Praca.pl Poradniki Rynek pracy
15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

 
15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

Sukces zawodowy nie jest dziełem przypadku. Wymaga ciężkiej pracy, samozaparcia i wyrobienia w sobie codziennych nawyków. Jakich zasad trzymają się ludzie, którzy są odbierani jako profesjonaliści w swojej dziedzinie, z którymi chce się współpracować? Czytaj dalej, sprawdź, jakie cechy mają produktywni i cenieni pracownicy i wprowadź te 15 prostych nawyków do własnego życia. Szybko zauważysz ich pozytywny wpływ na Twoją karierę.

 

1. Są punktualni

 

Punktualność stawiamy w naszym rankingu na pierwszym miejscu. Dlaczego? To cecha niezwykle przydatna i w życiu zawodowym, i w zawodowym. Jeśli przychodzisz na spotkania punktualnie, pokazujesz, że cenisz współpracowników i szanujesz ich czas. Świadczy to również o tym, że jesteś osobą świetnie zorganizowaną, a więc profesjonalistą.

 

2. Nie porównują się z innym

 

Nie ma nic gorszego niż ciągłe próby osiągnięcia tego, co nieosiągalne. Inspiruj się i miej autorytety, ale nie porównuj się stale z innymi. Oceniając współpracowników lepiej niż siebie, nawet podświadomie zaniżasz swoją samoocenę. Warto więc nauczyć się akceptować swoje wady i świadomie korzystać z zalet. Dzięki temu rozwój zawodowy nie będzie obowiązkiem (aby nie pozostawać w tyle za innymi), a czystą przyjemnością. Porównywanie się z innymi warto zostawić… innym.

 

3. Nie plotkują

 

Plotki w pracy mogą wiele namieszać, psują relacje. Ludzie odnoszący sukces nie plotkują i nie zajmują się życiem osobistym współpracowników. To strata czasu i energii, które można przecież poświęcić na o wiele bardziej produktywne zajęcia.

 

4. Przyznają się do błędu


Wielu ludzi myśli, że przyznanie się do błędu w pracy oznacza porażkę. Ale przecież nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Zbytnia pewność siebie bywa zgubna. Czasem warto przeprosić, powiedzieć, że popełniło się błąd i iść dalej. Zrzucanie winy na innych, szukanie abstrakcyjnych usprawiedliwień nie należą do nawyków ludzi odnoszących sukcesy.

 

5. Proszą o pomoc


Podobnie jak przyznanie się do błędu, tak i proszenie o pomoc wymagają sporo odwagi i pewności siebie. Oddanie komuś części obowiązków albo wysłuchanie porady nie oznaczają, że z czymś sobie nie dajesz rady. Świadczy to o tym, że dążysz do swojego celu, ale jesteś też osobą rozsądną i umiejącą realnie ocenić sytuację.

 

6. Są profesjonali


Ludzie odnoszący sukces muszą być specjalistami w tym, co robią. Profesjonalizm wyraża się w znajomości danej dziedziny, ale też w relacjach, jakie tworzą ze współpracownikami. Profesjonalny wizerunek bardzo pomaga piąć się po ścieżce kariery.

 

7. Są skoncentrowani na wynikach


Koncentruj się nie na błędach i przeszkodach, ale na wynikach i swoim celu. Po drodze zapewne nie raz stracisz motywację, zwątpisz, że się uda. Myślenie o tym, co możesz osiągnąć, jest tutaj kluczowe. Planuj, analizuj postępy i stale bądź skoncentrowany na wynikach.

 

8. Są komunikatywni


Umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji w pracy jest bardzo ważna i szybko procentuje. Duża sieć kontaktów współcześnie znacznie ułatwia znalezienie nowej posady, kandydatów do pracy czy dotarcie do klientów. Nie unikaj rozmów, prowadź small talki w windzie, krótko mówiąc, bądź otwarty na innych.

 

9. Słuchają informacji zwrotnych


Nikt nie lubi krytyki, ale umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych i wyciągania z nich wniosków wyróżnia ludzi odnoszących sukcesy. Specjaliści w swojej dziedzinie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie da się wiedzieć wszystkiego, są otwarci na dyskusję, wyciągają wnioski i idą dalej.

 

10. Rozwiązują problemy


Narzekanie i czarnowidztwo to nie są cechy pracownika, który chce odnieść sukces zawodowy. Kiedy inni skupiają się na przeszkodach, Ty wskazuj możliwe drogi ich ominięcia. Wychodź z inicjatywą i pokazuj, że szukasz możliwości rozwiązywania problemów.

 

11. Są pozytywnie nastawieni


Nikt nie lubi pracować z pesymistami. Umiejętność chłodnej analizy sytuacji, owszem, jest bardzo przydatna, ale to coś innego niż negatywne nastawienie. W pracy bądź otwarty na nowe zadania. Nie szukaj wad danej sytuacji, ale jej atutów.

12. Ciągle się dokształcają


Samorozwój to kolejna cecha wyróżniająca pracowników, którzy chcą odnieść sukces zawodowy. Tacy ludzie stale się czegoś uczą. Nowy język obcy, inna metoda pracy, a może znalezienie nietuzinkowej pasji i nauka np. nurkowania? Możliwości jest bardzo dużo.

 

13. Umieją powiedzieć nie


Asertywność to sztuka wyznaczania swoich granic i komunikowania ich innym osobom. Zgadzając się na wszystko, pokazujesz, że nie znasz swojej wartości, nie wiesz, co dla Ciebie jest odpowiednie. Nie musisz ciągle brać długich nadgodzin czy wyręczać współpracownika w jego obowiązkach, aby szef Cię docenił. Naucz się mówić: nie.

 

14. Umieją przejąć kontrolę

 

Prawdziwy lider w chwilach chaosu i zwątpienia przejmuje kontrolę. Tym samym bierze na siebie odpowiedzialność za wykonanie zadania, wyjście z trudnej sytuacji. Nie bój się tego!

 

15. Lubią swoją pracę


Czy możesz szczerze powiedzieć: lubię swoją pracę? Jeśli nie, to nie jesteś w miejscu, w którym powinieneś być. Praca powinna dawać satysfakcję. Na nic lata nauki, kosztowne kursy i poświęcanie się, jeśli nie jesteś zadowolony z tego, co osiągnąłeś. Aby odnieść sukces, trzeba znaleźć coś, co się lubi!

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...
  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    3 godz.
    Twoje obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa obecnych. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz liniami lotniczymi. Negocjowanie cen i przygotowywanie ofert transportowych.
  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • Specjalista ds. umów budowlanych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    sporządzanie projektów umów na roboty budowlane; prowadzenie korespondencji z Inwestorem i podwykonawcami; wystawianie faktur; rozliczanie robót budowlanych;

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!