Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

Marketing 4C: co to? Na czym polega?

 
Marketing 4C: co to? Na czym polega?

By firma mogła odnosić sukcesy na rynku, pozyskiwać klientów i generować dochody, niezbędna jest dobra strategia marketingowa. Specjaliści od dekad opracowują sposoby skutecznego promowania marki i przedstawiania oferty na rynku. Jednym z nich jest marketing mix 4C. Co to takiego?

 

Co to jest marketing 4C?

 

4C marketing stanowi modyfikację tzw. marketingu 4P. Ten ostatni opiera się na kompozycji czterech elementów, które należy dopracować w czasie działań promocyjnych. Są to: product, price, place, promotion, czyli produkt, cena,, miejsce (kanały dystrybucji) i reklama.

 

Jak widać, koncepcja 4P skupia się na działaniach, jakie musi podjąć przedsiębiorca, by sprzedać produkt, począwszy od jego stworzenia, zadbania o opakowanie, oprawę wizualną, przez ustalenie właściwej ceny, zorganizowanie kanałów sprzedaży, po działania reklamowe.

 

Model 4C proponuje nieco inne podejście, przenoszące punkt ciężkości z możliwości przedsiębiorstwa – na oczekiwania klienta.

 

4C marketing: koncepcja

 

Główne elementy marketingu 4C to:

  • customer – oczekiwania i postawy klienta. Dla ich zrozumienia niezbędne są badania rynku, pozwalające na określenie działań względem konkretnych grup docelowych;
  • cost – koszt ponoszony przez klienta; cena produktu musi uwzględniać możliwości grupy docelowej;
  • convenience – wygoda; sposób, w jaki klient może kupić produkt. Najlepiej, jeśli ma do dyspozycji wiele możliwości (np. przydatna jest strategia sprzedażowa typu omnichannel marketing);
  • communication, komunikacja między klientem a firmą; obejmuje działania promocyjne i pozyskiwanie klientów poprzez tworzenie z nimi relacji. A to oznacza nie tylko tradycyjną reklamę na zasadzie jednokierunkowej informacji, ale też np. kontakt poprzez media społecznościowe, angażowanie klientów np. za pomocą programów lojalnościowych, in-game marketingu i innych działań.

 

Model 4C: historia

 

Twórcą marketingu mix 4C jest profesor Robert F. Lauterborn, związany między innymi z Uniwersytetem Karoliny Północnej w Chapel Hill. Ten wybitny specjalista z dziedziny komunikacji społecznej i reklamy zauważył, że dla działań marketingowych najważniejsze jest zwrócenie uwagi na potrzeby i postawy konsumenta – to, jakie ma oczekiwania, czego potrzebuje, na co jest podatny, ile jest w stanie zapłacić za produkt itd. Opracowana w 1990 r. koncepcja 4C nie przekreśla wcześniejszych form mix marketingu, ale rzuca na nie nowe światło.

 

Marketing 4C podlegał dalszym modyfikacjom (np. w ramach marketingu 7C), świetnie się też sprawdził w obliczu rozwoju nowych technologii, które pozwalają na wielowymiarową komunikację z klientem i promocję marki za pomocą różnych mediów.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Spawacz

    Mosty Łódź S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: praca w Produkcji Pomocniczej jako spawacz, przygotowanie i montaż konstrukcji stalowych, możliwość pracy w delegacji.
  • Pracownik Działu Przygotowania Produkcji

    Elis Textile Service Sp. z o.o.   Wiązowna, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Zadania Prowadzenie ewidencji odzieży w magazynie, Typowanie odzieży do naprawy oraz dokonywanie drobnych przeróbek, Realizacja zamówień (prawidłowe oznakowywanie i pakowanie odzieży do klienta), Odbiór dostaw odzieży z naszego Magazynu Centralnego, Sprawdzanie zgodności ilościowych i...
  • Brygadzista serwisu sprzątającego

    ISS Facility Services Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Sienna    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  część etatu
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzór nad jakością wykonywanych usług; Sprzątanie biura; Odbiory jakościowe; Delegowanie pracy; Dbałość o sprzęt oraz miejsce pracy; Wydawanie produktów do pracy;
  • Pracownik sprzątający

    ISS Facility Services Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Sienna    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Utrzymanie czystości w obszarze biurowym, w tym: Sprzątanie biura i kuchni; Odkurzanie wykładzin; Mycie ekspresów; Codzienne opróżnianie koszy;
  • Geneva Trust Polska sp. z o.o.
    specjalista (mid)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wykonywanie badań mammograficznych w Mammobusach; Praca na aparatach cyfrowych firmy Siemens; Wykonywanie elektronicznej dokumentacji medycznej w systemie EDM oraz podpis biometryczny; Przygotowanie Mammobusów do przyjęcia Pacjentek; Dbanie o czystość i porządek w miejscu pracy; Dbanie o dobre...
  • Kupiec Mody / Kupczyni Mody

    VRG S.A.   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do głównych zadań zatrudnionej osoby należeć będzie: współpraca z wybranymi zagranicznymi producentami odzieży, koordynacja produkcji w fabrykach należących do kontrahentów, koordynacja i monitoring terminowości realizacji zamówień i dostaw, prowadzenie negocjacji handlowych,...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.