywności w pracy. Tymczasem zamiast reagować na negatywne sytuacje – lepiej im zapobiegać.

 

Każdy człowiek ma granice fizyczne i psychiczne

 

Granice fizyczne określają to, jaki kontakt fizyczny jest dla Ciebie dopuszczalny, ale też w jakich zdarzeniach chcesz lub nie chcesz być brać udziału. Przykładowo – wiele osób wita się uściskiem dłoni, ale dla niektórych taki kontakt to zbyt wiele, wolą np. skinienie głową. Kolejny przykład – sporo osób lubi brać udział w wydarzeniach integracyjnych po pracy, ale dla innych wieczorne spotkanie ze współpracownikami nie oznacza relaksu, ale de facto przedłużenie dnia pracy.

 

Granice psychiczne wyznaczają dopuszczalne zaangażowanie w jakąś sprawę. Na przykład jeden pracownik może być zmotywowany do brania nadgodzin, bo zależy mu na dodatkowym zarobku lub naprawdę pasjonuje go projekt. Inny odczuwa dyskomfort i wewnętrzny sprzeciw za każdym razem, gdy szef prosi go o zostanie dłużej. Pewna osoba lubi, kiedy koleżanka z pracy zwierza się jej z prywatnych spraw. Dla innej słuchanie o osobistych problemach współpracownika albo zmuszanie do zwierzeń na temat własnego życia prywatnego oznacza naruszenie granic.

 

A zatem jak poznać siebie i nauczyć się stawiania granic? Ćwiczeń jest wiele, oto jedno proste na początek, które pozwoli Ci ustalić, na czym stoisz. Wypisz na kartce zachowania i sytuacje, które do tej pory powodowały w Tobie dyskomfort. Lista pomoże Ci przejść do kolejnego kroku, czyli ustalania reguł pomagających przywrócić równowagę w życiu zawodowym.

 

Stwórz jasne reguły pracy

 

Gdy już wiesz, co jest nie tak, możesz zacząć wytyczać swoje granice – pomogą Ci w tym reguły, jakie stworzysz na podstawie poprzedniej listy. Ustal w szczególności:

 

  • dopuszczalne ramy pracy – godziny, dni tygodnia. To bardzo ważne, jeśli czujesz, że nadgodziny i praca weekendowa stały się zwyczajem, a nie wynikają z wyjątkowej potrzeby pracodawcy,
  • zasady komunikacji ze współpracownikami na tematy pracownicze – kiedy można do Ciebie zadzwonić, kiedy odpowiadasz na maile czy choćby możesz przedyskutować coś ze współpracownikiem. W ten sposób sprawy innych nie będą zaburzać Twoich własnych obowiązków,
  • granice kontaktów interpersonalnych – jaki język jest dla Ciebie dopuszczalny, jakich zachowań czy spoufalania sobie nie życzysz,
  • granice aktywności integracyjnych – w których możesz wziąć udział, a jakie są dla Ciebie nieodpowiednie.


Zadbaj o profesjonalne relacje w pracy

 

Wiesz już, na co możesz się zgodzić, a co jest niedopuszczalne? Teraz czas na najtrudniejsze – zakomunikowanie tych zasad współpracownikom. Sposobów jest kilka. Jeśli chodzi o formy kontaktu telefonicznego, godziny odbierania maili, możesz na przykład wysłać oficjalnego e-maila, w którym dajesz znać, kiedy będzie można Cię złapać. Poinformuj współpracownika, który zagląda do Ciebie co pół godziny, kiedy znajdziesz dla niego czas, a kiedy jesteś zajęty.

 

Nie bój się mówić nie

 

Jeśli ktoś mimo wszystko nieustannie Ci przeszkadza, prosi o pomoc, przerzuca na Ciebie obowiązki, naucz się odmawiać. W mówieniu „nie” nie ma niczego nagannego. Przeciwnie, asertywność to ważna umiejętność, pozytywne postrzegana także w środowisku pracy. Zauważ, że nie zawsze musisz tłumaczyć się ze swojego „nie”. O ile szef musi wiedzieć, dlaczego nie wykonasz jakiegoś zadania, o tyle wyjaśnienia nie należą się natrętnemu współpracownikowi.

 

Deleguj prace

 

Osoby mające trudności w wyznaczaniu granic często biorą na swoje barki zbyt wiele. Ponieważ szef nie widzi sprzeciwu, przydziela takim podwładnym kolejne zadania… w efekcie potulni pracownicy są przepracowani, zostają po godzinach, a ich asertywni koledzy i koleżanki mają czas i na kawę, i na plotki w godzinach pracy.

 

Zgłaszaj przełożonemu, że zlecił Ci zbyt wiele zadań. Bądź konkretny – powiedz, ile czasu zajmą Ci poszczególne czynności, na co po prostu zabraknie dnia. Możesz też zasugerować, które prace mogą być delegowane innym bądź odłożone na kolejny dzień.

 

Czasami przyjmuje się, że kłopoty z wyznaczeniem granic może mieć przede wszystkim introwertyk w pracy, ktoś cichy i rzadko biorący udział w zbiorowych aktywnościach. To jednak nieprawda. Towarzyski ekstrawertyk może wpaść we własną pułapkę – głupio mu będzie odmawiać przysług, kiedy wejdzie na stopę przyjacielską ze współpracownikami. Trudności z asertywnością nie są zależne od typu osobowości. Są też dość częstym zjawiskiem – każdy musi nauczyć się stawiania granic, dbania o własne dobro.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. procesu zarządzania kapitałem

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków udział w realizacji procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kapitałem i procesem ICAAP; udział w wyliczaniu miar adekwatności kapitałowej i MREL; realizacja testów warunków skrajnych; udział w aktualizacji Planu Naprawy; dokonywanie analiz oraz...
  • Młodszy Kontroler Finansowy (Analityk Danych)

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Z nami: Weźmiesz udział w kluczowych procesach finansowych (takich jak zamknięcie miesiąca, prognozowanie i budżetowanie), co pozwoli Ci zrozumieć, jak funkcjonuje biznes od strony finansów. Nauczysz się współpracy międzydziałowej w dużej firmie Automotive: będziesz współpracować z...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Kłodzko    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Pracownik do sadzenia drzew (sezonowy)

    Grimslovs Skogstjanst AB   Szwecja, Emmaboda    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 17 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Szczegóły oferty: Pracownik sadzenia drzew na sezon 2025 (marca-lipiec). Możliwość przedłużenia umowy dla najlepszych pracowników.
  • Technik - Konserwator

    Fresenius   Żywiec    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: podstawowe naprawy i konserwacje aparatury medycznej w danej stacji dializ, monitorowanie przeglądów i kontroli bezpieczeństwa aparatury medycznej i urządzeń technicznych, monitorowanie i nadzór nad stacją uzdatniania wody i centralnej dystrybucji koncentratów,...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.