Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

 
5 oznak, że ludzie w pracy nie traktują Cię poważnie

Starasz się, jak umiesz, rzetelnie wypełniasz swoje obowiązki, a nawet pomagasz innym… a mimo to czujesz, że nikt w firmie nie traktuje Cię poważnie? Masz wrażenie, że kiedy tylko się odwrócisz, na ustach szefa lub współpracowników pojawia się sarkastyczny uśmiech? Jeśli zastanawiasz się, czy to tylko Twoja wyobraźnia, czy też padłeś ofiarą złego traktowania w pracy – oto sygnały które powinny Cię zaalarmować.

 

Czujesz się ignorowany

 

Ignorowanie drugiej osoby należy to mechanizmów pasywno-agresywnych i niestety jest dość częstym zjawiskiem w środowisku pracy. Zadajesz koledze pytanie, a ten nawet nie podnosi wzroku? Często zastanawiasz się, czy współpracownik usłyszał Twoją wypowiedź, czy powinieneś ją powtórzyć? Po raz kolejny nie otrzymałeś odpowiedzi na e-mail wysłany przełożonemu? A może od dłuższego czasu starasz się zorganizować spotkanie na ważny dla projektu temat, ale wszyscy inni nic sobie nie robią z Twojej inicjatywy? Takie ignorowanie może naprawdę podciąć skrzydła i obniżyć samoocenę.

 

Musisz pamiętać, że deprecjonowanie tego, co robisz i mówisz, pomijanie Ciebie absolutnie nie jest fair. Pracodawca ma obowiązek sprawiedliwego traktowania wszystkich pracowników. Jeśli ignorują Cię współpracownicy, warto postarać się wyjaśnić sprawę i powiedzieć wprost, co Ci się nie podoba.

 

Śmieją się z Ciebie

 

Śmianie się z tego, co mówisz, niekoniecznie musi być wyrazem sympatii. Jeśli niechcący zostałeś okrzyknięty zakładowym błaznem, dość trudno będzie Ci odzyskać reputację poważnej osoby. To jednak możliwe, jeśli konsekwentnie będziesz pokazywać swój profesjonalizm.

 

Czasami wyśmiewanie się ma charakter jawnie lub niejawnie agresywny. Inni biorą na cel Twoje cechy, wytykają wady i podburzają przeciwko Tobie kolejne osoby. Jest to działanie niezgodne z zasadami współżycia społecznego, a także wbrew prawu – mobbing jest karalny!

 

Dogryzają Ci

 

Codziennie słyszysz pod swoim adresem drobne uszczypliwości. Z początku to nic wielkiego, jednak ich częstotliwość zaczyna Cię męczyć. Zastanawiasz się, dlaczego inni są dla Ciebie tacy nieprzyjemni, czy zła atmosfera w pracy naprawdę musi być normą. Kiedy dana osoba codziennie coś Ci wypomina, zawsze znajdzie w Tobie jakąś cechę, do której stara się przyczepić – broń się. Na początek porozmawiaj z nią w cztery oczy i powiedz, co myślisz o takim zachowaniu. Możesz zaznaczyć, że traktujesz innych z szacunkiem i oczekujesz tego samego. Jeśli docinki nie miną, powiedz o problemie przełożonemu.

 

Nie pomagają Ci

 

Wydawało Ci się, że atmosfera w pracy jest w porządku, wszyscy są życzliwi, ale… gdy przychodzi co do czego, to Ty zawsze zostajesz na lodzie? Dlaczego inni są wobec siebie tak pomocni, a Ciebie znowu nikt nie poinformował o spotkaniu, o nowym narzędziu, o tym, że z czegoś rezygnujecie w pracy? Kiedy masz trudności, nie wiesz, do kogo się zwrócić.

 

Zastanów się, dlaczego jesteś pomijany. Być może wyglądasz na osobę, która nie potrzebuje wsparcia? A może jesteś ignorowany z innej przyczyny? Następnym razem, gdy znajdziesz się w podobnej sytuacji, ktoś odmówi Ci pomocy albo pominie, zdobądź się na szczere pytanie – dlaczego tak się stało. Nie zasługujesz na niesprawiedliwe traktowanie w pracy.

 

Dostrzegasz w ostatnim czasie niższą samoocenę

 

Od dłuższego czasu czujesz się przygnębiony, sama myśl o pracy podwyższa Ci ciśnienie. Zaczynasz wątpić w swoje kompetencje, w to, że jesteś odpowiednią osobą Twoim stanowisku. Skoro inni nie traktują Cię poważnie, to może uważają, że na to nie zasługujesz? Nie wpadaj w spiralę takich pesymistycznych myśli!

 

Po pierwsze – w końcu zdobyłeś tę pracę, pokonałeś w czasie rekrutacji innych kandydatów. Teraz wszystko, co musisz zrobić, to każdego dnia wykazywać się profesjonalizmem i rzetelnością. Jeśli nie jest to doceniane przez innych – widocznie mają oni jakiś problem natury osobistej.

 

Pamiętaj, że nie każdy musi Cię lubić, ale w miejscu pracy należy Ci się szacunek. Jeśli brakuje go w zespole, panuje toksyczna atmosfera w pracy – jest to problem, który należy zgłosić i postarać się wyjść z sytuacji. Czasami dobrym pomysłem są warsztaty, innym razem wystarczą szczere rozmowy ze współpracownikami. Bywa też, że jedynym wyjściem jest rezygnacja z pracy w nieprzyjaznym środowisku.

 

Sprawdź także, jakie są czynniki wpływające na wydajność pracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.