Prawidłowe naliczanie i wypłacanie wynagrodzenia, to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. A o błąd w naliczaniu poszczególnych składników wynagrodzenia nie trudno, gdyż często przepisy nie są w tej materii jednoznaczne.
Jedna z wątpliwości dotyczy zasad naliczania wynagrodzenia określonego stałą stawką miesięczną w razie choroby pracownika przypadającej we wszystkie dni robocze danego miesiąca.
Z pomocą w jej rozstrzygnięciu pospieszył Departament Prawa Pracy w MPiPS, który wyjaśnił, że wynikającą z przepisów szczególnych zasadę nakazującą podzielenie miesięcznej stawki wynagrodzenia przez 30 i pomnożenie otrzymanej kwoty przez liczbę dni wskazanych w zaświadczeniu lekarskim o czasowej niezdolności pracownika do pracy wskutek choroby, a następnie odjęcie tak obliczonej kwoty od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc – stosuje się jedynie w przypadku przepracowania części miesiąca z powodu nieobecności w pracy spowodowanej zwolnieniem lekarskim. Zwrot „przepracowana część miesiąca” należy przy tym utożsamiać z sytuacją, w której pracownik przepracował część obowiązującego go wymiaru czasu pracy w danym miesiącu z powodu korzystania ze zwolnienia lekarskiego. Zatem przedstawiona powyżej zasada nie dotyczy sytuacji, gdy pracownik był nieobecny w pracy z powodu choroby, która objęła wszystkie rozkładowe dni pracy i wcale nie pracował w danym miesiącu.
Resort pracy przypomniał jedną z zasad prawa pracy, zgodnie z którą wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, a za czas jej niewykonywania pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Zasadą jest zatem, że pracownik który nie świadczy pracy nie nabywa prawa do wynagrodzenia. Nie ma jednak przeszkód, aby zakładowe źródła prawa pracy przewidywały prawo do wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy. Postanowienia te, jako korzystniejsze dla pracowników, będą zgodne z prawem.