Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 
Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że na depresję cierpi łącznie około 280 mln ludzi. Zgodnie z przewidywaniami WHO depresja wkrótce stanie się najczęściej występującą chorobą na świecie. Co więcej, w ostatnich latach drastycznie wzrósł odsetek osób skarżących się na pogorszenie zdrowia psychicznego. Depresja i inne choroby o podłożu psychicznym bardzo często dotykają osoby w wieku 20-40 lat, a więc aktywne zawodowo, na których ciąży dodatkowo ogromna presja związana z rozwojem kariery, sprawdzeniem się w roli społecznej czy utrzymaniem rodziny. Coraz więcej pracodawców zaczyna dostrzegać, że ich pracownicy mogą potrzebować wsparcia, a do modnych słów na rynku pracy dołącza tzw. wellbeing, dbanie o dobrostan osób zatrudnionych np. poprzez profesjonalne konsultacje psychologiczne w miejscu pracy. Czy bezpłatne sesje z psychologiem jako benefit dla pracowników to dobry pomysł? Jak zorganizować tego typu pomoc w swojej firmie?

 

Spis treści

Wsparcie psychologiczne w Twojej firmie – na czym może polegać?

 

Jednym z najczęściej spotykanych dodatków do wynagrodzenia jest pakiet sportowy – karta sportowa pozwalająca na bezpłatny wstęp do siłowni, na basen itp. Wydaje się, że dbałość nie tylko o zdrowie fizyczne, ale też o dobrą kondycję psychiczną pracowników to właściwe posunięcie. Firmy oferujące pracownikom bezpłatną pomoc psychologiczną wciąż są nieliczne, niemniej rosnące zapotrzebowanie na konsultacje z psychologami i terapeutami może szybko zmienić ten trend.

 

Wsparcie psychologiczne dla pracowników może mieć różne formy. Przed wybraniem jednej z opcji warto nie tylko zastanowić się nad możliwościami firmy, ale i potrzebami Twoich pracowników. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie ankiety wśród pracowników.

 

  • Psycholog w firmie

 

Pierwszą opcją, jaką ma pracodawca, jest zatrudnienie psychologa w firmie. Taki gabinet w biurze ma swoje wady i zalety. Plusem jest oczywiście dostępność specjalisty na miejscu. Pracownik ma możliwość skorzystania z pomocy natychmiast w czasie pracy. Co więcej, psycholog może asystować w trudnych dla przedsiębiorstwach sytuacjach, np. w przekazywaniu złych wieści dotyczących cięć budżetowych, w rozwiązywaniu konfliktów itp.

 

Pracodawca musi mieć jednak świadomość, że zorganizowanie gabinetu psychologicznego w firmie ma też poważną wadę. Wiele osób wstydzi się swoich problemów mentalnych i stara się je ukryć przed innymi – w szczególności współpracownikami oraz szefem! Takie osoby być może nie wejdą do gabinetu zlokalizowanego w siedzibie firmy.

 

  • Pomoc psychologa z poradni

 

Po drugie, zamiast zatrudniać specjalistę u siebie, pracodawca może podpisać umowę z poradnią psychologiczną lub konkretnym specjalistą prowadzącym własny gabinet. Dzięki temu zatrudnieni będą mogli indywidualnie umawiać się na wizyty po pracy zgodnie ze swoimi potrzebami. Warto pamiętać, że skorzystanie z wizyty u psychologa jest możliwe w ramach wielu pakietów prywatnej opieki medycznej – warto o tym przypomnieć podwładnym przy okazji promocji zdrowia w swoim przedsiębiorstwie.

 

 

  • Cykliczne wsparcie psychologa w firmie

 

Trzecią opcją jest okazjonalne zapraszanie do firmy psychologa, psychoterapeuty. Może on organizować spotkania na tematy związane np. z rozwojem umiejętności miękkich, współpracą z innymi, radzeniem sobie ze stresem, sesje wellbeingowe itp. Najlepiej, jeśli nie będą to jedynie wykłady, ale też zajęcia praktyczne, np. ćwiczenia w grupach.

 

  • Opieka psychologiczna w pracy zdalnej

 

Niezależnie od psychologicznego wsparcia organizowanego w miejscu pracy, warto pomyśleć także narzędziach i metodach wsparcia psychologicznego, jakich dostarcza obecnie świat cyfrowy. Część specjalistów w dziedzinie psychologii prowadzi sesje i konsultacje również online. Ponadto warto zastanowić się nad ciekawymi webinarami, kursami wideo czy e-bookami dotyczącymi samorozwoju lub redukcji stresu. Oferta na rynku jest obecnie bardzo bogata.

 

Czytaj takżeNarcyz w miejscu pracy – jak postępować?

 

 

Wsparcie psychologiczne pracowników – ważne numery telefonów

 

Przyjazne środowisko pracy i programy wsparcia psychologicznego to istotne elementy dbania o dobre samopoczucie i profilaktykę chorób psychicznych osób zatrudnionych. Dodatkowo warto uświadomić pracownikom, że każdy ma możliwość skorzystania ze specjalnych telefonów zaufania dla osób zmagających się z problemami psychicznymi.

