O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.
Lista stanowisk - Kierownik ds. Public Relations
Kierownik ds. Public Relations
CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Kierownik ds. public relations to osoba, która koordynuje działania związane z kształtowaniem opinii publicznej w imieniu i na rzecz instytucji, przedsiębiorstwa lub organizacji. Do głównych obowiązków pracownika tego należy, m.in.: kształtowanie wizerunku firmy poprzez: kontakty z mediami, organizacja konferencji prasowych, przygotowanie materiałów promocyjnych i informacyjnych (folderów, ulotek, itp.), a także współpracuje z zewnętrznymi agencjami PR, przygotowuje raporty z informacjami zwrotnymi z zewnątrz, np. po ukazaniu się informacji prasowej na temat firmy lub jej pracowników, zarządza zespołem ds. PR, ściśle współpracuje z działami marketingu i sprzedaży w celu analizy potrzeb i efektywności działań PR, analizuje zachowania rynkowe konkurencji, planuje budżet i kontroluje wydatki związane z działaniami PR. Ponadto, przygotowuje notki firmowe i wszystkie wewnętrzne materiały informacyjne (np. internet), organizuje imprezy i projekty specjalne, np. targi, prezentacje, imprezy charytatywne, planuje i koordynuje przebieg programów informacyjnych, monitoringuje rynek oraz analizuje wpływ znaczących wydarzeń gospodarczych na wizerunek firmy.
WYMAGANIA
Kierownik ds. public relations powinien mieć wykształcenie wyższe, magisterskie lub kierunkowe licencjackie, a także znać w stopniu biegłym j. angielski i obsługę komputera. Poza tym, wymagane jest minimum 2-3 letnie doświadczenie w dziedzinie public relations w agencjach PR albo w obrębie danej branży w pracy, w dziedzinie PR. Konieczna jest też umiejętność występowania i przemawiania publicznie, znajomość specyfiki rynku mediów i środowiska dziennikarskiego, umiejętność śledzenia i analizowania aktualnych wydarzenia oraz znajomość zagadnień psychologii społecznej i zrozumienia potrzeb klienta (zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego). Pracownik ten powinien również cechować się: doskonałą prezentacją i umiejętnościami negocjacji, wysoką odpornością na stres i umiejętnością pracy pod presją czasu. A także doskonałą komunikatywnością, umiejętnością podejmowania szybkich decyzji i radzeniem sobie w trudnych sytuacjach oraz wysokimi umiejętnościami perswazji, dyspozycyjnością i umiejętnością pracy w zespole oraz zdolności przywódczymi (leadership).
WARUNKI PRACY
Miejscem pracy jest biuro oraz praca w terenie, np. targi, konferencje prasowe, spotkania z dziennikarzami. Czas pracy zazwyczaj nienormowany. Wśród kandydatów na tym stanowisku dominują osoby w przedziale wiekowym 30-35 lat. Zawód ten wiąże się z dużym natężeniem kontaktów z ludźmi, przez co mogą występować sytuacje stresowe. Pracownik ma możliwość rozwoju zawodowego oraz doskonalenia wiedzy i kompetencji. Istnieje możliwość awansu zawodowego, np. na dyrektora biura prasowego/dyrektora ds. PR.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Kierownik ds. public relations może być zatrudniony, np.: w agencji doradztwa personalnego, w firmach PR, a także doradzać partiom politycznym i konkretnym politykom w zakresie wizerunku zewnętrznego.
ZAROBKI
Średnie wynagrodzenie to 5 tys. zł - 20 tys. zł i wyżej. Wśród innych dodatków pracownik może otrzymać, np.: telefon komórkowy, szkolenia.
Najnowsze artykuły
Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek
Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?
– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.
Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja
– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?
Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?
Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?
Jak napisać CV? Rodzaje CV
– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.
Niedziele handlowe 2025
Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?