Jakie perspektywy daje praca w ubezpieczeniach i na jakich stanowiskach najłatwiej o zatrudnienie? Poniżej znajdziesz informacje na temat typowych stanowisk w tej dynamicznie rozwijającej się branży. Sprawdź, jakie musisz mieć umiejętności i kompetencje, by pracować w ubezpieczeniach, a także na jakie zarobki możesz liczyć.
Spis treści
Trzy najpopularniejsze stanowiska w ubezpieczeniach
-
Agent ubezpieczeniowy / doradca klienta ds. ubezpieczeń
Odpowiada za zawieranie umów z klientami w imieniu Firmy ubezpieczeniowej. Bada potrzeby klienta, przygotowuje ofertę i przedstawia ją klientowi. W dużej mierze jest to praca związana ze sprzedażą usług ubezpieczeniowych, osoby te muszą zatem posiadać duże zdolności interpersonalne, negocjacyjne i mieć nastawienie na wynik. Agenci są zatrudniani najczęściej albo na podstawie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, albo na podstawie umowy o pracę. Główną część wynagrodzenia agentów stanowi prowizja uzależniona od wartości podpisanych umów lub ich liczby.
-
Likwidator szkód
Odpowiada za proces likwidacji szkód z tytułu ubezpieczenia. Przygotowuje dokumentację, weryfikuje roszczenia ubezpieczonych i wydaje orzeczenia dotyczące wysokości wypłaty odszkodowania. Jest to praca samodzielna, wymagająca wiedzy prawnej i znajomości przepisów związanych z ubezpieczeniami. Likwidator podejmuje decyzje, zatem musi być również odporny na stres.
-
Underwiter
Odpowiada za ocenę ryzyka związanego z ubezpieczeniem danej osoby, mienia lub instytucji. Osoba taka musi mieć wysokie zdolności analityczne, a preferowanym kierunkiem wykształcenia jest ekonomia (głównie analiza) lub prawo.
Ile zarabia się w ubezpieczeniach?
Zgodnie z informacjami zebranymi w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń (wynagrodzenia.pl) mediana wynagrodzeń na najpopularniejszych stanowiskach w branży kształtuje się następująco:
• agent ubezpieczeniowy – 5380 zł brutto;
• likwidator szkód – 6600 zł brutto;
• underwriter – 8260 zł brutto.
Nowe specjalizacje w ubezpieczeniach
Choć najczęściej poszukuje się pracowników w branży ubezpieczeniowej na jedno z trzech wyżej opisanych stanowisk, to warto zwrócić uwagę również na nowe obszary, w których branża ubezpieczeniowa mocno się rozwija. Są to usługi łączone z ubezpieczeniem, które noszą wspólną nazwę programów affnity. Chodzi tu o oferowanie ubezpieczenia przy okazji sprzedaży innych produktów lub usług – na przykład, kiedy kupujemy pralkę i okres gwarancyjny obejmuje 2 lata, możemy dokupić polisę przedłużającą gwarancję na kolejne 5 lat.
Affnity marketing w ubezpieczeniach rozwija się w ciągu ostatnich lat niezwykle dynamicznie, wchodząc w coraz to nowe obszary sprzedaży i usług. Perspektywy rozwoju branży są ogromne – bo przecież w zasadzie za każdym razem, kiedy coś kupujemy lub korzystamy z jakiejś usługi, chcemy być zadowoleni z wydanych pieniędzy, a dodatkowe ubezpieczenie może nam to zapewnić.
W ramach programów affnity będzie rosło zapotrzebowanie zarówno na agentów, jak i na osoby zajmujące się kreowaniem tego typu cross- sellingu i marketingu usług ubezpieczeniowych.
Czytaj także: Agent ubezpieczeniowy - zalety pracy w branży ubezpieczeń, które mogą Cię zaskoczyć