 

Ważne numery telefonów, pod którymi można uzyskać wsparcie psychologiczne:

 

  • 800 70 2222 – centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego, dyżurują psycholodzy z fundacji ITAKA (całodobowy i bezpłatny telefon zaufania),
  • 22 290 44 42 – telefon zaufania Fundacji Twarze Depresji (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora), 
  • 22 594 91 00 – Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora, czynny w środy i czwartki w godz. 17-19).

 

 

Opieka psychologiczna dla pracowników jako nowy benefit pozapłacowy – czy warto?

 

Wpisanie opieki psychologicznej do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa to wyraźny sygnał, że pracodawcy zależy na dobrostanie zatrudnionych. Pracownicy docenią tego typu wsparcie, co przełoży się także na ich lojalność wobec firmy i ogólne zadowolenie z pracy.

 

Zatrudniony, który cieszy się dobrym zdrowiem, jest po prostu lepszy w tym, co robi. Ma niższą absencję, cechuje go wyższa produktywność i efektywność, gdyż jest bardziej zaangażowany w to, co robi. Rzadziej też korzysta ze zwolnień chorobowych, jest bardziej zadowolony z pracy i pozytywnie wpływa na innych.

 

Warto też pamiętać, że dostęp do bezpłatnej pomocy psychologicznej to benefit pracowniczy, który może wyróżnić firmę i przyciągnąć najlepszych specjalistów na rynku. Taki dodatek wspiera wizerunek przedsiębiorstwa jako nowoczesnej organizacji, która nie traktuje pracowników przedmiotowo, ale stawia na zrozumienie ich potrzeb i budowanie trwałych relacji.

 

Czytaj takżeTwoja strefa geniuszu – czym jest? Jak ją znaleźć?

 

Opieka psychologiczna jako benefit dla pracownika – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy opieka psychologiczna jest ważna dla pracowników?

 

Polacy należą do najbardziej zestresowanych narodów w Unii Europejskiej. Rośnie także odsetek osób chorujących na depresję i zmagających się z innymi problemami natury psychicznej. Korzystanie ze wsparcia psychologicznego, szczególnie w momentach kryzysu, jest istotnym elementem dbania o ogólny stan zdrowia człowieka. Coraz więcej pracodawców zauważa też potrzebę zadbania o dobrostan psychiczny swoich pracowników. Jednym ze sposobów jest umożliwienie podwładnym skorzystania z konsultacji psychologicznej w ramach benefitu pozapłacowego.

 

  • Jak zapewnić pomoc psychologiczną osobom zatrudnionym?

 

Ważne jest ustalenie potrzeb pracowników w zakresie wsparcia psychologicznego i dostosowanie do nich rozwiązań. Pracodawca może podpisać umowę ze specjalistą lub poradnią psychologiczną, a także zorganizować dostęp do materiałów online np. webinarów, kursów i audiobooków na temat radzenia sobie ze stresem, efektywnego wypoczywania i podobne tematy związane z pracą, rozwojem i zdrowiem psychicznym

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Senior Accountant - Treasury Back Office

    Arla Global Shared Services Sp. z o.o.   Gdańsk, Wrzeszcz (Neptune Office)    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    As a member of our global Treasury Back Office team, your role will involve managing a diverse range of financial instruments, conducting advanced analysis of financial figures, and leading the implementation of treasury IT solutions. You will work closely with the Treasury department and various...
  • Doradca Klienta

    GRUPA PZU   Zamość    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Realizacja planów sprzedażowych; Obsługa klienta zgodnie ze standardami Grupy PZU; Budowanie portfela klientów; Utrzymywanie długofalowych relacji z klientem; Przyjmowanie gotówkowych i bezgotówkowych wpłat
  • AB INDUSTRY S.A.
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Planowanie oraz koordynacja robót elektrycznych zgodnie z dokumentacją oraz przepisami prawa budowlanego i BHP, Weryfikacja dokumentacji oraz zastosowanych rozwiązań, Prowadzenie dokumentacji w zakresie robót elektrycznych oraz sporządzanie dokumentacji powykonawczej, Prowadzenie kontroli...
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Projektowanie nowych oraz modyfikacje funkcjonujących procesów technologicznych, Wykonywanie obliczeń i schematów procesowych, Dobór i specyfikowanie urządzeń, armatury i wyposażenia technologicznego, Przeprowadzanie wdrożeń i rozruchów instalacji, Udział w relokacji instalacji technologicznych.
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    Wykonywanie obliczeń procesowych (bilans cieplny/masowy, obliczenia hydrauliczne, symulacje procesowe), Tworzenie i aktualizowanie schematów przepływowych PFD, schematów technologicznych P&ID oraz procesowych arkuszy danych (Process data sheet), Współpraca z klientem / dostawcą w sprawach...
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    Wykonywanie dokumentacji projektowej dla inwestycji przemysłowych w zakresie instalacji sanitarnych, Realizacja zadań branżowych na wszystkich etapach procesu projektowego, Pełnienie nadzoru autorskiego podczas realizacji inwestycji, Dobór optymalnych rozwiązań technicznych w oparciu o...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?