Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Po co budować markę pracodawcy?

Po co budować markę pracodawcy?

 
Po co budować markę pracodawcy?

Na sukces rynkowy przedsiębiorstwa składa się wiele czynników. Obok dobrego zarządzania zasobami i ludźmi, rzetelnego biznesplanu, umiejętności wykorzystania sytuacji gospodarczej, popytu w poszczególnych obszarach konsumpcyjnych oraz zdobyczy nowych technologii – ogromne znaczenie ma budowanie i rozwijanie wizerunku przedsiębiorstwa. Warto położyć tu nacisk właśnie na rozwój, gdyż marka, która stoi w miejscu i nie dostosowuje się do zmieniającego się świata, może szybko stracić na wartości marketingowej. Jak budować wizerunek pracodawcy, zarówno w kontekście współpracy biznesowej, jak i rynku pracy? Bez wątpienia warto zacząć o strategii employer brandingu – z tego artykułu dowiesz się, co to takiego i jak go zastosować w Twojej firmie.

 

Spis treści

Co to jest marka pracodawcy?

 

Marka pracodawcy – ang. employer brand, to aktualny obraz firmy w świadomości:

 

  • obecnych pracowników,
  • potencjalnych pracowników,
  • klientów, konsumentów,
  • inwestorów, partnerów biznesowych, 
  • interesariuszy,
  • konkurencji na rynku.

 

Na employer brand składa się wizerunek marketingowy, kultura organizacyjna, specyfika środowiska pracy, filozofia promowane przez przedsiębiorstwo, misja przedsiębiorstwa (społeczna, ekologiczna, charytatywna, inna), warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia i benefity, sposób komunikacji prowadzonej z klientami, partnerami biznesowymi, mediami, opinie o firmie funkcjonujące w sieci i poza nią.

 

Na markę pracodawcy składa się wiele czynników, niemniej szczególnie duży nacisk kładzie się tu na wizerunek przedsiębiorstwa jako pozytywnego miejsca pracy oferującego konkurencyjne wynagrodzenia i liczne korzyści materialne i pozamaterialne dla zatrudnionych. Dlatego też duża część kreowania employer brandu ma za zadanie zwrócić uwagę najlepszych specjalistów na rynku i przyciągnąć do firmy największe talenty. Innymi słowy, jeśli firma prowadzi działania, by aktualnym i ewentualnym przyszłym pracownikom pokazać, iż najlepiej zatrudnić się właśnie w jej strukturach – to znaczy, że działa w myśl zasad employer brandingu.

 

 

Jakie modele employer brandingowe wyróżniamy?

 

Employer branding to sposób kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Jest to obszar wiedzy o stosunkowo krótkiej historii, niemniej zdobywa coraz więcej zwolenników. Odpowiednie strategie dotyczące polepszenia wizerunku pracodawcy najczęściej prowadzone są przez HR oraz marketing, czyli działy zatrudniania i promocji w danej organizacji.

 

Jakie działania można zaliczyć do employer brandingu? Wizerunek pracodawcy można budować na dwóch płaszczyznach – w aktualnych strukturach firmy oraz poza jej granicami. Stąd wyróżnia się dwa modele employer brandingu, wewnętrzny i zewnętrzny.

 

  •  Czym jest employer branding wewnetrzny?

 

W przypadku zatrudnionych już pracowników, działania employer brandingowe prowadzi się w celu polepszenia warunków pracy i budowania pozytywnej i przyjaznej atmosfery w firmie. Ważne są m.in.:

 

  • procesy związane z motywacją zatrudnionych osób np. atrakcyjny system motywacyjny i premiowy,
  • stworzeniem możliwości rozwoju w strukturach firmy (przejrzyste ścieżki kariery),
  • zatrudnianie pracowników na preferowanych przez nich umowach, 
  • praca zdalna, praca hybrydowa, 
  • możliwość korzystania z elastycznego czasu pracy, 
  • pakiety socjalne np. prywatna opieka medyczna, środowisko wspierające rodziców dzieci, żłobki przyzakładowe,
  • imprezy okolicznościowe, wyjazdy integracyjne, inne benefity, 
  • bezpłatne szkolenia, możliwość rozwoju umiejętności, podwyższania kwalifikacji, 
  • kultura organizacyjna wspierająca równouprawnienie i otwartość, przeciwdziałająca dyskryminacji, 
  • możliwość korzystania z konsultacji dot. kariery u coacha pracy, konsultacji z psychologiem w pracy itp.

