Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że na depresję cierpi łącznie około 280 mln ludzi. Zgodnie z przewidywaniami WHO depresja wkrótce stanie się najczęściej występującą chorobą na świecie. Co więcej, w ostatnich latach drastycznie wzrósł odsetek osób skarżących się na pogorszenie zdrowia psychicznego. Depresja i inne choroby o podłożu psychicznym bardzo często dotykają osoby w wieku 20-40 lat, a więc aktywne zawodowo, na których ciąży dodatkowo ogromna presja związana z rozwojem kariery, sprawdzeniem się w roli społecznej czy utrzymaniem rodziny. Coraz więcej pracodawców zaczyna dostrzegać, że ich pracownicy mogą potrzebować wsparcia, a do modnych słów na rynku pracy dołącza tzw. wellbeing, dbanie o dobrostan osób zatrudnionych np. poprzez profesjonalne konsultacje psychologiczne w miejscu pracy. Czy bezpłatne sesje z psychologiem jako benefit dla pracowników to dobry pomysł? Jak zorganizować tego typu pomoc w swojej firmie?
Spis treści
- Wsparcie psychologiczne w Twojej firmie – na czym może polegać?
- Psycholog w firmie
- Pomoc psychologa z poradni
- Cykliczne wsparcie psychologa w firmie
- Opieka psychologiczna w pracy zdalnej
- Wsparcie psychologiczne pracowników – ważne numery telefonów
- Opieka psychologiczna dla pracowników jako nowy benefit pozapłacowy – czy warto?
- Opieka psychologiczna jako benefit dla pracownika – najczęściej zadawane pytania
Wsparcie psychologiczne w Twojej firmie – na czym może polegać?
Jednym z najczęściej spotykanych dodatków do wynagrodzenia jest pakiet sportowy – karta sportowa pozwalająca na bezpłatny wstęp do siłowni, na basen itp. Wydaje się, że dbałość nie tylko o zdrowie fizyczne, ale też o dobrą kondycję psychiczną pracowników to właściwe posunięcie. Firmy oferujące pracownikom bezpłatną pomoc psychologiczną wciąż są nieliczne, niemniej rosnące zapotrzebowanie na konsultacje z psychologami i terapeutami może szybko zmienić ten trend.
Wsparcie psychologiczne dla pracowników może mieć różne formy. Przed wybraniem jednej z opcji warto nie tylko zastanowić się nad możliwościami firmy, ale i potrzebami Twoich pracowników. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie ankiety wśród pracowników.
-
Psycholog w firmie
Pierwszą opcją, jaką ma pracodawca, jest zatrudnienie psychologa w firmie. Taki gabinet w biurze ma swoje wady i zalety. Plusem jest oczywiście dostępność specjalisty na miejscu. Pracownik ma możliwość skorzystania z pomocy natychmiast w czasie pracy. Co więcej, psycholog może asystować w trudnych dla przedsiębiorstwach sytuacjach, np. w przekazywaniu złych wieści dotyczących cięć budżetowych, w rozwiązywaniu konfliktów itp.
Pracodawca musi mieć jednak świadomość, że zorganizowanie gabinetu psychologicznego w firmie ma też poważną wadę. Wiele osób wstydzi się swoich problemów mentalnych i stara się je ukryć przed innymi – w szczególności współpracownikami oraz szefem! Takie osoby być może nie wejdą do gabinetu zlokalizowanego w siedzibie firmy.
-
Pomoc psychologa z poradni
Po drugie, zamiast zatrudniać specjalistę u siebie, pracodawca może podpisać umowę z poradnią psychologiczną lub konkretnym specjalistą prowadzącym własny gabinet. Dzięki temu zatrudnieni będą mogli indywidualnie umawiać się na wizyty po pracy zgodnie ze swoimi potrzebami. Warto pamiętać, że skorzystanie z wizyty u psychologa jest możliwe w ramach wielu pakietów prywatnej opieki medycznej – warto o tym przypomnieć podwładnym przy okazji promocji zdrowia w swoim przedsiębiorstwie.
