Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

 
Model STAR, czyli jak uzasadnić kompetencje miękkie na rozmowie o pracę?

Kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji twardych, które można udowodnić, przedstawiając np. dyplom uczelni albo odpowiedni certyfikat, są o wiele trudniejsze do uzasadnienia. W jaki sposób uwiarygodnić to, co zapisaliśmy w CV? Jak pokazać, że jesteśmy komunikatywni, odpowiedzialni, entuzjastycznie podchodzimy do pracy? Oto prosty sposób na nakreślenie naszych umiejętnościah miękkich w CV i na rozmowie kwalifikacyjnej – metoda S.T.A.R.

 

 Metoda STAR w rekrutacji może pomóc Ci przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i szybciej podjąć wymarzoną pracę. Przeczytaj, jak ją zastosować i co ma wspólnego z wywiadem behawioralnym oraz zadawaniem pytań.

 

Spis treści

Model STAR – co to?

 

Spotkanie rekrutacyjne budzi w nas zwykle duże emocje. To w końcu ostatni etap przed zdobyciem pracy. W rozmowie z rekruterem nie ma przypadku. Ważne jest to, jak się prezentujemy, co i w jaki sposób mówimy. Warto więc solidnie przygotować się do rozmowy o pracę, a przesądy odłożyć do szuflady. W mówieniu o umiejętnościach miękkich bardzo przyda się prosta metoda STAR. Łatwo ją zapamiętać. Star po angielsku to gwiazda, ale w tym wypadku również STAR to akronim, a każda z jego liter odnosi się do czterech prostych kroków, pokazujących, jak zostać prawdziwą gwiazdą rozmowy kwalifikacyjnej i zrobić wrażenie na rekruterze, a w wielu innych sytuacjach zawodowych, także na przełożonym czy managerze projektu. 

 

STAR – co oznacza ten skrót?

 

Wyrażenie STAR (ang. gwiazda) rozwija się następująco:

 

  • S – jak situation (sytuacja),

  • T – jak task (zadanie),

  • A – jak action (akcja, działanie),

  • R – jak result (rezultat).

 

Metoda STAR – zastosowanie

 

Powyższe cztery elementy służą konstruowaniu odpowiedzi na pytania behawioralne o nasze cechy. Model STAR przydaje się, szczególnie gdy opowiadamy o umiejętnościach miękkich. Jak to wygląda w praktyce? 

 

Najpierw krótko nakreślamy kontekst. Opisz sytuację, w której wykazałeś się np. inicjatywą, odpowiedzialnością czy inną cechą. Kolejno przedstawiamy naszą rolę w tej sytuacji – jakie zadanie mieliśmy w związku z nią wykonać . Teraz przyszła pora na działanie. Co zrobiliśmy, aby osiągnąć cel i rozwiązać problem? Jak poradziliśmy sobie z trudnym zagadnieniem? Wypowiedź kończy opisanie rezultatu naszego działania.

 

Model STAR – przykładowe pytania i odpowiedzi

 

Kandydat do pracy, który na rozmowie kwalifikacyjnej stosuje model STAR, ma szansę w kilku zdaniach zaprezentować bardzo ważne z punktu widzenia rekrutera umiejętności. Nie ma tu miejsca na dygresje, zbaczanie z tematu, najważniejszy jest konkret. Warto poznać tę metodę, bo niekiedy sami rekruterzy proszą o opowiedzenie o sposobie rozwiązania trudnego problemu czy poradzenia sobie w stresującej sytuacji z wykorzystaniem modelu STAR.

 

W ramach przygotowań do rozmowy zajrzyjmy więc do CV i przemyślmy, jak z wykorzystaniem gwiazdy możemy przedstawić nasze kompetencje w konkretnych sytuacjach. Aby było łatwiej, przeanalizujmy przykład. 

 

Rekruter prosi o opowiedzenie o sytuacji, w której musieliśmy poradzić sobie z trudnym klientem. Mamy tu szansę udowodnić nasze umiejętności miękkie i cechy (np. komunikatywność, otwartość, zdolności negocjacyjne czy wysoką kulturę osobistą).

