By firma mogła odnosić sukcesy na rynku, pozyskiwać klientów i generować dochody, niezbędna jest dobra strategia marketingowa. Specjaliści od dekad opracowują sposoby skutecznego promowania marki i przedstawiania oferty na rynku. Jednym z nich jest marketing mix 4C. Co to takiego?
Co to jest marketing 4C?
4C marketing stanowi modyfikację tzw. marketingu 4P. Ten ostatni opiera się na kompozycji czterech elementów, które należy dopracować w czasie działań promocyjnych. Są to: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena,, miejsce (kanały dystrybucji) i reklama.
Jak widać, koncepcja 4P skupia się na działaniach, jakie musi podjąć przedsiębiorca, by sprzedać produkt, począwszy od jego stworzenia, zadbania o opakowanie, oprawę wizualną, przez ustalenie właściwej ceny, zorganizowanie kanałów sprzedaży, po działania reklamowe.
Model 4C proponuje nieco inne podejście, przenoszące punkt ciężkości z możliwości przedsiębiorstwa – na oczekiwania klienta.
4C marketing: koncepcja
Główne elementy marketingu 4C to:
- customer – oczekiwania i postawy klienta. Dla ich zrozumienia niezbędne są badania rynku, pozwalające na określenie działań względem konkretnych grup docelowych;
- cost – koszt ponoszony przez klienta; cena produktu musi uwzględniać możliwości grupy docelowej;
- convenience – wygoda; sposób, w jaki klient może kupić produkt. Najlepiej, jeśli ma do dyspozycji wiele możliwości (np. przydatna jest strategia sprzedażowa typu omnichannel marketing);
- communication, komunikacja między klientem a firmą; obejmuje działania promocyjne i pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie z nimi relacji. A to oznacza nie tylko tradycyjną reklamę na zasadzie jednokierunkowej informacji, ale też np. kontakt poprzez media społecznościowe, angażowanie klientów np. za pomocą programów lojalnościowych, in-game marketingu i innych działań.
Model 4C: historia
Twórcą marketingu mix 4C jest profesor Robert F. Lauterborn, związany między innymi z Uniwersytetem Karoliny Północnej w Chapel Hill. Ten wybitny specjalista z dziedziny komunikacji społecznej i reklamy zauważył, że dla działań marketingowych najważniejsze jest zwrócenie uwagi na potrzeby i postawy konsumenta – to, jakie ma oczekiwania, czego potrzebuje, na co jest podatny, ile jest w stanie zapłacić za produkt itd. Opracowana w 1990 r. koncepcja 4C nie przekreśla wcześniejszych form mix marketingu, ale rzuca na nie nowe światło.
Marketing 4C podlegał dalszym modyfikacjom (np. w ramach marketingu 7C), świetnie się też sprawdził w obliczu rozwoju nowych technologii, które pozwalają na wielowymiarową komunikację z klientem i promocję marki za pomocą różnych mediów.