 

  • Employer branding zewnętrzny

 

Nie mniej ważny jest zewnętrzny employer branding, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku, a szczególnie promowanie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy w celu przyciągnięcia talentów, największych specjalistów mogących zasilić kadrę przedsiębiorstwa. Skuteczny employer branding to działanie bardzo złożone, które powinny rozpocząć się od dokładnej analizy aktualnego wizerunku firmy, popartego badaniami konsumenckimi i innymi. Ważnym krokiem jest także przejrzyste określenie takich elementów wizerunku jak:

 

  • wartości pracodawcy, filozofia, misja firmy, 
  • kultura organizacyjna,
  • cechy unikatowe, charakterystyczne dla danego miejsca pracy, 
  • polityka kadrowa, w tym sygnalizowane w ofertach pracy i komunikatach dotyczących rekrutacji oferowane warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia na poszczególnych typach stanowisk, benefity pozapłacowe oferowane kandydatom, możliwość rozwoju kariery, 
  • współpraca z prestiżowymi jednostkami, znanymi specjalistami, 
  • wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, 
  • udział w targach pracy, targach talentów, 
  • udział w konferencjach, śniadaniach branżowych, innych wydarzeniach,
  • działalność pracodawcy w mediach społecznościowych, 
  • content marketing, w tym wartościowe treści eksperckie publikowane na stronie www pracodawcy, 
  • nagrody, wyróżnienia, 
  • współpraca z różnymi markami o zbliżonych wartościach i celach.

 

Jak budować markę pracodawcy?

 

Dobra, silna marka firmy to wynik sporego wysiłku, który może się jednak bardzo opłacać. Dzięki działaniom prowadzonym w tym zakresie zwiększa się lojalność pracowników, ich zaangażowanie i produktywność, a to z kolei przekłada się na wyniki finansowe firmy. 

 

Ponadto, dzięki życzliwym opiniom aktualnych pracowników i innym, wyżej wymienionym działaniom, kształtuje si pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Pracownik jest ambasadorem firmy, najcenniejszym jej kapitałem, jeżeli oczywiście zachowuje się odpowiedzialnie. Silna marka to stabilna pozycja na rynku oraz efektywni i jednocześnie zadowoleni ludzie. Taka jednostka jednocześnie działa jak magnes, w którym chcą pracować utalentowane i ambitne osoby. W efekcie firma nie ma problemów z obsadzaniem specjalistycznych i odpowiedzialnych stanowisk. Rekrutacje są szybkie i skuteczne, co przekłada się także na wysoką retencję pracowników.

 

Z naszych badań (Badanie marki pracodawcy, 2017) wynika, że 70% kandydatów chętniej zaaplikuje do pracodawcy, który aktywnie zarządza swoją marką. Co więcej 70% osób szukających pracy wysyła CV do prestiżowych firm, nawet kiedy ci nie mają aktywnych ogłoszeń rekrutacyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że aż 67% naszych użytkowników przegląda profile pracodawców. 

 

Employer branding – przykłady

 

W jaki sposób marka pracodawcy zachęca kandydatów ubiegających się o pracę do aplikowania na wybrane stanowisko? Eksperci Praca.pl podkreślają, że w publikowanym ogłoszeniu powinny znaleźć się kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje takie jak:

 

  • opis firmy jako miejsca pracy,             
  • atrakcyjna szata graficzna,
  • jasno zdefiniowane wymagania wobec kandydatów,
  • informacje o konkretnym wynagrodzeniu / widełkach wynagrodzenia, zwłaszcza na stanowiskach deficytowych,
  • sprecyzowane korzyści wynikające z podjęcia pracy – np. pakiet szkoleń,
  • nagrody i wyróżnienia istotne z punktu widzenia kandydata.

 

Opracowanie i wdrażanie strategii employer brandingu jest zadaniem, które skutecznie realizujemy od wielu lat, współpracując z różnorodnymi markami, i niewielkimi działającymi na lokalnych rynkach, jak i dużymi korporacjami o międzynarodowym zasięgu. Sprawdź ofertę Employer Branding Praca.pl.

 

  • Direct match od Praca.pl – autopromocja

 

W przyciągnięciu do firmy najlepszych i pasujących do niej kandydatów coraz częściej pomagają nowoczesne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Warto zwrócić uwagę chociażby na dodatek Direct Match. 

Umożliwia on:

 

  • wysoką precyzję wyboru najlepszych kandydatów na oferowane stanowisko, 
  • zarekomendowanie ogłoszenia o pracę w grupie ściśle wyselekcjonowanych, pasujących kandydatów, 
  • cotygodniowe aktualizowanie ofert, dzięki czemu mogą one dotrzeć do nowych kandydatów, 
  • zwiększanie zasięgu ogłoszenia dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji oraz doświadczeniu naszych ekspertów, 
  • przyspieszenie rekrutacji (potrzeba mniej czasu na przeglądanie aplikacji, mniejsza jest też liczba niepasujących do stanowiska osób zapraszanych na rozmowy kwalifikacyjne i do innych etapów rekrutacji).

 

By dowiedzieć się więcej o nowym dodatku, sprawdź zakładkę Dla pracodawców >> Dodatki do ogłoszeń >> Direct Match.

