Przypominamy, że 22 maja br. upływa 3-miesięczny termin, w którym należy uzupełnić treść zawartych z pracownikami przed 22 lutego 2016 r. umów na zastępstwo, o cel lub okoliczności danego przypadku.
Spełnienie tego obowiązku ma nastąpić poprzez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy. Umowa w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy stanowi bowiem wyjątek od ogólnej zasady ograniczającej zatrudnienie terminowe. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż zgodnie ze stanowiskiem MPiPS, powyższy obowiązek uzupełnienia treści umowy nałożony jest na obie strony stosunku pracy i co więcej stanowi zmianę istotnych warunków zatrudnienia. W konsekwencji nie może być dokonany jednostronnie przez pracodawcę (np. w drodze wypowiedzenia zmieniającego), lecz wymaga zgodnego działania obu stron stosunku pracy i zawarcia porozumienia stron (aneksu do umowy o pracę). Na szczęście ustawa nie przewiduje sankcji prawnych za brak takiego porozumienia. Z tego względu – zdaniem resortu pracy – niedopełnienie tego obowiązku nie będzie skutkowało wyłączeniem możliwości stosowania odstępstw od ogólnych zasad ograniczających czas trwania oraz liczbę umów o pracę na czas określony.
Z kolei do 31 maja br. pracodawcy zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia br. co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników) muszą odprowadzić co najmniej 75% równowartości odpisów na Fundusz, tj. corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.