Praca.pl Poradniki Rozmowa kwalifikacyjna
Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

 
Dobre maniery podczas rozmowy kwalifikacyjnej online

Jeśli wydaje Ci się, że rekrutacja elektroniczna zwalnia z obowiązku odpowiedniego stroju i zachowania w czasie rozmowy rekrutacyjnej, to jesteś w błędzie. Dobre maniery, swoisty savoir-vivre w biznesie, świadczą o wysokiej kulturze osobistej oraz profesjonalizmie kandydata, przez co zwiększają jego szanse na zatrudnienie. Wyjaśniamy, o czym trzeba pamiętać w czasie internetowej rozmowy o pracę, a także jakie są najczęstsze wpadki popełniane przez osoby biorące udział w internetowych spotkaniach rekrutacyjnych.

 

Spis treści

Czytaj także: Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie

 

Savoir-vivre podczas rozmowy rekrutacyjnej online

 

Sama rozmowa najczęściej może odbywać się telefonicznie lub poprzez wideorozmowę. W pierwszym przypadku kluczowa staje się kultura wypowiedzi i zdolność do jasnego formułowania myśli. W drugim – dochodzi do tego odpowiednia prezencja, a ta obejmuje nie tylko dbałość o własny strój, ale też przygotowanie otoczenia. 

 

  • Odpowiedni strój 

 

Powinniśmy ubrać się tak, jak byśmy wybierali się na rozmowę do siedziby firmy. A to oznacza pełen strój biznesowy, ewentualnie casual smart, w zależności od branży, obowiązującego w danym środowisku zawodowym dress code’u. Mimo że rekruter będzie nas widzieć prawdopodobnie od pasa w górę, spodnie od piżamy i grube skarpety zamiast butów nie wchodzą w grę. W trakcie spotkania rekrutacyjnego online może zajść konieczność wstania – lepiej nie narażać się na kompromitację. 

 

  • Punktualność

 

W przypadku rozmowy online powinna być łatwa do zachowania, a jednak… Nieprzewidziane problemy techniczne, konieczność nagłej interwencji w jakichś sprawach domowych mogą wywołać opóźnienie. W tym wypadku należy od razu poinformować rekrutera o zwłoce.

 

  • Odpowiednia przestrzeń

 

To bardzo ważna kwestia w czasie wideorozmowy. Otoczenie dostarcza bowiem ważnych informacji rekruterowi. Może powiedzieć wiele o naszej osobowości, zainteresowaniach itp. Przede wszystkim miejsce, w którym prowadzimy rozmowę, o pracę, powinno być utrzymane w czystości i porządku, jasno oświetlone. Dobrze, jeśli tło jest w miarę jednolite, nie znajduje się w nim zbyt wiele rozpraszających przedmiotów. Nie powinno odciągać uwagi od naszej osoby, tego, co mamy do powiedzenia. Ważną kwestią jest też zapewnienie ciszy w pomieszczeniu. Najlepiej, jeśli poprosimy domowników o niehałasowanie i – o ile to możliwe – zamkniemy drzwi. 

 

 

  • Kultura wypowiedzi 

 

Podstawowe zasady, o których warto przypomnieć, to:

 

  • formalne zwroty grzecznościowe, 

  • odpowiednie tytułowanie rozmówców (np. jeśli wiemy, że w rozmowie uczestniczy osoba z tytułem naukowym, powinniśmy go używać; w innym wypadku pan/pani wystarczy), 

  • nieprzerywanie wypowiedzi rozmówcom, 

  • posługiwanie się pełnymi zdaniami, 

  • powstrzymanie się od nadmiernych dygresji, trzymanie tematu, 

  • nieczytanie z kartki – to zostanie natychmiast wychwycone przez rekrutera. 

 

  • Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej 

 

Przed początkiem wideorozmowy poświęćmy czas, by zastanowić się nad odpowiedziami na pytania, które z pewnością się pojawią, np. :

 

  • Dlaczego chce pan/pani u nas pracować?