 

  • Widget Znajdź Pracę z Praca.pl – wspieranie strony www – autopromocja

 

Budowanie wizerunku firmy jest wielopłaszczyznowym działaniem, obejmującym także rozwój i promocję strony internetowej pracodawcy. W podniesieniu prestiżu witryny pracodawcy, a także uczynieniu jej bardziej przyjaznym dla użytkowników, może pomóc także wtyczka z ofertami pracy Znajdź Pracę z Praca.pl. Co istotne, wtyczkę można personalizować, na przykład w taki sposób, by wyświetlała aktualne ogłoszenia danego pracodawcy / wykluczała oferty konkretnych firm (np. konkurencji). Wtyczka jest całkowicie bezpłatna.

 

Dowiedz się więcej: Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

 

 

Budowanie marki pracodawcy – korzyści

 

Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym, w efekcie którego firma zyskuje ugruntowaną pozycję na rynku, zadowoleni pracownicy są jej wizytówką, a nowi kandydaci ustawiają się w kolejce, by zasilić jej szeregi. Markę buduje się długo, jednak łatwo ją zniszczyć niewłaściwym ruchem, wypowiedzią lub postępowaniem, dlatego warto zadbać o spójność komunikatów w promocji marki – właśnie poprzez dobrze opracowaną strategię employer brandingu.

 

O tym, jak ważny jest employer branding w przyciąganiu do firmy dobrych specjalistów, mówią statystyki. Kandydaci chętnie wysyłają dokumenty aplikacyjne do firmy, w której chcieliby pracować, mimo że ta akurat nie prowadzi rekrutacji. W badaniu Praca.pl potwierdziło to 76% ankietowanych pań i 68% panów. 37% badanych przyznaje, że podjęłoby pracę w renomowanej firmie nawet kosztem niższego wynagrodzenia niż oferowane w przedsiębiorstwie o mniej ugruntowanej pozycji.

 

Marka pracodawcy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy budowanie marki pracodawcy to część HR?

 

Employer brandingiem zwykle zajmują się w firmach działy kadr oraz działy marketingu, często przy współpracy i wsparciu ze strony zewnętrznych podmiotów. Warto sprawdzić ofertę Employer Brandingu Praca.pl.

 

  • Employer branding a marka pracodawcy

 

Wizerunek pracodawcy to zwieńczenie działań związanych z budowaniem marki pracodawcy. Prowadząc aktywną politykę EB firma może zyskać bardzo wiele. Pracodawcy uznani na rynku jako wiarygodni i rzetelni zyskują lojalnych pracowników, którzy chcą pozostać dłużej w strukturach przedsiębiorstwa i dążą do rozwoju pod kątem pracy w tym miejscu.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator lakierni proszkowej

    GLG sp. z o.o.   Kosakowo, ul. Rzemieślnicza 12    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu   6 000 - 9 000 zł brutto/mies.
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzór i opieka nad linią lakierowania proszkowego. Optymalizacja i usprawnianie procesu lakierowania. Przeprowadzanie testów jakościowych i monitorowanie wskaźników produkcyjnych. Współpraca międzydziałowa.
  • Przedstawiciel handlowy ze znajomością języka hiszpańskiego

    SP EUROPE Sp. z o.о.   Pruszków    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    pozyskiwanie nowych klientów; prezentacja oferty firmy; promocja usług i towarów firmy; negocjowanie warunków długoterminowej współpracy; uczestnictwo w wystawach tematycznych (Automotive)
  • Prawnik / specjalista ds. prawnych

    Pomysłowi Księgowi   Warszawa, Śródmieście    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    sporządzanie pism w sprawach i pism procesowych; obsługa dokumentacji (sporządzanie umów, wypełnianie dokumentów urzędowych, archiwizowanie itp.); obsługa telefoniczna i mailowa klientów (przypisana grupa klientów); obsługa bezpośrednia klientów.
  • Sales Manager / Specjalista ds. Sprzedaży

    GLOBAL OCEAN LINK POLAND Sp. z o.o.   Gdańsk    praca zdalna / stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / junior  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: pozyskiwanie klientów na usługi spedycji morskiej, lotniczej, kolejowej, realizacja sprzedaży oraz budowanie długotrwałych relacji handlowych, przygotowanie ofert handlowych dla obecnych oraz nowo pozyskanych Klientów, znajomość rynku TSL oraz umiejętność organizacji przewozów,...
  • Doradca / Doradczyni ds. klientów kluczowych

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Częstochowa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? aktywne poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów projektowych dla sklepu; profesjonalną i kompleksową obsługę projektów sprzedażowych obejmujących produkty i usługi wraz z monitoringiem poziomu ich realizacji; serwis przed i posprzedażny (kosztorysy,...
  • Konsultant Klienta

    PGE Obrót S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Do głównych zadań osoby zatrudnionej należeć będzie: obsługa Klientów Indywidualnych zgodnie z obowiązującymi w PGE Obrót S.A. procedurami, zawieranie umów sprzedaży lub usługi kompleksowej dla gospodarstw domowych i small biznesu oraz obsługa zawartych umów; sprzedaż produktów i...

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!