Ważna dostawa nie przyszła na czas, raporty wysłano z opóźnieniem, nie powiadomiono kontrahenta o istotnej kwestii. Pracownik mający kłopoty z pamięcią może być dla firmy dużym problemem, narazić ją na szkody finansowe i wizerunkowe. Jeśli Twój podwładny ma na koncie podobne wpadki, zanim podejmiesz radykalne kroki, poznaj przyczynę problemu. Być może da się go łatwo naprawić.
Zapominalski pracownik – co może być przyczyną?
Zapominanie o różnych sprawach przez pracownika niekoniecznie musi świadczyć o jego niekompetencji. Często powodem jest zbyt duże obłożenie obowiązkami jednej osoby, w dodatku bardzo różnorodnymi. Nawał zadań powoduje przemęczenie oraz zwiększa stres w pracy, a te przekładają się na kłopoty z koncentracją, ale także problemy z zapamiętywaniem.
Kolejną przyczyną może być niewłaściwa organizacja zadań i brak narzędzi, które ją ułatwiają. Czy w Twojej firmie jest dostępne oprogramowanie służące do raportowania zadań, kontroli procesów? Czy korzysta się z systemów teleinformatycznych, a może biuro wygląda jak XIX-wieczne archiwum z piętrzącymi się katalogami i świstkami?
Zapominanie i przekręcanie słów może też świadczyć o osobistych problemach zatrudnionego, np. pogarszającym się stanie zdrowia.
Kłopoty z pamięcią pracownika – jak rozwiązać ten problem?
Gdy poznasz przyczynę, będziesz mógł właściwie zareagować. Jako pracodawca oczywiście masz prawo zwolnić osobę, która nie wypełnia należycie swoich obowiązków, określonych w umowie. Warto jednak nie działać pochopnie i rozważyć na początek inne opcje.
Po pierwsze, przyjrzyj się liście obowiązków danej osoby. Prawdopodobnie część zadań można delegować tymczasowo komuś innemu – i sprawdzić czy to rozwiąże problem. Zobacz także, czy podział zadań w Twojej firmie jest sprawiedliwy.
Po drugie zastanów się, jak możesz ulepszyć organizację pracy danego zespołu. Być może warto wprowadzić też kilka nowych zasad – choćby nawyk wpisywania do powszechnie dostępnego (lub udostępnianego określonym osobom) kalendarza. Warto poprosić o sugestię podwładnych lub team leaderów – prawdopodobnie sami wiedzą, co ułatwiłoby im pracę i wywiązywanie się z terminów.
Każdy pracodawca ma możliwość wysłania pracownika na okresowe badania lekarskie, nie tylko cyklicznie – w ustalonych terminach, ale także wtedy gdy podejrzewa, że w wyniku wykonywania obowiązków pogorszył się stan zdrowia podwładnego. Narastające problemy z pamięcią mogą być symptomem chorobowym.
Dobrym pomysłem jest też rozmowa z podwładnym. Problemy z zapamiętywaniem obowiązków służbowych niekiedy wynikają z trudnej sytuacji osobistej, rodzinnej. W tym wypadku pomóc może przerwa w pracy, urlop wypoczynkowy. Jako pracodawca nie możesz zmusić do niego osoby zatrudnionej, możesz jednak zasugerować takie rozwiązanie.
Wypróbuj także dietę dla mózgu!