Data leaking, Identity Access Management, Business Analyst to tylko kilka z wielu nowoczesnych stanowisk pracy we współczesnej bankowości. Wielu z oczekiwanych przez banki umiejętności, które są potrzebne do rozwoju kariery, nie da się jeszcze nabyć na studiach czy kursach. Potrzebna jest praktyka. Podpowiadamy, jak ją zdobyć.
Spis treści
- Praca w banku – czy nadal jest sexy?
- Pracownik Back Office – stanowiska w banku – przegląd
- Jak zostać takim specjalistą?
- Digital natives i inne najbardziej poszukiwane umiejętności
- Developer w banku – czy będąc specjalistą IT warto rozważyć bankowość?
- Jakie są plusy związania się z sektorem bankowości i fintech dla developerów, informatyków, admininów?
- Jak dostać pracę w banku już na studiach?
Praca w banku – czy nadal jest sexy?
Jeszcze kilkanaście lat temu kariera w banku była marzeniem praktycznie każdego studenta kierunków finanse i bankowość. Największa ilość pracy dotyczyła jednak wtedy przede wszystkim pracy z klientem – ofertowania i sprzedaży produktów bankowych, analizy zdolności kredytowej i wsparcia klienta w procesie decyzji.
W ostatnim okresie sektor finansowy i bankowy przeszedł ogromną metamorfozę. To już nie pracownicy obsługi klienta są najbardziej poszukiwanymi pracownikami w tym sektorze (choć nadal wiele banków prowadzi rekrutację w tych obszarach). Teraz stawia się w bankach na tzw. Back Office, a praca osób z obszaru Front Office (czyli tych, którzy mają kontakt z klientem) również ulega przeobrażeniu.
Pracownik Back Office – stanowiska w banku – przegląd
W bankowości obecnie poszukuje się przede wszystkim:
• analityków danych,
• pracowników procesów bankowych back-office (zabezpieczenie transakcji bankowych, obsługa procesów monitorowania zabezpieczeń dla transakcji, raportowanie transakcji, monitorowanie zgodności). Dla bankowych centrów usług wspólnych również ze znajomością języków obcych,
• księgowych,
• pracowników działu IT (głównie Java developerzy oraz osoby zarządzające procesem developmentu – Scrum Master).
Oczywiście równolegle prowadzona jest rekrutacja na stanowiska front-office (np. doradca klienta).
Bardzo intensywnie poszukiwane są osoby o dość nowych specjalizacjach – specjaliści AML (specjaliści ds. przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy) oraz specjaliści, którzy dbają o bezpieczeństwo kont bankowych. Kariera zawodowa osoby, która wybierze staż w banku, może rozwinąć się właśnie w tym kierunku!
Jak zostać takim specjalistą?
Barbara Siger, Acting Team Coordinator KYC Ops Mass Market Poland z Nordea podkreśla: Jeżeli mówimy tu o umiejętnościach typu: Data leaking, Identity Access Management – jedyną moim zdaniem drogą zdobycia tych umiejętności jest praktyka.
Tylko jak ją zdobyć, skoro na większość tego typu stanowisk już wymaga się przynajmniej podstaw wiedzy oraz doświadczenia (nawet krótkiego, ale mimo wszystko jest ono konieczne).
Barbara Siger ma na to pomysł - rozpoczęcie kariery wcześnie (nawet już na studiach) i wybór takiej firmy, która będzie dawała duże możliwości rozwoju: Wiele naprawdę dużych, międzynarodowych firm na rynku pracy nie stawia młodym osobom zbyt wysokich i ściśle sprecyzowanych wymagań. Do korporacji trafiają ludzie z różnym wykształceniem i doświadczeniem. Firmy te często zatrudniają kandydatów tuż po studiach, aby ich wyszkolić w konkretnej dziedzinie niezbędnej do realizacji zadań.
W korporacji otwiera się wiele dróg rozwoju własnych umiejętności poprzez przenikanie pomiędzy poszczególnymi działami. W ten sposób budowana jest też kariera. Pracując w Nordea, nie trzeba zmieniać pracodawcy, aby zdobyć doświadczenie w zupełnie różnych od siebie dziedzinach. Można pracować rok w AML, 2 lata w robotyce, później zostać business analitykiem. Wykształcenie nie gra tu roli. Liczą się bardziej prezentowane w praktyce umiejętności.
Digital natives i inne najbardziej poszukiwane umiejętności
Skoro zatem jesteśmy przy umiejętnościach – to, co liczy się we współczesnej bankowości?
Digital Natives – zespól kompetencji związanych z wykorzystaniem współczesnych technologii cyfrowych w codziennym życiu. Choć w teorii pojęcie to dotyczy osób urodzonych po 1980 roku, dla których digitalizacja, komputery i internet stały się codziennością, to w rozumieniu kompetencji zawodowych są to takie umiejętności, które pozwalają na sprawne wykorzystanie technologii w obszarze zawodowym. Co to konkretnie oznacza? Barbara Siger wyjaśnia to następująco: Ja rozumiem wirtualną skuteczność jako umiejętność wykorzystania komputerów do pozyskiwania wiadomości, porozumiewania się i współpracy z innymi za pośrednictwem Internetu. Obecnie jest to podstawa w pracy zawodowej szczególnie w takich korporacjach międzynarodowych jak Nordea. Te kompetencje to przede wszystkim: umiejętność współpracy i nawiązywania relacji interpersonalnych oraz komunikatywność.
