Wielu pracodawców jest zdania, że tylko spotkanie rekrutacyjne twarzą w twarz pozwala na właściwą ocenę kandydata do pracy. Czy jest tak rzeczywiście? Nowe technologie oferują profesjonalne i pomysłowe narzędzia rekrutacji pracowników. Zatem która metoda prowadzenia naboru jest lepsza?
Rekrutacja standardowa
Obecnie nawet tzw. tradycyjna czy standardowa rekrutacja prawie zawsze zawiera elementy naboru online. Pierwszy etap – szukanie kandydatów i przeglądanie CV, listów motywacyjnych oraz innych dokumentów nadesłanych przez chętnych do pracy – odbywa się najczęściej przez internet. Od rekrutacji zdalnej ta standardowa różni się dopiero w kolejnych fazach, jak rozmowa kwalifikacyjna w siedzibie firmy czy wykonywane tam testy i zadania. Co przemawia za, a co przeciwko pozostawaniu przy tej tradycyjnej formule?
Zalety
Po pierwsze, właśnie to, że jest tradycyjna, a więc dobrze znana zarówno pracodawcom, jak i kandydatom. Znajomość poszczególnych etapów, wyćwiczenie ich przez obie strony redukuje stres i umożliwia skupienie się na celu naboru – znalezieniu odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Rekrutacja standardowa jest zatem wyborem bezpiecznym.
Po drugie, osobiste spotkanie dostarcza bezcennych informacji, daleko wybiegających poza dane zamieszczone w formularzu zgłoszeniowym czy przez techniki autoprezentacji online stosowane przez kandydata. Poznanie osoby ubiegającej się o posadę jest pełniejsze, co może mieć znaczenie w przypadku dwóch podobnych kandydatur. Rekruter może np. kierować się tym, że jedna z osób sprawiała bardziej profesjonalne wrażenie, była pewniejsza siebie, bardziej entuzjastycznie podchodziła do nowego stanowiska itp.
Po trzecie wreszcie, tradycyjna rekrutacja to też okazja, by kandydat sprawdził, czy warunki pracy w firmie, panująca w niej atmosfera mu odpowiadają albo czy dojazd do placówki nie będzie dla niego zbyt długi i uciążliwy. Dzięki temu można uniknąć zatrudnienia osoby, która za chwilę zrezygnuje z pracy.
Wady
Główną wadą tradycyjnej rekrutacji jest to, że znacznie zawęża grono potencjalnych kandydatów. Nie każda osoba odpowiednia na stanowisko mieszka w pobliżu przedsiębiorstwa. Część specjalistów nie zdecyduje się na czasochłonną podróż do innej miejscowości tylko po to, by wziąć udział w rekrutacji – nawet jeśli byliby skłonni przeprowadzić się w razie propozycji zatrudnienia.
Stacjonarna rozmowa rekrutacyjna oznacza też mniejszą elastyczność w wyborze miejsca i czasu spotkania, co może dodatkowo zawężać krąg potencjalnych kandydatów.
Rozmowa kwalifikacyjna w biurze jest zwykle stresujące dla osób zgłaszających się do pracy. Napięcie może sprawić, że osoby potencjalnie idealne na dane stanowisko nie będą dość przekonujące dla rekrutera.
Rekrutacja online
Rekrutacja elektroniczna powoli staje się standardem. Osoby prowadzące nabór korzystają z różnych kanałów informacji – prowadzone są rozmowy kwalifikacyjne przez telefon, wideorozmowy albo czaty. Rekruter i kandydat czasem spotykają się na specjalnych platformach online, na których ten ostatni wykonuje zadania, pisze test czy odpowiada na pytania behawioralne. Wiele wskazuje na to, że taka jest przyszłość rozmowy o pracę. Jakie ma korzyści i wady?
Zalety
Do najważniejszych należy bardzo szeroki zasięg prowadzenia rekrutacji. Ułatwiony dostęp do naboru mają też osoby spoza regionu, dzięki czemu pracodawca może wybierać spośród najlepszych kandydatów z branży.
Rekrutacja pracowników online jest zwykle znacznie szybsza i pozwala na wyłonienie pracownika w kilka dni – a nie kilkanaście czy kilkadziesiąt, jak w przypadku tradycyjnego szukania pracowników. Od przejrzenia dokumentów nadesłanych pocztą elektroniczną do rozmowy wideo może minąć parę godzin. Łatwiej też ustalić dogodną porę spotkania dla obu stron.
Wideorozmowa jest specyficzną formą kontaktu, jednak daje dostatecznie dużo informacji, by obie strony mogły się wstępnie poznać. Ponadto rekruter widzi kandydata w jego codziennym otoczeniu, a także, jak ten sobie radzi z nowymi technologiami, co również może dostarczać danych na jego korzyść lub niekorzyść.
Wady
Nie każdy pracownik działu kadr ma właściwe przygotowanie do rekrutacji online. Niedoświadczony rekruter może zaakceptować kandydaturę osoby o niewielkich kompetencjach, która jednak potrafi umiejętnie zaprezentować się przez internet.
Ponadto, ponieważ jest to wciąż stosunkowo nowa technika, niektórzy pracodawcy i rekruterzy mogą mieć trudność w obsłudze nowoczesnych narzędzi rekrutacji.
Nabór online do pracy stacjonarnej nie daje też możliwości poznania warunków w siedzibie firmy, zobaczenia przyszłych współpracowników itp.