Zachowanie zasad uczciwej konkurencji i przeciwdziałanie monopolizacji rynku wymagają, by każda pomoc publiczna udzielana poszczególnym przedsiębiorcom – lub grupie przedsiębiorców – była monitorowana. Do sprawdzania, komu została przyznana pomoc przez organy państwowe / samorządowe, służy system SUDOP. Jak on działa?
SUDOP – co to jest?
Pod skrótem SUDOP kryje się nazwa: System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej. System ten działa pod auspicjami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W bazie SUDOP znajdują się informacje na temat beneficjentów pomocy publicznej (w tym w ramach tarczy antykryzysowej).
SUDOP gwarantuje transparentność w udzielaniu pomocy finansowej przedsiębiorstwom przez państwo, co jest zgodne z zasadami konkurencyjności ujętymi w prawie Unii Europejskiej. Podmioty działające w UE muszą mieć zagwarantowane sprawiedliwe oraz równe warunki prowadzenia działalności. Faworyzowanie podmiotu, poprzez udzielanie mu nadmiernej pomocy publicznej, jest niedopuszczalne. Organem opiniującym plany pomocy publicznej, a także monitorującym pomoc udzielaną przedsiębiorcom oraz wydającym na ten temat roczne raporty jest Prezes UOKiK.
SUDOP jest zatem jednym z elementów struktury nadzorczej nad pomocą udzielaną przez państwo. Co istotne, dostęp do bazy danych ma każdy – wystarczy wejść na stronę sudop.uokik.gov.pl.
SUDOP – jakie informacje można tam znaleźć?
W systemie znajdują się informacje dotyczące beneficjentów pomocy publicznej, z wyłączeniem podmiotów rolniczych, zajmujących się rybołówstwem oraz korzystających ze wsparcia publicznego przed 2016 r.. Jak podaje informacja na stronie systemu:
- Baza SUDOP zawiera informacje o:
- wdrażanych w Polsce środkach pomocowych,
- pomocy udzielonej w ramach wdrażanych w Polsce środków pomocowych,
- wszelkiej pomocy publicznej i pomocy de minimis udzielonej danemu beneficjentowi.
Żeby sprawdzić, jaką pomoc otrzymało dane przedsiębiorstwo, wystarczy skorzystać z wyszukiwarki. Bazę można przeszukiwać na trzy sposoby, wybierając:
- wyszukiwanie środków pomocowych,
- wyszukiwanie beneficjentów wybranych środków pomocowych,
- wyszukiwanie pomocy otrzymanej przez beneficjenta.
Po kliknięciu w jeden z trzech przycisków pojawia się formularz wielokrotnego wyboru, w którym określa się między innymi środek pomocowy, jego przeznaczenie, wielkość korzystających z pomocy podmiotów czy ich lokalizację.