Praca.pl Poradniki HoReCa i turystyka
Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

 
Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Ile zarabia manager hotelu? Oto kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego stanowiska w branży hotelowej.

 

Spis treści

Jak zostać managerem hotelu?

 

Manager hotelu to stanowisko, o jakim marzy wiele osób zaczynających swoją przygodę w branży hotelarskiej. Jeśli Ty także widzisz siebie w roli kierownika, który realnie wpływa na kształt, rodzaj i poziom świadczonych usług, budując renomę placówki i dbając o jak najlepsze doświadczenia gości, na początek musisz wiedzieć, że droga do objęcia tego stanowiska może być długa. Warto jednak stawiać przed sobą ambitne cele i krok po kroku dążyć do ich realizacji. 

 

  • Hotelarstwo i turystyka – wykształcenie

 

Idealny kandydat na managera hotelu może pochwalić się wykształceniem kierunkowym. Preferowane są osoby po hotelarstwie, zarządzaniu, turystyce, kierunkach biznesowych, ewentualnie marketingu. Żeby objąć posadę, niezbędne jest też doświadczeniem w pracy w hotelarstwie. To właśnie wiele lat spędzonych na różnych stanowiskach w hotelu pozwala na poznanie specyfiki tego typu placówek i pracy w nich. Manager hotelu to osoba, która doskonale rozumie, czym zajmuje się portier, pokojówka, boy hotelowy, personel sprzątający, recepcjoniści. Zna rytm działania hotelu. Wie, kiedy i kto składa i przyjmuje zamówienia, w jaki sposób działają managerowie pięter, rozumie też oczekiwania gości odwiedzających ten właśnie obiekt. 

 

Sprawdź także, jak otworzyć własny hotel.

 

Doświadczenia w pracy w hotelu nie zastąpią nawet najbardziej prestiżowe studia, dlatego warto zacząć budować swoją karierę już na etapie nauki. Aby zdobyć cenne umiejętności managerskie, można też odbyć profesjonalne szkolenie z zarządzania. 

 

  • Praca managera hotelu – kompetencje miękkie i dodatkowe

 

Czego jeszcze oczekuje się od przyszłego kandydata na managera hotelu? Oprócz wiedzy branżowej popartej stażem pracy i wykształceniem, niezbędne są pewne kompetencje miękkie, takie jak:

 

  • umiejętności interpersonalne, pozwalające na nawiązywanie relacji z kluczowymi klientami, prowadzenie negocjacji biznesowych, nawiązywanie współpracy, rozwiązywanie problemów personalnych itp., 
  • odporność na stres związany z wysoką funkcją, 
  • umiejętności przywódcze pozwalające na sprawne zarządzanie zespołem, 
  • wysoka kultura osobista, profesjonalizm niezależnie od okoliczności, 
  • umiejętności organizacyjne i związane z planowaniem strategicznym.

 

Warto pamiętać, że sektor HoReCa stwarza ogromne możliwości, jeśli chodzi o pracę za granicą. Jeśli szukasz pracy poza Polską bądź liczysz na zatrudnienie w dużym hotelu, w obiekcie blisko granicy albo w turystycznej miejscowości, prawdopodobnie będziesz musiał / musiała także wykazać się biegłą znajomością języka obcego np. angielskiego czy niemieckiego (zależnie od lokalizacji hotelu).

 

  • CV managera hotelu

 

Na rynku pracy regularnie pojawiają się ogłoszenia dotyczące stanowisk związanych z pracą w hotelu. Propozycje zatrudnienia dla dyrektora hotelu, managera, różnego rodzaju pracowników obsługi klienta znajdziesz także na Praca.pl. Jak można łatwo zauważyć, do wzięcia udziału w większości procesów rekrutacyjnych będziesz potrzebować CV. Możesz je łatwo przygotować w naszym Kreatorze CV, dostępnym bezpłatnie po zalogowaniu w serwisie. 

