Nieuczciwy kontrahent - jak go rozpoznać?
Wchodząc w relację z najróżniejszymi partnerami biznesowymi z jednej strony mamy szansę poznać ciekawych i wartościowych ludzi, którzy przyczynią się do rozwoju naszego przedsiębiorstwa, z drugiej jednak istnieje zagrożenie, że wśród nich pojawi się nieuczciwy kontrahent.
Dlatego zanim rozpoczniemy jakąkolwiek współpracę, należy dobrze sprawdzić przyszłego partnera. Możliwości jest bardzo dużo - począwszy od najprostszej, czyli researchu w internecie. Sprawdzenie wyglądu strony internetowej, poprawności merytorycznej tekstów branżowych, opinii użytkowników dostarcza wielu ważnych informacji. Nie zawsze po przejrzeniu witryny będziemy mogli podjąć ostateczną decyzję. Jednak zdobędziemy wiedzę o tym, jak nasz potencjalny partner traktuje klientów, czy ktoś wydał interesującej nas firmie jakieś rekomendacje, czy jest ona w stanie pochwalić się dużymi osiągnięciami.
Kolejnym krokiem w poznaniu przyszłego partnera może być wywiad środowiskowy. Jeśli mamy znajomości w branży, wystarczy podpytać innych, co o danym kontrahencie słyszeli, jaką mają na jego temat opinie. Dużą bazą wiedzy są państwowe rejestry, informujące o tym, kto ma rzeczywistą moc decyzyjną w przedsiębiorstwie, czy jest ono zadłużone.
Gdy zdecydujemy się na współpracę, bardzo ważną rolę pełnią odpowiednio sporządzone umowy z kontrahentami. Określenie zakresu zobowiązań, terminów i form płatności oraz kar za niedotrzymanie ustaleń to bardzo ważne zabezpieczenie, które jednocześnie będzie w przyszłości stanowić materiał dowodowy przy dochodzeniu praw w sądzie. Można wprowadzić również regulacje w postaci ustalenia odsetek za opóźnienia w płatnościach, czy określenia innych dodatkowych zabezpieczeń (poręczyciela, gwarancję banku, z ubezpieczenia itp.).
Nieuczciwy kontrahent - jak egzekwować swoje prawa?
Mimo wzmożonej ostrożności istnieje prawdopodobieństwo, że trafią się nieuczciwi kontrahenci. Pierwsze problemy mogą się pojawiać w momencie opóźnienia płatności. Dobrą praktyką, stosowaną chyba wszędzie, jest wysłanie najpierw informacji (najczęściej mailowej lub przez SMS) o powstałym zadłużeniu i przekroczeniu terminu wpłaty. Być może to tylko chwilowe i jednorazowe opóźnienie.
Jeśli jednak okaże się, że nieuczciwy kontrahent nie ma zamiaru wywiązać się z płatności, można skorzystać z usług windykatora. Gdy nasze przedsiębiorstwo jest duże, oferuje usługi na np. krajową skalę, generuje większe prawdopodobieństwo wystąpienia klientów mających problemy z płatnościami. Warto pomyśleć wtedy o stworzeniu własnego działu windykacji.
Kolejnym, bardziej stanowczym krokiem, w rozwiązaniu problemów z oszukującym nas partnerem, jest ostrzeżenie o możliwości skierowania sprawy do sądu. Gdy i to nie pomoże, to tak jak w ostrzeżeniu, powinniśmy rozważyć skierowanie sprawy na drogę prawną.
W małych czy dużych firmach mogą zdarzyć się nieuczciwi klienci, którzy będą chcieli nas wykorzystać. Dlatego należy regularnie kontrolować wszelkie transakcje - albo osobiście, albo dzięki wykwalifikowanej kadrze. To pozwoli szybko reagować na wszelkie pojawiające się nieprawidłowości.