-
Cykliczne wsparcie psychologa w firmie
Trzecią opcją jest okazjonalne zapraszanie do firmy psychologa, psychoterapeuty. Może on organizować spotkania na tematy związane np. z rozwojem umiejętności miękkich, współpracą z innymi, radzeniem sobie ze stresem, sesje wellbeingowe itp. Najlepiej, jeśli nie będą to jedynie wykłady, ale też zajęcia praktyczne, np. ćwiczenia w grupach.
-
Opieka psychologiczna w pracy zdalnej
Niezależnie od psychologicznego wsparcia organizowanego w miejscu pracy, warto pomyśleć także narzędziach i metodach wsparcia psychologicznego, jakich dostarcza obecnie świat cyfrowy. Część specjalistów w dziedzinie psychologii prowadzi sesje i konsultacje również online. Ponadto warto zastanowić się nad ciekawymi webinarami, kursami wideo czy e-bookami dotyczącymi samorozwoju lub redukcji stresu. Oferta na rynku jest obecnie bardzo bogata.
Czytaj także: Narcyz w miejscu pracy – jak postępować?
Wsparcie psychologiczne pracowników – ważne numery telefonów
Przyjazne środowisko pracy i programy wsparcia psychologicznego to istotne elementy dbania o dobre samopoczucie i profilaktykę chorób psychicznych osób zatrudnionych. Dodatkowo warto uświadomić pracownikom, że każdy ma możliwość skorzystania ze specjalnych telefonów zaufania dla osób zmagających się z problemami psychicznymi.
Ważne numery telefonów, pod którymi można uzyskać wsparcie psychologiczne:
- 800 70 2222 – centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego, dyżurują psycholodzy z fundacji ITAKA (całodobowy i bezpłatny telefon zaufania),
- 22 290 44 42 – telefon zaufania Fundacji Twarze Depresji (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora),
- 22 594 91 00 – Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora, czynny w środy i czwartki w godz. 17-19).
Opieka psychologiczna dla pracowników jako nowy benefit pozapłacowy – czy warto?
Wpisanie opieki psychologicznej do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa to wyraźny sygnał, że pracodawcy zależy na dobrostanie zatrudnionych. Pracownicy docenią tego typu wsparcie, co przełoży się także na ich lojalność wobec firmy i ogólne zadowolenie z pracy.
Zatrudniony, który cieszy się dobrym zdrowiem, jest po prostu lepszy w tym, co robi. Ma niższą absencję, cechuje go wyższa produktywność i efektywność, gdyż jest bardziej zaangażowany w to, co robi. Rzadziej też korzysta ze zwolnień chorobowych, jest bardziej zadowolony z pracy i pozytywnie wpływa na innych.
Warto też pamiętać, że dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej to benefit pracowniczy, który może wyróżnić firmę i przyciągnąć najlepszych specjalistów na rynku. Taki dodatek wspiera wizerunek przedsiębiorstwa jako nowoczesnej organizacji, która nie traktuje pracowników przedmiotowo, ale stawia na zrozumienie ich potrzeb i budowanie trwałych relacji.
Czytaj także: Twoja strefa geniuszu – czym jest? Jak ją znaleźć?
Opieka psychologiczna jako benefit dla pracownika – najczęściej zadawane pytania:
-
Czy opieka psychologiczna jest ważna dla pracowników?
Polacy należą do najbardziej zestresowanych narodów w Unii Europejskiej. Rośnie także odsetek osób chorujących na depresję i zmagających się z innymi problemami natury psychicznej. Korzystanie ze wsparcia psychologicznego, szczególnie w momentach kryzysu, jest istotnym elementem dbania o ogólny stan zdrowia człowieka. Coraz więcej pracodawców zauważa też potrzebę zadbania o dobrostan psychiczny swoich pracowników. Jednym ze sposobów jest umożliwienie podwładnym skorzystania z konsultacji psychologicznej w ramach benefitu pozapłacowego.
-
Jak zapewnić pomoc psychologiczną osobom zatrudnionym?
Ważne jest ustalenie potrzeb pracowników w zakresie wsparcia psychologicznego i dostosowanie do nich rozwiązań. Pracodawca może podpisać umowę ze specjalistą lub poradnią psychologiczną, a także zorganizować dostęp do materiałów online np. webinarów, kursów i audiobooków na temat radzenia sobie ze stresem, efektywnego wypoczywania i podobne tematy związane z pracą, rozwojem i zdrowiem psychicznym