  • Skąd pan/pani wie o rekrutacji?

  • Proszę opowiedzieć nam coś o sobie.

  • Gdzie pan/pani wcześniej pracował/pracowała i dlaczego zakończył/zakończyła tam pracę?

 

Dobrze również przygotować sobie listę zagadnień, które sami chcemy podjąć. Pytajmy o warunki zatrudnienia, czy np. firma przewiduje w przyszłości przeniesienie pracowników zdalnych do biura.

 

Jak zapytać o wyniki rekrutacji? Najlepiej na zakończenie rozmowy. Zapytajmy wprost, kiedy możemy się ich spodziewać oraz w jakiej formie (telefonicznie, mailowo). 

 

Savoir-vivre w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są najczęstsze błędy popełniane w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online?

 

Do częstych wpadek kandydatów odbywających internetowe rozmowy kwalifikacyjne należą: nieprzestrzeganie stroju biznesowego lub niekompletny strój biznesowy, czytanie z kartki, zbyt swobodny ton wypowiedzi, nieład w otoczeniu, hałas w tle utrudniający rozmowę, kłopoty techniczne wynikające z niesprawdzenia wcześniej sprzętu, programu, połączenia internetowego itp.

 

  • Czy należy przestrzegać savoir-vivre w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online?

 

Zdecydowanie zaleca się przestrzeganie zasad dobrego wychowania w czasie każdej rozmowy biznesowej i zawodowej. Przestrzeganie zasad savoir-vivre świadczy o wysokiej kulturze osobistej kandydata. Osoba, która dba o maniery, jest często postrzegana także jako bardziej profesjonalna. Co więcej, kandydat poprzez savoir-vivre wyraża szacunek dla rozmówców oraz daje dowód na to, że poważnie myśli o pracy i przyszłości w danej firmie.

Więcej artykułów "Rozmowa kwalifikacyjna"

Polecane oferty

  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem angielskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku angielskim; aktywne pozyskiwanie klientów B2B; realizacja planów sprzedażowych; przygotowywanie ofert i zamówień; udział w wyjazdach i targach; współpraca z innymi działami firmy;
  • Specjalista ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania

    Topsil Sp. z o.o. sp. k.   Skierniewice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    POSZUKUJEMY OSOBY, która będzie brać udział w opracowywaniu, wdrażaniu i doskonaleniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania wg. norm ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485, GMP oraz innych wymagań naszych Klientów, a także w opracowywaniu i raportowaniu danych środowiskowych. DO KLUCZOWYCH ZADAŃ NA...
  • Specjalista ds. Telefonicznej Obsługi Klienta

    G Data Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca zdalna / stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / junior  umowa zlecenie / o dzieło  pełny etat   25,00 - 30,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Zadania: Telefoniczna obsługa klientów Prezentacja produktów, usług oraz aktualnych ofert; Aktualizacja bazy danych klientów w systemie CRM; Utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami; Rozwiązywanie podstawowych problemów technicznych Monitorowanie feedbacku od klientów;
  • Monter Instalacji Sanitarnych

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Co będziesz robić: Montować i demontować instalacje sanitarne i grzewcze. Przygotowywać miejsca montażu rurociągów w ścianach i podłogach. Spawanie, lutowanie oraz instalowanie systemów ciśnieniomierzy, zaworów itp. Podłączać i uruchomić urządzenia sanitarno-grzewcze. Usuwać...
  • Monter instalacji elektrycznych

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   56,00 - 72,00 zł brutto/godz.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Główne zadania montaż nowych instalacji elektrycznych podłączanie gniazdek, rozdzielni, oświetlenia itp. montaż tras kablowych i przewodów według rysunku technicznego usuwanie usterek;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    24 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie pracowej wigilii obowiązuje pewien dress code. Jak się ubrać? Podpowiadamy, kiedy możesz pozwolić sobie na zabawny sweter, czy lepiej zrezygnować ze sneakersów i jakie dodatki dobrać do eleganckiego outfitu.

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.