Sukces zawodowy nie jest dziełem przypadku. Wymaga ciężkiej pracy, samozaparcia i wyrobienia w sobie codziennych nawyków. Jakich zasad trzymają się ludzie, którzy są odbierani jako profesjonaliści w swojej dziedzinie, z którymi chce się współpracować? Czytaj dalej, sprawdź, jakie cechy mają produktywni i cenieni pracownicy i wprowadź te 15 prostych nawyków do własnego życia. Szybko zauważysz ich pozytywny wpływ na Twoją karierę.
1. Są punktualni
Punktualność stawiamy w naszym rankingu na pierwszym miejscu. Dlaczego? To cecha niezwykle przydatna i w życiu zawodowym, i w zawodowym. Jeśli przychodzisz na spotkania punktualnie, pokazujesz, że cenisz współpracowników i szanujesz ich czas. Świadczy to również o tym, że jesteś osobą świetnie zorganizowaną, a więc profesjonalistą.
2. Nie porównują się z innym
Nie ma nic gorszego niż ciągłe próby osiągnięcia tego, co nieosiągalne. Inspiruj się i miej autorytety, ale nie porównuj się stale z innymi. Oceniając współpracowników lepiej niż siebie, nawet podświadomie zaniżasz swoją samoocenę. Warto więc nauczyć się akceptować swoje wady i świadomie korzystać z zalet. Dzięki temu rozwój zawodowy nie będzie obowiązkiem (aby nie pozostawać w tyle za innymi), a czystą przyjemnością. Porównywanie się z innymi warto zostawić… innym.
3. Nie plotkują
Plotki w pracy mogą wiele namieszać, psują relacje. Ludzie odnoszący sukces nie plotkują i nie zajmują się życiem osobistym współpracowników. To strata czasu i energii, które można przecież poświęcić na o wiele bardziej produktywne zajęcia.
4. Przyznają się do błędu
Wielu ludzi myśli, że przyznanie się do błędu w pracy oznacza porażkę. Ale przecież nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Zbytnia pewność siebie bywa zgubna. Czasem warto przeprosić, powiedzieć, że popełniło się błąd i iść dalej. Zrzucanie winy na innych, szukanie abstrakcyjnych usprawiedliwień nie należą do nawyków ludzi odnoszących sukcesy.
5. Proszą o pomoc
Podobnie jak przyznanie się do błędu, tak i proszenie o pomoc wymagają sporo odwagi i pewności siebie. Oddanie komuś części obowiązków albo wysłuchanie porady nie oznaczają, że z czymś sobie nie dajesz rady. Świadczy to o tym, że dążysz do swojego celu, ale jesteś też osobą rozsądną i umiejącą realnie ocenić sytuację.
6. Są profesjonali
Ludzie odnoszący sukces muszą być specjalistami w tym, co robią. Profesjonalizm wyraża się w znajomości danej dziedziny, ale też w relacjach, jakie tworzą ze współpracownikami. Profesjonalny wizerunek bardzo pomaga piąć się po ścieżce kariery.
7. Są skoncentrowani na wynikach
Koncentruj się nie na błędach i przeszkodach, ale na wynikach i swoim celu. Po drodze zapewne nie raz stracisz motywację, zwątpisz, że się uda. Myślenie o tym, co możesz osiągnąć, jest tutaj kluczowe. Planuj, analizuj postępy i stale bądź skoncentrowany na wynikach.
8. Są komunikatywni
Umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji w pracy jest bardzo ważna i szybko procentuje. Duża sieć kontaktów współcześnie znacznie ułatwia znalezienie nowej posady, kandydatów do pracy czy dotarcie do klientów. Nie unikaj rozmów, prowadź small talki w windzie, krótko mówiąc, bądź otwarty na innych.
9. Słuchają informacji zwrotnych
Nikt nie lubi krytyki, ale umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych i wyciągania z nich wniosków wyróżnia ludzi odnoszących sukcesy. Specjaliści w swojej dziedzinie doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nie da się wiedzieć wszystkiego, są otwarci na dyskusję, wyciągają wnioski i idą dalej.
10. Rozwiązują problemy
Narzekanie i czarnowidztwo to nie są cechy pracownika, który chce odnieść sukces zawodowy. Kiedy inni skupiają się na przeszkodach, Ty wskazuj możliwe drogi ich ominięcia. Wychodź z inicjatywą i pokazuj, że szukasz możliwości rozwiązywania problemów.
11. Są pozytywnie nastawieni
Nikt nie lubi pracować z pesymistami. Umiejętność chłodnej analizy sytuacji, owszem, jest bardzo przydatna, ale to coś innego niż negatywne nastawienie. W pracy bądź otwarty na nowe zadania. Nie szukaj wad danej sytuacji, ale jej atutów.
12. Ciągle się dokształcają
Samorozwój to kolejna cecha wyróżniająca pracowników, którzy chcą odnieść sukces zawodowy. Tacy ludzie stale się czegoś uczą. Nowy język obcy, inna metoda pracy, a może znalezienie nietuzinkowej pasji i nauka np. nurkowania? Możliwości jest bardzo dużo.
13. Umieją powiedzieć nie
Asertywność to sztuka wyznaczania swoich granic i komunikowania ich innym osobom. Zgadzając się na wszystko, pokazujesz, że nie znasz swojej wartości, nie wiesz, co dla Ciebie jest odpowiednie. Nie musisz ciągle brać długich nadgodzin czy wyręczać współpracownika w jego obowiązkach, aby szef Cię docenił. Naucz się mówić: nie.
14. Umieją przejąć kontrolę
Prawdziwy lider w chwilach chaosu i zwątpienia przejmuje kontrolę. Tym samym bierze na siebie odpowiedzialność za wykonanie zadania, wyjście z trudnej sytuacji. Nie bój się tego!
15. Lubią swoją pracę
Czy możesz szczerze powiedzieć: lubię swoją pracę? Jeśli nie, to nie jesteś w miejscu, w którym powinieneś być. Praca powinna dawać satysfakcję. Na nic lata nauki, kosztowne kursy i poświęcanie się, jeśli nie jesteś zadowolony z tego, co osiągnąłeś. Aby odnieść sukces, trzeba znaleźć coś, co się lubi!