Kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji twardych, które można udowodnić, przedstawiając np. dyplom uczelni albo odpowiedni certyfikat, są o wiele trudniejsze do uzasadnienia. W jaki sposób uwiarygodnić to, co zapisaliśmy w CV? Jak pokazać, że jesteśmy komunikatywni, odpowiedzialni, entuzjastycznie podchodzimy do pracy? Oto prosty sposób na nakreślenie naszych umiejętnościah miękkich w CV i na rozmowie kwalifikacyjnej – metoda S.T.A.R.
Metoda STAR w rekrutacji może pomóc Ci przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej i szybciej podjąć wymarzoną pracę. Przeczytaj, jak ją zastosować i co ma wspólnego z wywiadem behawioralnym oraz zadawaniem pytań.
Spis treści
Model STAR – co to?
Spotkanie rekrutacyjne budzi w nas zwykle duże emocje. To w końcu ostatni etap przed zdobyciem pracy. W rozmowie z rekruterem nie ma przypadku. Ważne jest to, jak się prezentujemy, co i w jaki sposób mówimy. Warto więc solidnie przygotować się do rozmowy o pracę, a przesądy odłożyć do szuflady. W mówieniu o umiejętnościach miękkich bardzo przyda się prosta metoda STAR. Łatwo ją zapamiętać. Star po angielsku to gwiazda, ale w tym wypadku również STAR to akronim, a każda z jego liter odnosi się do czterech prostych kroków, pokazujących, jak zostać prawdziwą gwiazdą rozmowy kwalifikacyjnej i zrobić wrażenie na rekruterze, a w wielu innych sytuacjach zawodowych, także na przełożonym czy managerze projektu.
STAR – co oznacza ten skrót?
Wyrażenie STAR (ang. gwiazda) rozwija się następująco:
-
S – jak situation (sytuacja),
-
T – jak task (zadanie),
-
A – jak action (akcja, działanie),
-
R – jak result (rezultat).
Metoda STAR – zastosowanie
Powyższe cztery elementy służą konstruowaniu odpowiedzi na pytania behawioralne o nasze cechy. Model STAR przydaje się, szczególnie gdy opowiadamy o umiejętnościach miękkich. Jak to wygląda w praktyce?
Najpierw krótko nakreślamy kontekst. Opisz sytuację, w której wykazałeś się np. inicjatywą, odpowiedzialnością czy inną cechą. Kolejno przedstawiamy naszą rolę w tej sytuacji – jakie zadanie mieliśmy w związku z nią wykonać . Teraz przyszła pora na działanie. Co zrobiliśmy, aby osiągnąć cel i rozwiązać problem? Jak poradziliśmy sobie z trudnym zagadnieniem? Wypowiedź kończy opisanie rezultatu naszego działania.
Model STAR – przykładowe pytania i odpowiedzi
Kandydat do pracy, który na rozmowie kwalifikacyjnej stosuje model STAR, ma szansę w kilku zdaniach zaprezentować bardzo ważne z punktu widzenia rekrutera umiejętności. Nie ma tu miejsca na dygresje, zbaczanie z tematu, najważniejszy jest konkret. Warto poznać tę metodę, bo niekiedy sami rekruterzy proszą o opowiedzenie o sposobie rozwiązania trudnego problemu czy poradzenia sobie w stresującej sytuacji z wykorzystaniem modelu STAR.
W ramach przygotowań do rozmowy zajrzyjmy więc do CV i przemyślmy, jak z wykorzystaniem gwiazdy możemy przedstawić nasze kompetencje w konkretnych sytuacjach. Aby było łatwiej, przeanalizujmy przykład.
Rekruter prosi o opowiedzenie o sytuacji, w której musieliśmy poradzić sobie z trudnym klientem. Mamy tu szansę udowodnić nasze umiejętności miękkie i cechy (np. komunikatywność, otwartość, zdolności negocjacyjne czy wysoką kulturę osobistą).
-
S jak sytuacja
Jeden z klientów naszego sklepu przyszedł z reklamacją dotyczącą bardzo dużego zarysowania jednego z butów z pary, którą kupił miesiąc temu. Jego ton od wejścia był podniesiony, a wypowiedź bardzo roszczeniowa.
-
T jak zadanie
Stanąłem przed zadaniem obsługi tego klienta.
-
A jak akcja
Zacząłem od wysłuchania jego argumentów. Były one jednak, łagodnie mówiąc, niemerytoryczne. Klient zarzucał nam niekompetencję, wykrzykiwał, że sprzedajemy podróbki obuwia. Mimo napiętej atmosfery zachowałem spokój. Poinformowałem klienta, że uszkodzenia mechaniczne tego typu nie są winą producenta i nie podlegają gwarancji, a także że sprzedajemy towar pełnowartościowy. Poprosiłem o spokój, abyśmy mogli porozmawiać. Poinformowałem klienta o jego prawach konsumenckich i polityce naszego sklepu. Wykazałem zainteresowanie jego sytuacją i chęć pomocy.
-
R jak rezultat
Moje opanowanie przyniosło oczekiwany skutek. Pan przestał krzyczeć i wysłuchał moich argumentów. Wg mnie spokój i asertywność są niezbędne w kontaktach z trudnymi klientami.
Metoda STAR – zalety
Jak widać na powyższym przykładzie, dzięki modelowi STAR odpowiedź jest wyczerpująca, pokazuje, że faktycznie mamy określone cechy, świadomie je wykorzystujemy w pracy.
Model STAR ma wiele zalet. Należą do nich:
-
konkretność i szczegółowość – opisujemy konkretne sytuacje, co pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji o naszych kompetencjach;
-
obiektywizm – przedstawiając konkretną sytuację, unikamy subiektywnych opinii;
-
wykazanie związku między sytuacją, zachowaniem i wynikiem – dzięki opisaniu danej sytuacji możemy dokładnie pokazać, w jaki sposób nasze zachowanie wpłynęło na osiągnięcie pozytywnego wyniku;
-
pomoc w identyfikacji mocnych i słabych stron – dzięki metodzie mamy szansę od razu zaprezentować swoje mocne strony oraz wskazać obszary, w których chcemy się dalej rozwijać.