Praca.pl Poradniki Rynek pracy
15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

 
15 nawyków pracowników, którzy odnoszą sukces zawodowy

Sukces zawodowy nie jest dziełem przypadku. Wymaga ciężkiej pracy, samozaparcia i wyrobienia w sobie codziennych nawyków. Jakich zasad trzymają się ludzie, którzy są odbierani jako profesjonaliści w swojej dziedzinie, z którymi chce się współpracować? Czytaj dalej, sprawdź, jakie cechy mają produktywni i cenieni pracownicy i wprowadź te 15 prostych nawyków do własnego życia. Szybko zauważysz ich pozytywny wpływ na Twoją karierę.

 

1. Są punktualni

 

Punktualność stawiamy w naszym rankingu na pierwszym miejscu. Dlaczego? To cecha niezwykle przydatna i w życiu zawodowym, i w zawodowym. Jeśli przychodzisz na spotkania punktualnie, pokazujesz, że cenisz współpracowników i szanujesz ich czas. Świadczy to również o tym, że jesteś osobą świetnie zorganizowaną, a więc profesjonalistą.

 

2. Nie porównują się z innym

 

Nie ma nic gorszego niż ciągłe próby osiągnięcia tego, co nieosiągalne. Inspiruj się i miej autorytety, ale nie porównuj się stale z innymi. Oceniając współpracowników lepiej niż siebie, nawet podświadomie zaniżasz swoją samoocenę. Warto więc nauczyć się akceptować swoje wady i świadomie korzystać z zalet. Dzięki temu rozwój zawodowy nie będzie obowiązkiem (aby nie pozostawać w tyle za innymi), a czystą przyjemnością. Porównywanie się z innymi warto zostawić… innym.

 

3. Nie plotkują

 

Plotki w pracy mogą wiele namieszać, psują relacje. Ludzie odnoszący sukces nie plotkują i nie zajmują się życiem osobistym współpracowników. To strata czasu i energii, które można przecież poświęcić na o wiele bardziej produktywne zajęcia.

 

4. Przyznają się do błędu


Wielu ludzi myśli, że przyznanie się do błędu w pracy oznacza porażkę. Ale przecież nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Zbytnia pewność siebie bywa zgubna. Czasem warto przeprosić, powiedzieć, że popełniło się błąd i iść dalej. Zrzucanie winy na innych, szukanie abstrakcyjnych usprawiedliwień nie należą do nawyków ludzi odnoszących sukcesy.

 

5. Proszą o pomoc


Podobnie jak przyznanie się do błędu, tak i proszenie o pomoc wymagają sporo odwagi i pewności siebie. Oddanie komuś części obowiązków albo wysłuchanie porady nie oznaczają, że z czymś sobie nie dajesz rady. Świadczy to o tym, że dążysz do swojego celu, ale jesteś też osobą rozsądną i umiejącą realnie ocenić sytuację.

 

6. Są profesjonali


Ludzie odnoszący sukces muszą być specjalistami w tym, co robią. Profesjonalizm wyraża się w znajomości danej dziedziny, ale też w relacjach, jakie tworzą ze współpracownikami. Profesjonalny wizerunek bardzo pomaga piąć się po ścieżce kariery.

 

7. Są skoncentrowani na wynikach


Koncentruj się nie na błędach i przeszkodach, ale na wynikach i swoim celu. Po drodze zapewne nie raz stracisz motywację, zwątpisz, że się uda. Myślenie o tym, co możesz osiągnąć, jest tutaj kluczowe. Planuj, analizuj postępy i stale bądź skoncentrowany na wynikach.

 

8. Są komunikatywni


Umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji w pracy jest bardzo ważna i szybko procentuje. Duża sieć kontaktów współcześnie znacznie ułatwia znalezienie nowej posady, kandydatów do pracy czy dotarcie do klientów. Nie unikaj rozmów, prowadź small talki w windzie, krótko mówiąc, bądź otwarty na innych.

 

9. Słuchają informacji zwrotnych


Nikt nie lubi krytyki, ale umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych i wyciągania z nich wniosków wyróżnia ludzi odnoszących sukcesy. Specjaliści w swojej dziedzinie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie da się wiedzieć wszystkiego, są otwarci na dyskusję, wyciągają wnioski i idą dalej.

 

10. Rozwiązują problemy


Narzekanie i czarnowidztwo to nie są cechy pracownika, który chce odnieść sukces zawodowy. Kiedy inni skupiają się na przeszkodach, Ty wskazuj możliwe drogi ich ominięcia. Wychodź z inicjatywą i pokazuj, że szukasz możliwości rozwiązywania problemów.

 

11. Są pozytywnie nastawieni


Nikt nie lubi pracować z pesymistami. Umiejętność chłodnej analizy sytuacji, owszem, jest bardzo przydatna, ale to coś innego niż negatywne nastawienie. W pracy bądź otwarty na nowe zadania. Nie szukaj wad danej sytuacji, ale jej atutów.

12. Ciągle się dokształcają


Samorozwój to kolejna cecha wyróżniająca pracowników, którzy chcą odnieść sukces zawodowy. Tacy ludzie stale się czegoś uczą. Nowy język obcy, inna metoda pracy, a może znalezienie nietuzinkowej pasji i nauka np. nurkowania? Możliwości jest bardzo dużo.

 

13. Umieją powiedzieć nie


Asertywność to sztuka wyznaczania swoich granic i komunikowania ich innym osobom. Zgadzając się na wszystko, pokazujesz, że nie znasz swojej wartości, nie wiesz, co dla Ciebie jest odpowiednie. Nie musisz ciągle brać długich nadgodzin czy wyręczać współpracownika w jego obowiązkach, aby szef Cię docenił. Naucz się mówić: nie.

 

14. Umieją przejąć kontrolę

 

Prawdziwy lider w chwilach chaosu i zwątpienia przejmuje kontrolę. Tym samym bierze na siebie odpowiedzialność za wykonanie zadania, wyjście z trudnej sytuacji. Nie bój się tego!

 

15. Lubią swoją pracę


Czy możesz szczerze powiedzieć: lubię swoją pracę? Jeśli nie, to nie jesteś w miejscu, w którym powinieneś być. Praca powinna dawać satysfakcję. Na nic lata nauki, kosztowne kursy i poświęcanie się, jeśli nie jesteś zadowolony z tego, co osiągnąłeś. Aby odnieść sukces, trzeba znaleźć coś, co się lubi!

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?