Wstęp
Bardzo często po rozmowie kwalifikacyjnej kontakt z firmą, w której staraliśmy się o pracę urywa się. Na rozmowie, otrzymujemy oczywiście obietnicę, że ktoś się z nami skontaktuje, jednak jeśli to nie my mamy otrzymać propozycję pracy, takiego kontaktu nie możemy się doczekać. Bardzo rzadko zdarzają się firmy, które oddzwaniają z informacją negatywną, a już szczególnie rzadkie są przypadki, w których otrzymujemy list z podziękowaniem za spotkanie oraz informujący o odrzuceniu naszej kandydatury.
Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest z całą pewnością przeładowanie pracą wśród specjalistów ds rekrutacji. Rekruterzy po prostu nie mają czasu żeby do nas zadzwonić. Druga przyczyna jest taka, że mając już wybranego kandydata, przestają myśleć zupełnie o osobach odrzuconych.
Kiedy telefon milczy
Brak informacji zwrotnej od pracodawcy dotyka zarówno bardzo dobrych kandydatów, jak i bardzo słabych. Kiedy nagle zmianie ulega strategia firmy, zapomina się nawet o najlepszych. Zdaniem specjalistów takie postępowanie jest niegrzeczne, zwłaszcza, że mamy do czynienia z osobami, których sytuacja zawodowa już jest nie do pozazdroszczenia.
Rynek pracy
Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy, którą można by wymienić, jest sytuacja na rynku pracy, gdzie na jedno miejsce przypada kilkanaście a nawet kilkadziesiąt osób. W takiej sytuacji swoistego "nadmiaru" kandydatów, to firmy są w komfortowej sytuacji i nie czują potrzeby by w jakikolwiek sposób utrzymywać swoje relacje z odrzuconymi kandydatami.
Oszczędności kadrowe
Drugim z elementów, który możemy wziąć pod uwagę są oszczędności kadrowe, które powodują że rekrutacją zajmują się osoby, które nie zdają sobie sprawy z tego, że krótka informacja zwrotna od odrzuceniu kandydatury powinna być standardem zwłaszcza, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej obiecują to kandydatom..
Przykładem jest tutaj sytuacja, kiedy firmy nie zatrudniają specjalistów ds. rekrutacji, a pozyskiwaniem kandydatów zajmują się kierownicy działów lub inne nieprzeszkolone osoby. Mają one dodatkowe absorbujące obowiązki i nie są w stanie lub nie wiedzą, że takie telefony też powinny wykonywać.
Nikt nie lubi przekazywać złych wiadomości
Telefon, w którym przekazujemy złe wiadomości kandydatowi, jest zadaniem trudnym dla rekrutera. Wiadomość powinna być przekazana w taki sposób, żeby kandydat nie poczuł się zdruzgotany, a nie jest to proste do wykonania. Taka rozmowa może się też wymknąć spod kontroli, kiedy kandydat będzie chciał znać szczegóły naszej decyzji. Tutaj podobnie, nikt się nie lubi tłumaczyć, a mimo wszystko coś jesteśmy takiej osobie winni, bo sami zaprosiliśmy ją na spotkanie.
Co więcej zdarzają się decyzje, które nie opierają się na racjonalnych przesłankach, ale na mniej istotnych aspektach jeśli chodzi o wymagania stanowiska, do których mogą należeć np. wygląd zewnętrzny, denerwujący sposób mówienia, irytujący tik itp. elementy. Nie możemy przecież powiedzieć kandydatowi, że nie podobała nam się jego twarz, bo tego typu dyskryminacja jest zabroniona przez prawo.
Rekrutacja się przedłuża
Zdarza się również, że przyczyną milczącego telefonu jest przedłużający się proces rekrutacyjny. Jeśli kandydat był na rozmowie kwalifikacyjnej jako jeden z pierwszych z reguły mija dość dużo czasu zanim otrzyma on informację zwrotną. W sytuacji świąt, dni wolnych, wakacji procedura może jeszcze dodatkowo ulec wydłużeniu.
W trakcie procesu rekrutacyjnego okazuje się też czasami, że wymagania dla danego stanowiska zmieniają się, co znowu powoduje opóźnienia w przekazywaniu informacji zwrotnych lub w ogóle zapomnienie o kandydatach, którzy odbyli rozmowy kwalifikacyjne wg wcześniejszych kryteriów.
Jak uzyskać informację zwrotną
Przede wszystkim zawsze warto dokładnie zapytać, o to kiedy możemy spodziewać się odpowiedzi oraz czy będzie to odpowiedź telefoniczna czy jakaś inna. Warto dokładnie dowiedzieć się ile będzie etapów rekrutacji i czy ten w którym uczestniczymy jest ostatni. Kiedy już mamy wszystkie informacje warto spytać się dodatkowo czy rekruter nie będzie miał nic przeciwko jeśli to my zadzwonimy, z zapytaniem o informację.
Wnioski
Niezależnie od tego jaka była przyczyna odrzucenia naszej kandydatury, zawsze warto jest wyciągnąć wnioski ze spotkania. Jeśli odrzucenie naszej osoby odbyło się po raz kolejny, być może powinniśmy zmienić strategię lub zakres stanowisk, na który aplikujemy.
Drugim obszarem, na który na pewno musimy zwrócić uwagę, jest nasze zachowanie na rozmowie kwalifikacyjnej, bo być może to właśnie na tym etapie popełniamy błędy, które skutkują potem odrzuceniem naszej osoby.
Dobrym rozwiązaniem jest rozpisanie sobie swoich mocnych i słabych punktów oraz praca nad eliminacją niedociągnięć. Proszę pamiętać, że rozmowa kwalifikacyjna podobnie jak życiorys zawodowy wymaga od nas ciągłego doskonalenia swoich umiejętności a sukces nie przychodzi od razu.
17.07.2006 - Zespół Praca.pl