Praca.pl Poradniki Rynek pracy
3 cechy charakteru pożądane przy pracy zdalnej

3 cechy charakteru pożądane przy pracy zdalnej

 
3 cechy charakteru pożądane przy pracy zdalnej

Praca home office wymusza na zatrudnionym wypracowanie pewnych postaw i przyzwyczajeń, dzięki którym jest w stanie rzetelnie wywiązywać się ze swoich obowiązków. Z tego artykułu dowiesz się, jak być produktywnym w czasie pracy zdalnej z domu, czego unikać i dlaczego tak ważna jest… rutyna.

 

Dobra organizacja czasu pracy

 

Praca zdalna ma to do siebie, że kontrola ze strony pracodawcy jest w znacznym stopniu ograniczona. Szef czy kierownik zespołu może nadzorować podwładnego dopiero na etapie przedstawienia wyników, realizacji zleconych zadań. O ile nie są wykorzystywane narzędzia monitoringu czynności w czasie rzeczywistym (a jest to rzadka praktyka), to, co dzieje się od chwili wydania polecenia do momentu przekazania projektu/przedstawienia wyników – leży całkowicie w gestii pracownika.

 

I tu zaczynają się trudności. Wiele osób, szczególnie na początku, wyobraża sobie, że praca w domu to świetna okazja, by czynności służbowe wykonywać równocześnie z różnymi obowiązkami domowymi. Jedną ręką popracują na komputerze, drugą zrobią obiad. Trochę podzwonią do klientów, ale jednocześnie uprzątną szafę. Taka przerywana praca odbija się na koncentracji, w efekcie pracownicy obowiązki wykonują wolniej, bardziej chaotycznie, o części spraw mogą zapomnieć, a bieżące zadania piętrzą się i rozciągają na cały dzień – co z kolei nie sprzyja dobremu odpoczynkowi po pracy.

 

Dlatego podstawową zasadą pracy zdalnej jest efektywna organizacja czasu pracy. Nawet jeśli zatrudnionego nie obowiązuje harmonogram, ale tryb zadaniowy, wyznaczenie sobie stałych godzin wykonywania zadań – o ile to możliwe – znacznie poprawia jakość wykonania zleceń i motywację.

 

Jak to zrobić? Na początek dobrze jest zaplanować godziny pracy. Jeśli w domu znajdują się inni domownicy, warto powiedzieć im, że w czasie pracy, wyłączając nagłe przypadki, nie wolno przeszkadzać.

 

Równie ważne jak ramy czasowe, są też te przestrzenne. Leżenie z laptopem na kanapie nie sprzyja koncentracji. Najlepiej zorganizować w domu miejsce przeznaczone tylko do pracy lub które na czas wykonywania zadań zamienia się w przestrzeń biurową. Idealnie, jeśli jest to zamykany pokój lub chociażby wydzielona parawanem, półką część pomieszczenia, do której oczywiście nikt nie zagląda w czasie pracy.

 

Nie można zapominać o przerwach, szczególnie w pracy przed komputerem. Na każdą godzinę należy zaplanować sobie maksymalnie 5 minutową przerwę, a także przerwę na lunch – analogicznie do zasad obowiązujących w zwykłym biurze. Jedzenie powinno być przygotowane wcześniej, co ułatwi trzymanie się ram czasowych.

 

Samodyscyplina

 

Dobra organizacja czasu pracy to dopiero połowa sukcesu. O wiele trudniejsze jest trzymanie się planu. Choć na początku może być trudno, samodyscypliny da się nauczyć. Pomoże wyrabianie w sobie nawyków – w przypadku pracy zdalnej z domu rutyna działa na korzyść pracownika.

 

Dobrze jest ustawić w widocznym miejscu zegary – zarówno tam, gdzie pracujemy, jak i tam, gdzie odpoczywamy podczas przerw, jemy posiłki. Innym sposobem jest ustawienie alarmów sygnalizujących np. konieczność powrotu do obowiązków. Mimo pokusy pozostania w piżamie do wieczora, warto mieć oddzielne ubrania na czas pracy.

 

Ponieważ szef ma ograniczoną możliwość nadzoru i motywowania pracownika zdalnego, o te kwestie musi zadbać sam podwładny. Dobrze, jeśli ten wprowadzi kilka elementów kontrolujących realizację celów. Przyda się tablica, zeszyt, arkusz kalkulacyjny – miejsce, gdzie może wpisywać bieżące zadania, deadline, status realizacji, uwagi. Za realizację większych zadań warto się nagradzać, np. drobną przyjemnością (choć niekoniecznie słodyczami).

 

W budowaniu samodyscypliny pomogą też małe rytuały jeszcze przed rozpoczęciem zajęć służbowych. Zamiast zrywać się z łóżka w ostatniej chwili, i łapiąc w biegu za tosta półprzytomnie rzucać się do komputera, lepiej wygospodarować sobie stały czas na śniadanie, poranną kawę, gimnastykę, chwilę przyjemności np. z książką, programem telewizyjnym.

 

Komunikatywność

 

Pracownik wykonujący zdalną pracę biurową niekoniecznie musi działać w pojedynkę. Szczególnie w większych organizacjach należy do zespołu i odpowiada tylko za część projektu. Do realizacji planu niezbędna jest zatem dobrze rozwinięta kompetencja kominikacyjna.

W kontekście home office oznacza to odrobinę co innego niż w przypadku, gdy członkowie zespołu znajdują się w jednym biurze. Kluczową kwestią jest ustalenie podstawowych kanałów komunikacji, jakimi posługują się członkowie zespołu – może być to pracowniczy czat, komunikator, e-mail, połączenia telefoniczne czy wideo.

 

Współpracownicy muszą być w czasie pracy w pełni dyspozycyjni, odbierać telefony, reagować na wiadomości. Pogaduszki prywatne lepiej zostawić na później. Podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju pracy, liczy się umiejętność jasnego formułowania myśli, gotowość do zgłaszania problemów, gdy to niezbędne, informowanie o postępach w pracy, kultura osobista. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na kwestie dotyczące sprawnej wymiany wiadomości, takie jak:

  • tytuły maili,
  • dokładne weryfikowanie adresata,
  • dołączanie do wiadomości w trybie DW, UDW właściwych osób,
  • szyfrowanie wiadomości z danymi wrażliwymi,
  • zachowanie zwrotów grzecznościowych,
  • respektowanie czasu pracy innych zatrudnionych.

Rekrutacja do pracy online, a potem home office – wydaje się wymarzoną opcją dla wielu osób. Tymczasem praca z domu, prócz licznych korzyści, ma również swoje wyzwania, dlatego warto się do niej odpowiednio przygotować.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.