Na dzisiejszym, polskim rynku pracy można zaobserwować ciekawe postawy pewnej grupy kandydatów. To stawiający wysokie wymagania specjaliści w określonej dziedzinie, osoby posiadające poszukiwane kompetencje, doświadczeni menedżerowie.
Wymagający kandydaci to wcale nie mała grupa „aktorów” na rynku pracy. Perspektywa zrobienia studiów podyplomowych czy atrakcyjnego wyjazdu zagranicznego w oczach tej grupy nie czyni oferty pracy atrakcyjniejszą. Na rynku pracy poszukują oni pracy najlepszej, a nie zatrudnienia za każdą cenę. Interesuje ich przede wszystkim aspekt finansowy. Badają, za ile mogą sprzedać swoje umiejętności i wiedzę, które traktują jak towar. W takim przypadku proces rekrutacyjny przybiera formę... biznesowych negocjacji warunków pracy i płacy. Rekruterzy coraz częściej muszą się z tym liczyć.
Coraz częściej na naszym rynku pracy można spotkać osoby poszukujące nowego miejsca zatrudnienia pomimo posiadania etatu. Rekruterzy nazywają ich „kandydatami permanentnymi”. Zakładają oni i na bieżąco uzupełniają swoje profile na specjalistycznych portalach, rejestrują się w profilowanych agencjach pośrednictwa, są aktywni – odpowiadają na ogłoszenia, stawiają się na rozmowy. Ich uczestnictwo w procesach rekrutacyjnych nie przekłada się jednak na natychmiastową gotowość do pracy. Jeżeli zaś taka gotowość się pojawia, to jest obwarowana oczekiwaniem warunków pracy dużo wyższych i atrakcyjniejszych niż oferowane przez daną firmę. Dawniej odsetek tego typu kandydatów był stosunkowo niewielki, dziś takie postawy są coraz bardziej rozpowszechnione.
Współcześni pracownicy nauczyli się wykorzystywać portale społecznościowe jako znakomite narzędzie autopromocji (przy czym dotyczy to w takim samym stopniu osób posiadających etaty, jak i tych, które pozostają bez pracy). Przekonani o swojej wyjątkowości kandydaci pragną oferty pracy „szytej na miarę”, specjalnie dla nich. Coraz częściej są skłonni planować swoją ścieżkę kariery w perspektywie globalnej. Przekłada się to na większą niż do tej pory gotowość do relokacji.
Zmiana postaw po stronie kandydatów wymusza nowe zachowania po stronie pracodawców. Ci o doświadczonych specjalistów i menedżerów coraz częściej muszą zawalczyć. Wyniki 3. edycji badania Antal International „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” pokazują, że w Polsce jest wielu wykwalifikowanych, niebojących się zmiany czy relokacji ekspertów, lecz żeby ich pozyskać, pracodawcy muszą składać oferty coraz bardziej atrakcyjne i przemyślane. Według tegoż badania, 39 proc. specjalistów i menedżerów (a więc pracowników należących do grupy kandydatów ze sprawdzonymi w praktyce kompetencjami) poszukuje pracy aktywnie, a 46 proc. biernie, udostępniając swoje CV na portalach rekrutacyjnych i społecznościowych.
Pracownicy ze specjalistycznymi kompetencjami zwykle pracę mają, ale jeśli ich dane znajdują się w bazie danych jakiejś agencji, to mogą otrzymać nawet do dziesięciu zaproszeń do procesów rekrutacyjnych rocznie. Nie muszą na własną rękę poszukiwać nowego zatrudnienia, a jedynie wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę. To sprawia, że ich wymagania rosną.