 

 

Manager hotelu – jak wygląda praca w tym zawodzie?

 

Manager hotelu ma wpływ na funkcjonowanie całego obiektu. Manager powinien dbać o wszystkie aspekty prowadzonej działalności, a więc obsługę gości, zarządzanie personelem i finanse. To on jest odpowiedzialny za realizację operacyjnej strategii hotelu: rozwój usług, standardy jakości czy zarządzanie budżetem i wprowadzanie innowacji wpływających na konkurencyjność obiektu. Do zadań managera należy też rekrutacja i szkolenie pracowników oraz zarządzanie relacjami z dostawcami i innymi podmiotami.

 

Typowy zakres obowiązków na stanowisku managera hotelu:

 

  • zarządzanie operacyjne hotelem (kwestie techniczne, administracyjne, sprzedażowe);

  • kierowanie zespołem pracowników (recepcja, gastronomia, marketing, obsługa pięter i pokoi);

  • opracowywanie i wdrażanie standardów pracy;

  • negocjacje z partnerami zewnętrznymi (biura podróży, organizatorzy szkoleń i konferencji, firmy cateringowe);

  • dbanie o stosowanie się do zasad bezpieczeństwa;

  • dbanie o wizerunek obiektu;

  • realizowanie strategii marketingowej hotelu;
  • monitorowanie konkurencji, trendów na rynku HoReCa i planowanie innowacji.

 

Czytaj takżeCechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

 

Manager hotelu – ryzyko zawodowe

 

Praca w hotelu niesie ze sobą ryzyko zawodowe związane zarówno z zagrożeniami biologicznymi czy chemicznymi, jak i psychospołecznymi. Przyjmuje się, że osoby zatrudnione w hotelarstwie stanowią jedną z grup zawodowych najbardziej narażonych na kontakt z nowymi odmianami chorób. Do obiektów nieustannie napływają nowe osoby, nieraz z różnych części świata, które mogą być nosicielami różnego rodzaju chorób zakaźnych.

 

Warto zwrócić uwagę także na to, że praca jako manager hotelu może być obciążająca psychicznie. Na zdrowie psychiczne negatywnie wpływa stres związany z zarządzaniem obiektem i jego pracownikami, przewlekłe zmęczenie, niestandardowe godziny pracy. Stres i zmęczenie potęgują się np. w przypadku kontaktu z tzw. trudnymi klientami, w czasie organizowania prestiżowych wydarzeń w obiekcie, podczas przyjmowania ważnych gości itp.

 

Ile zarabia manager hotelu?

 

Zgodnie z danymi Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń (Sedlak&Sedlak) rynkowa mediana zarobków na stanowisku managera hotelu wynosi 7020 złotych brutto w skali miesiąca. W zależności od wykształcenia, stażu pracy, wielkości firmy i województwa zarobki managera hotelu zamykają się w przedziale od 5550 złotych brutto do nawet 8990 złotych brutto na miesiąc.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

 

Manager hotelu – perspektywy zatrudnienia

 

Praca w turystyce i hotelarstwie jest dostępna nie tylko w sezonie – wiele hoteli czy pensjonatów działa nieprzerwanie przez cały rok. Manager hotelu ma szanse na zatrudnienie w kraju lub w zagranicznym kurorcie, gdzie zarobki będą zdecydowanie wyższe.

 

Gdzie może pracować manager? Osoba odpowiedzialna za zarządzanie obiektem znajdzie zatrudnienie między innymi w takich miejscach jak:

 

  • hotele;

  • pensjonaty;

  • hostele;

  • zajazdy;

  • schroniska turystyczne.

 

Manager hotelu – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Manager hotelu – obowiązki

 

Do obowiązków managera hotelu należy między innymi dbanie o wizerunek obiektu, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, utrzymywanie dobrych relacji z partnerami i dostawcami czy kierowanie pracą wszystkich pracowników.

