Lojalny klient to prawdziwy skarb. Dlaczego? Powodów jest naprawdę wiele. Po pierwsze, utrzymanie klienta kosztuje o wiele mniej niż znalezienie nowego. Wymaga także mniejszych nakładów na marketing, obsługę klienta. Po drugie, lojalny, znający firmę i jej produkty czy usługi klient jest w stanie zaakceptować wyższe niż u konkurencji ceny. I po trzecie – pozytywne opinie zadowolonych kupujących pozwalają budować silną markę, wzmacniać swoją rynkową pozycję. Właśnie dlatego warto myśleć długofalowo i dbać o pozytywne relacje z klientami. Jak budować lojalność? Oto 5 prostych sposobów, aby ją wzmocnić.
Poznaj klienta
Wiedza, kim jest nasz klient, czego potrzebuje, jakie ma przyzwyczajenia to zupełna podstawa. Dzięki niej możemy szyć ofertę skrojoną na miarę, wdrażać indywidualne podejście do każdej osoby. Bardzo ważne jest budowanie bliskiej relacji, tak, aby klient miał poczucie, że w każdej chwili zostanie wysłuchany, że jest ważny. To szczególnie istotne w kontaktach biznesowych – dlatego firmy wysyłają kartki i prezenty na święta, składają życzenia jubileuszowe itd. Kolejny ważny krok to stałe kontrolowanie poziomu zadowolenia z naszych usług czy produktów. Dlaczego warto badać satysfakcję klienta? Pozwala to ocenić nasze relacje z odbiorcami, sprawdzić, jakie obszary możemy poprawić, aby dokładnie trafić w oczekiwania konsumentów.
Stwórz program lojalnościowy
Program lojalnościowy – jak wskazuje jego nazwa – służy budowaniu lojalności klientów. To bardzo prosty sposób na zachęcenie do stałego korzystania z usług naszej firmy. Dziesiąta kawa gratis, bon na kolejne zakupy, zniżki dla klubowiczów… wiele marek korzysta z tego typu bonusów. W programach lojalnościowych zdobycie nagrody motywuje do zrobienia zakupów w konkretnym miejscu. I jak pokazuje praktyka, świetnie działa.
Wdróż program poleceń
Skoro nagradzamy klientów za lojalność i zakupy, dlaczego nie gratyfikować też za zaangażowanie w promocję marki? Program poleceń to kolejna skuteczna metoda budowania lojalności. Jest zarazem sposobem, aby przyciągnąć nowych klientów. Polega on na tym, że klienci otrzymują określone korzyści za polecenie marki znajomym. Może to być zniżka dla obu stron na następne zakupy czy gratis dodany do zamówienia albo dodatkowe punkty w programie lojalnościowym.
Poproś klientów o wyrażenie opinii
Kolejna ważna kwestia to budowanie zaangażowania i zbieranie opinii o firmie. Warto wchodzić z klientami w interakcję, prosić ich o pozostawianie komentarzy. Dobrze jest również prezentować postawę otwartości – w razie niezadowolenia starać się wyjaśniać sytuację itd. Dzięki temu firma pokazuje, że zależy jej nie tylko na samej sprzedaży, ale też na zadowoleniu klienta, jego pozytywnemu doświadczeniu.
Dobrze przechowuj dane klienta
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie musisz zadbać o bezpieczeństwo przechowywania danych osobowych swoich klientów. Po pierwsze, wymaga tego RODO oraz inne przepisy prawa i po drugie, utrata danych, problemy z płatnościami itd. skutecznie odstraszą nabywców. Nikt przecież nie zaryzykuje zakupów w sklepie bez certyfikatu SSL. Bezpieczeństwo to podstawa, aby budować zaufanie i lojalność klientów wobec firmy.