Dlaczego jedni są w pracy powszechnie lubiani, zawsze znajdują partnerów na lunch i kawę, wszędzie spotykają się z życzliwością… a kontakty z innymi ograniczają się do wymiany uprzejmości i informacji na tematy służbowe? Jeśli należysz do tej drugiej kategorii i chcesz to zmienić – stać się bardziej popularny lub popularna – zastanów się, czy masz cechy szczególnie cenione u współpracowników.
Życzliwość
Jak stać się bardziej lubianym / lubianą w pracy? Przede wszystkim pamiętaj o życzliwości! Jest to prosta rada, ale pewnie dobrze wiesz, że bywa trudna do realizacji, szczególnie w okresie wzmożonego stresu. Zastanów się, jak właściwie zachowuje się życzliwa osoba w kontaktach ze współpracownikami i przełożonymi. Absolutną podstawą jest kultura osobista – język adekwatny do sytuacji i szacunek dla drugiej osoby.
To jednak nie wszystko. Życzliwy współpracownik nie ocenia z góry, wyraża swoje zaufanie dla innych i daje im do zrozumienia, że spodziewa się od nich pozytywnych rzeczy – a w razie, gdyby powinęła się im noga – służy pomocą. Życzliwość to także otwartość na odmienny punkt widzenia. Taki pracownik nie zakłada z góry, że zawsze ma rację, a reszta się myli. Nawet jeśli ma odmienne zdanie w jakiejś kwestii, jest gotowy wysłuchać współpracownika i zastanowić się nad tym, co dana osoba mówi.
Szacunek do ludzi
Szacunek do współpracowników oznacza wiele różnych rzeczy. To zwracanie się do nich uprzejmie, niezależnie, czy ma się do przekazania dobrą czy złą wiadomość. Szacunek to także powstrzymanie się od pytań natury osobistej, bycie wścibskim. Nachalne pytania nie sprawią, że się z kimś szybciej zaprzyjaźnisz – przeciwnie, wypytywana osoba może poczuć się osaczona, skrępowana i zacznie Cię unikać.
Pokora
Okazywaniem szacunku jest również nie wtrącanie się w pracę innych (gdy nie leży to w Twoich kompetencjach), niepatrzenie na innych z góry, ale docenianie, że każda osoba jest cenna dla zespołu. Wykaż się pokorą i zawsze bierz pod uwagę, że być może tym razem to inni mają słuszność, a jeśli chcesz przekonać resztę – przedstaw argumenty. Nikt nie lubi osób aroganckich i przemądrzałych, ale kompetencja i błyskotliwość są pozytywnie odbierane.
Pozytywne nastawienie
Pozytywne nastawienie nie tylko poprawia pracę w zespole, ale jest też bardzo dobrze odbierane w kontaktach interpersonalnych. Każdy woli przebywać w towarzystwie osoby, przy której czuje się lepiej, która zaraża humorem, rozładowuje stres, uspokaja. Alergicznie reagujemy natomiast na ponuraków, osoby pasywno-agresywne, pesymistów i defetystów, którzy na każdym kroku widzą problemy i wieszczą porażkę każdego projektu.
Jak wyrażać pozytywne nastawienie w pracy? Jeśli chcesz coś skrytykować, uciekaj się do merytorycznych argumentów. Nie narzekaj dla samego narzekania, gdyż zdemotywujesz tym siebie oraz innych – i na pewno nie staniesz się przez to bardziej lubiany / lubiana. Zacznij szukać pozytywnych stron w swoich zadaniach służbowych i zwracaj na nie uwagę innych w chwilach powszechnego zwątpienia czy zniechęcenia. Odzwyczaj się od mówienia: tego nie da się zrobić, a przyzwyczaj do słowa: spróbujemy!
Komunikatywność
Bądź komunikatywny / komunikatywna, czyli między innymi odpowiadaj pełnymi zdaniami, nie zbywaj innych jednym słowem czy niezrozumiałym mruknięciem. Nie ignoruj też ostentacyjnie osób, które się do Ciebie zwracają. Jeśli musisz skupić się na swoim zadaniu, wcześniej daj znać, że w danych godzinach jesteś niedostępny / niedostępna. Okazuj rozmówcy, że go słuchasz i rozumiesz to, co ma Ci do powiedzenia – bądź nie rozumiesz i potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień.
Pomoc innym
Pomagaj i daj sobie pomagać. Wspólna praca to okazja do zacieśnienia więzi, wejścia na stopę koleżeńską. Kiedy pomagasz, nie bądź protekcjonalny. Zdobądź się też na cierpliwość, nawet jeśli druga osoba potrzebuje sporo czasu, by przyswoić sobie jakąś kwestię. Z drugiej strony pamiętaj o tym, że czymś innym jest pomoc, a czymś innym wyręczanie z obowiązków! Nie daj sobie wchodzić na głowę po to, by zjednać sobie współpracowników. Proponuj pomoc i bądź życzliwy/ życzliwa, ale też stawiaj jasno granice i naucz się odmawiać, gdy wymaga tego sytuacja.
Dobra organizacja
Lubiany pracownik to taki, na którego zawsze można liczyć – a więc między innymi dobrze zorganizowany, pamiętający o terminach, zadaniach, dokumentach. Bycie ostoją zespołu, osobą, która ma realizację projektu pod kontrolą, z pewnością zjedna Ci wielbicieli!
Profesjonalizm
Nie tylko szef, ale i współpracownicy docenią Twój profesjonalizm. Każdy lubi otaczać się osobami kompetentnymi, inteligentnymi, takimi, które znają się na swojej pracy i chętnie dzielą wiedzą. Pracuj nad sobą, doszkalaj się i korzystaj ze swojej wiedzy – wypowiadaj na forum firmowym, bierz aktywny udział w spotkaniach. W ten sposób zwrócisz uwagę innych, zyskasz sympatię.
Punktualność
Mogłoby się wydawać, że na Twojej punktualności może zależeć wyłącznie szefowi, a nie kolegom i koleżankom z pracy… A jednak często jest inaczej. Mało kto jest w życiu zawodowym samotną wyspą. Od tego, jak Ty pracujesz i czy dotrzymujesz terminów, czy stawiasz się na spotkanie o umówionej godzinie, bardzo często zależy też praca pozostałych członków zespołu. Spóźnialstwo irytuje wszystkich, jest też wyrazem braku szacunku do czasu innych osób.