Najprostsza droga do ubezpieczeń – sprzedawca / agent lub praktyki
Jak zacząć pracę w ubezpieczeniach? Najczęstsze są dwie drogi – praktyki podczas studiów, które organizuje większość firm ubezpieczeniowych, lub praca na stanowisku agenta. Jako pośrednik pracę można zacząć u ubezpieczyciela lub brokera. Na czym polega różnica?
Agent / pośrednik to osoba reprezentująca jedną firmę i posiadająca w ofercie jej produkty. Broker to osoba, która dysponuje całym wachlarzem usług od różnych ubezpieczycieli i działa bardziej od strony klienta, szukając dla niego najlepszej oferty. Oba stanowiska to najczęściej praca w oparciu o działalność gospodarczą. Doradcy i agenci to najczęściej poszukiwani pracownicy w branży.
Specjalizacje i przyszłość zawodu
Poza osobami, które sprzedają ubezpieczenia, pracę w branży znajdują:
• programiści i deweloperzy – każdy ubezpieczyciel posiada przecież własny system IT i aplikacje, o które trzeba dbać i je rozwijać,
• psychologowie, absolwenci ZZL – poszukiwani do pracy w działach personalnych,
• matematycy i finansiści – pracujący w charakterze aktuariuszy, obliczający ryzyko i wartość projektów finansowych,
• marketingowcy – którzy dbają o brand ubezpieczyciela i produktów,
• prawnicy i finansiści – zatrudniani jako underwriterzy (oceniający ryzyko ubezpieczenia).
Po drugiej stronie barykady – doradca ds. odszkodowań
Klienci ubezpieczycieli stają się coraz bardziej świadomi swoich praw. W efekcie z roku na rok rośnie ilość spraw o odszkodowania kierowanych przeciw ubezpieczycielom. To powoduje zapotrzebowanie na pracowników zajmujących się pozyskiwaniem klientów chcących złożyć roszczenie odszkodowawcze. Takie osoby muszą znać rynek ubezpieczeń oraz mieć podstawy prawne. Zatrudniane są w kancelariach adwokackich, prawnych i odszkodowawczych. Ich praca polega na znalezieniu klienta, rozpoznaniu sprawy i doradztwie.
Własna działalność gospodarcza – fakty i mity
W branży finansowej i ubezpieczeniowej umowy o współpracę są bardzo popularne. Osoba, która chce być agentem ubezpieczeniowym czy doradcą finansowym, zakłada własną działalność gospodarczą i staje się pośrednikiem określonego ubezpieczyciela lub brokerem. Wiele osób rezygnuje z budowania kariery w obszarze finansów, kiedy dowiaduje się o konieczności założenia działalności gospodarczej. Czy słusznie?
Natalia Achramowicz, Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju w Aviva zwraca uwagę na kilka ważnych punktów:
Mity:
1. Przy własnej działalności nie ma zasiłku chorobowego
Zasiłek jest, ale wtedy, kiedy przedsiębiorca jest ubezpieczony nieprzerwanie przez 90 dni.
2. Wysokie koszty ZUS
Koszty ZUS nie są małe, ale i tak pracownikowi zostaje na rękę więcej niż przy umowie o pracę (patrz. tabela).
3. Brak zasiłku macierzyńskiego
Zasiłek przysługuje, jednak by go otrzymać, kobieta musi przed porodem opłacać dobrowolną składkę chorobową.
Fakty:
1. Możliwość wprowadzania kosztów w prowadzenie działalności
Dzięki temu można dodatkowo obniżyć podatek i zyskać finansowo.
2. Elastyczny czas pracy i wolność decydowania o urlopach
Wprawdzie urlop nie jest płatny przez pracodawcę, ale za to pracownik może dowolnie decydować o tym, kiedy pracuje, a kiedy chce mieć wolne.
3. Swoboda podejmowania decyzji
Osoba prowadząca działalność może dodatkowo nawiązywać współpracę z innymi podmiotami, zwiększając możliwości przychodu.