W praktyce jest to zatem jasna i klarowna komunikacja mailowa, umiejętność obsługi różnego rodzaju systemów i szybkiego ich opanowywania, zdolność spójnego łączenia różnych kanałów komunikacji oraz umiejętność korzystania z cyfrowych zasobów wiedzy. Repozytoriów, baz wiedzy czy nawet prowadzonych wirtualnie szkoleń.
Jak podkreśla Barbara Siger z Nordea: w obszarze umiejętności cyfrowych ważna jest też zdolność do szukania i analizowania wiadomości znalezionych w sieci. Taka umiejętność jest kluczowa i niezbędna, szczególnie przydatna w dziale takim, jak chociażby AML (np. podczas analizy transakcji i aktywności klienta).
Praca w zespole – jedna z umiejętności miękkich, która jest kluczowa w pracy w każdej dużej firmie. Od pracowników oczekuje się rozumienia wartości pracy w zespole, wzajemnej pomocy, szacunku oraz takiej organizacji pracy, by praca w zespole była efektywna. Konieczne są tu też wyżej wspomniane umiejętności komunikacji – czy to cyfrowej, czy bezpośredniej.
Zdolność szybkiego uczenia się – bankowość to jedne z sektorów, w którym zmiany są bardzo szybkie. Z jednej strony dotyczą systemów i wykorzystywanych technologii (bankowość elektroniczna), a z drugiej oferty i produktów, które muszą dopasowywać się do zmian społecznych, przepisów, nowych potrzeb potencjalnych klientów. Osoba, która nie jest gotowa na ciągłe poszerzanie wiedzy, w bankowości, w której trzeba być stale na bieżąco, się nie odnajdzie.
Developer w banku – czy będąc specjalistą IT warto rozważyć bankowość?
Bankowość jest jednym z sektorów z największą ilością ofert pracy dla specjalistów IT. Bankowe systemy informatyczne wymagają ciągłego rozwoju i adaptacji do zmieniających się technologii lub wymogów prawnych. W każdym z banku pracuje przynajmniej kilkuset pracowników IT, a ich procentowy udział w ogóle zatrudnionych waha się od 5-11%.*
Jakie są plusy związania się z sektorem bankowości i fintech dla developerów, informatyków, admininów?
Tomasz Konopa, Seniot IT Supporter z Grupy Nordea wskazuje na dostęp do najnowszych technologii - szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa w IT. Ekspert podkreśla również, że ogromnym atutem pracy w IT w banku jest też możliwość awansów poziomych w różnych obszarach.
Konkurencja między bankami jest bardzo duża. Istnieje zatem konieczność tego, by szybko i sprawnie wprowadzać nowoczesne technologie, bo jest to ważny czynnik konkurencyjności na lokalnych rynkach usług bankowych. To sprawia, że praca jest wymagająca, ale jednocześnie dynamiczna i pełna wyzwań.
IT w bankowości dobry kierunek również dla tych osób, które chcą pracować przy realnych projektach, z których później korzystają setki osób.
Na koniec warto dodać, że bankowość to również stabilne zatrudnienie, pełny pakiet benefitów, świetnie wyposażone biura , bardzo wysokiej jakości sprzęt do pracy. I nie zapominajmy o konkurencyjnym wynagrodzeniu. Zarobki w bankach nadal należą do wyższych w porównaniu do innych sektorów.
Jak dostać pracę w banku już na studiach?
Początek kariery jeszcze przed obroną? To wcale nie takie trudne. Do wyboru są staże, praktyki oraz – w niektórych bankach – niepełny wymiar czasu pracy dla tych, którzy nie są dyspozycyjni rzez 40 godzin tygodniowo.
Staże i praktyki w banku mogą dotyczyć w zasadzie każdego obszaru bankowości – od Front Office do Back Office. Warunki są różne w zależności od firmy, ale w przeważającej większości sytuacji są to staże płatne, trwające około 3 miesięcy. Elastyczne godziny pracy
Osoby, które wykażą się zaangażowaniem, mogą liczyć na propozycję kontynuowania pracy.
Czy kandydat powinien coś umieć przed aplikowaniem? Wymagania nie są wysokie, ale mile widziani są studenci o specjalizacjach związanych z obszarem praktyk, o które się starają.
Doceniamy teoretyczną wiedzę, którą w Nordei przekładamy na praktykę. Studenci i absolwenci rozpoczynający u nas pracę wykazują się znajomością obszarów, na które aplikują oraz chęcią dalszego rozwoju w nich. To dla nas istotne, ponieważ z założenia każde stanowisko juniorskie w Nordea prowadzi do poziomu seniorskiego. Specyfika pracy w międzynarodowej firmie wymaga również znajomości języka angielskiego na poziomie min. B2. – wyjaśnia Angelika Urbaniak, Employer Branding Specialist z Nordea Bank Abp S.A.
* Za Bankier.pl opracowanie redakcji, 2017 r. - prnews.pl/oto-banki-ktore-stawiaja-nowe-technologie-430252 dostęp 01.10.2019