 

  • S jak sytuacja

Jeden z klientów naszego sklepu przyszedł z reklamacją dotyczącą bardzo dużego zarysowania jednego z butów z pary, którą kupił miesiąc temu. Jego ton od wejścia był podniesiony, a wypowiedź bardzo roszczeniowa.

 

  • T jak zadanie

Stanąłem przed zadaniem obsługi tego klienta.

 

  • A jak akcja

Zacząłem od wysłuchania jego argumentów. Były one jednak, łagodnie mówiąc, niemerytoryczne. Klient zarzucał nam niekompetencję, wykrzykiwał, że sprzedajemy podróbki obuwia. Mimo napiętej atmosfery zachowałem spokój. Poinformowałem klienta, że uszkodzenia mechaniczne tego typu nie są winą producenta i nie podlegają gwarancji, a także że sprzedajemy towar pełnowartościowy. Poprosiłem o spokój, abyśmy mogli porozmawiać. Poinformowałem klienta o jego prawach konsumenckich i polityce naszego sklepu. Wykazałem zainteresowanie jego sytuacją i chęć pomocy.

 

  • R jak rezultat

Moje opanowanie przyniosło oczekiwany skutek. Pan przestał krzyczeć i wysłuchał moich argumentów. Wg mnie spokój i asertywność są niezbędne w kontaktach z trudnymi klientami.

 

Metoda STAR – zalety

 

Jak widać na powyższym przykładzie, dzięki modelowi STAR odpowiedź jest wyczerpująca, pokazuje, że faktycznie mamy określone cechy, świadomie je wykorzystujemy w pracy.

 

Model STAR ma wiele zalet. Należą do nich:

 

  • konkretność i szczegółowość – opisujemy konkretne sytuacje, co pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji o naszych kompetencjach;

  • obiektywizm – przedstawiając konkretną sytuację, unikamy subiektywnych opinii;

  • wykazanie związku między sytuacją, zachowaniem i wynikiem – dzięki opisaniu danej sytuacji możemy dokładnie pokazać, w jaki sposób nasze zachowanie wpłynęło na osiągnięcie pozytywnego wyniku;

  • pomoc w identyfikacji mocnych i słabych stron – dzięki metodzie mamy szansę od razu zaprezentować swoje mocne strony oraz wskazać obszary, w których chcemy się dalej rozwijać.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"
Praca DSPL Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Kierownik Sprzedaży

    DSPL Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Jana Pawła II, 11 lok.132    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Twoje zadania: poszukiwanie potencjalnych klientów zagranicznych, przyjmowanie zgłoszeń przychodzących, negocjowanie, uczestnictwo w targach branżowych; zawieranie umów, prowadzenie klienta podczas całego transportu; rozwój i utrzymanie stałych klientów; radzenie sobie z wierzytelnością.

Najnowsze artykuły

5 pomysłów na promocję firmy w walentynki

5 pomysłów na promocję firmy w walentynki

Coraz liczniejsza liczba przedsiębiorców zauważa potencjał marketingowy związany z dniem zakochanych. Klienci przed walentynkami kupują prezenty dla najbliższych, poszukując w sklepach produktów z motywem serca. Jednak specjalna oferta sprzedażowa to nie jedyny sposób na promowanie biznesu przy okazji walentynek. Co jeszcze warto przygotować dla swoich klientów?

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

– Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – zauważa socjolog i coach finansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od tego, kto zapłaci za walentynkową kolację, po wspólne konto i kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie skończyło się na kłótni i pretensjach.

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

– Każdy z nas potrzebuje feedbacku w innej formie – zwraca uwagę coach biznesu Agnieszka Łozińska-Moriak. Dlatego dobry manager powinien znać 7 zasad konstruktywnego feedbacku i na ich podstawie umieć dostosowywać komunikat do pracownika. Co więcej, inaczej wygląda feedback pozytywny i feedback negatywny. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o udzielaniu informacji zwrotnej w swojej firmie.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379