 

  • Manager hotelu – zarobki

 

Manager hotelu w Polsce zarabia około 7 tys. złotych brutto miesięcznie. Najlepiej opłacani managerowie otrzymują wynagrodzenie powyżej 9 tys. złotych brutto, a najgorzej – poniżej 5,5 tys. złotych brutto.

Więcej artykułów "HoReCa i turystyka"

Polecane oferty

  • Recepcjonistka / Recepcjonista – Dział Domów Studenckich / Pion Kanclerza

    Uniwersytet Morski w Gdyni   Gdynia    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: profesjonalna obsługa gości hotelowych, kompleksowe informowanie o warunkach pobytu, prowadzenie rozliczenia finansowego pobytu gościa, współpraca z innymi działami. Wymagania: wykształcenie min. średnie (mile widziane: hotelarsko - turystyczne), bardzo dobra znajomość j....
  • Zastępca Managera Restauracji

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Siedlce, ul. Armii Krajowej 5    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje główne zadania: efektywne zarządzanie restauracją oraz podległym personelem we współpracy z Managerem Restauracji; zapewnienie pełnej satysfakcji obsługiwanych Gości poprzez dostarczanie produktów i usług najwyższej jakości; prowadzenie cyklicznych szkoleń z zakresu obsługi...
  • Kierownik produkcji w piekarni

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Sokołów Podlaski    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    5 godz.
    Twoje główne zadania: dbałość o maksymalizację obrotów i zapewnienie właściwej jakości produkowanych wyrobów piekarniczo-cukierniczych. koordynowanie ustawień technologicznych dotyczących procesu produkcji; planowanie produkcji i kontrola nad przebiegiem procesu produkcyjnego;...
  • Kelner (K/M)

    Novotel Warszawa Centrum   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twoja misja W swojej pracy połączysz zaangażowanie, otwartość na innych oraz swoje doświadczenie, aby goście mogli doświadczać atmosfery gościnności w naszej restauracji, czuli się zaopiekowani i cieszyli się z pobytu u nas! Będziesz współpracować z działem kuchni, aby móc...
  • Konsultant ds. podróży z językiem norweskim

    Concentrix   Warszawa, Aleja Solidarności 171    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 550 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Obowiązki: Pierwszy punkt kontaktu dla zapytań klientów dotyczących podróży premium. Doradztwo w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów członkowskich. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsługa różnych metod płatności. Wsparcie klientów w...
  • Rzeźnik

    JKS A/S   Dania, Jutlandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / agencyjna  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wymagania: Doświadczenie w cięciu i obróbce mięsa (świnie) Znajomość technik uboju; Umiejętność posługiwania się jednym z poniższych języków: angielski, niemiecki, polski, duński; Zdolność do pracy w zespole, przestrzegając wszystkich protokołów i procedur bezpieczeństwa; Jako...

Najnowsze artykuły

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Osoba z zespołem Aspergera – jakie ma szanse na rynku pracy w Polsce?

Albert Einstein, Tim Burton, Michael Phelps... lista znanych i odnoszących niesamowite sukcesy osób z zespołem Aspergera jest bardzo długa. Zespół ten często nazywany jest autyzmem wysokofunkcjonującym, choć takie określenie nie oddaje pełni różnorodności jego objawów. Kiedy ujawnia się zespół Aspergera i w jakich zawodach najlepiej sprawdzają się osoby, które go posiadają?

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Opiekun osób starszych – wymagania, obowiązki i zarobki

Organizacja Narodów Zjednoczonych prognozuje, że jednym ze skutków czekającej nas zmiany demograficznej będzie rosnąca potrzeba świadczenia wysokiej jakości opieki nad seniorami. Tymczasem już teraz opiekun osób starszych jest w Polsce zawodem deficytowym, a chętni mogą przebierać w ofertach pracy. Wyjaśniamy, jak zostać opiekunem seniorów oraz jakie są zarobki w tym zawodzie.

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Mądrze korzystaj z promocji, sprawdzaj, czy zakup faktycznie Ci się opłaca i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.