Współcześnie jeden z kluczowych elementów strategii marketingowej przedsiębiorstwa stanowi jego promocja w internecie. Jak jednak sprawić, by strona internetowa czy profil w mediach społecznościowych wpłynęły pozytywnie na reputację firmy i przyciągnęły nowych klientów? Skoordynowane działania wiodące do tych dwóch głównych celów noszą miano SERM.
Spis treści
SERM – czym jest?
Skrót SERM pochodzi od angielskiego zwrotu: search engine reputation management. Tłumaczy się go jako zarządzanie reputacją marki (firmy, witryny w sieci) w wyszukiwarce internetowej lub krócej: pozycjonowaniem wizerunkowym.
SERM – jakie działania obejmuje?
Z definicji SERM wynikają dwa główne cele tej strategii. Po pierwsze, marketing tego typu ma doprowadzić do zwiększenia widoczności marki w wyszukiwarce. W praktyce oznacza to, że po wpisaniu odpowiednich fraz strona firmowa / profil w mediach społecznościowych itp. powinien znaleźć się na początku listy wyników w Google (inne wyszukiwarki nie są brane pod uwagę w Polsce jako zdecydowanie mniej popularne), a co najmniej na jednej z pierwszych 10 pozycji, czyli na pierwszej stronie wyników.
Żeby tego dokonać, stosuje się różnego rodzaju techniki SEO oraz UX. Należy do nich chociażby poprawienie konstrukcji witryny tak, by strona była łatwiejsza w obsłudze, takie same informacje nie powtarzały się na różnych podstronach, a także uwzględnianie fraz kluczowych w treści, publikowanie wartościowych artykułów, zastosowanie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego itp.
Drugim celem SERM jest poprawienie wizerunku marki w sieci. Oznacza to w szczególności wypozycjonowanie wyników wyszukiwania zawierających pozytywne informacje o marce i wyparcie tych, w których dominują oceny negatywne. Żeby to osiągnąć, stosuje się różnorodną strategię, w której można uwzględnić na przykład:
- publikowanie artykułów sponsorowanych,
- social media marketing,
- marketing szeptany,
- monitorowanie opinii na temat marki w sieci, odpowiadanie na komentarze o niej,
- publikowanie treści na temat marki z udziałem ekspertów.
Sprawdź także, jak założyć własną agencję SEO.
Pozycjonowanie wizerunkowe firmy – zalety
Intensywne działania SERM pozwalają na:
- stworzenie pozytywnego wizerunku firmy od podstaw,
- zażegnanie kryzysu wizerunkowego i wypromowanie nowego wizerunku przedsiębiorstwa,
- zbudowanie sieci kontaktów: pozyskanie większej liczby wiernych klientów, przekonanie do siebie wcześniej wahających się kontrahentów,
- monitorowanie stopnia zadowolenia klientów,
- zwiększenie widoczności marki w wyszukiwarce.