Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Komunikacja wewnętrzna w zespole pracującym zdalnie lub hybrydowo

Komunikacja wewnętrzna w zespole pracującym zdalnie lub hybrydowo

 
Komunikacja wewnętrzna w zespole pracującym zdalnie lub hybrydowo

Komunikacja wewnętrzna w czasach pandemii to ogromne wyzwanie. Oprócz konieczności zarządzenia informacją w nowej, a dla niektórych firm kryzysowej sytuacji, trzeba było zmierzyć się trudnościami wynikającymi z rozproszenia zespołów. O tym, jak Capgemini poradziło sobie z tym wyzwaniem, rozmawiamy z Iwoną Szramik, managerką zespołu komunikacji wewnętrznej w Capgemini.


Praca.pl: Jest marzec 2020 roku, dowiadujemy się, że jest pandemia. Co to oznaczało dla Waszej firmy z punktu widzenia komunikacji wewnętrznej? Jak poradziliście sobie z tym pierwszym etapem?


Iwona Szramik: Na samym początku pandemii w Capgemini Polska powołany został sztab kryzysowy, w skład którego wchodzili przedstawiciele działów zaangażowanych w przystosowanie firmy do nowej sytuacji. Jednym z tych działów była komunikacja wewnętrzna. Stanęliśmy wtedy przed wyzwaniem – jak w dużej i rozproszonej organizacji dostosować komunikację wewnętrzną do nowej i nieprzewidywalnej sytuacji i jak zrobić to szybko. Wiedzieliśmy, że chcemy wprowadzić możliwie najprostszy i najbardziej intuicyjny sposób komunikacji. Z tego powodu zdefiniowaliśmy jeden kanał komunikacji dla wszystkich tematów związanych z pandemią. W tym celu założyliśmy skrzynkę mailową, która stanowiła punkt kontaktu zarówno na linii sztab kryzysowy - pracownik, jak i odwrotnie, pracownik - sztab kryzysowy.

 

Dwukierunkowość kanału miała dla nas istotne znaczenie. W następstwie tej zmiany przeorganizowaliśmy funkcjonowanie komunikacji wewnętrznej. Na co dzień w naszej firmie charakteryzuje się ona dość dużym i rozproszonym gronem nadawców. Z kolei w obliczu pandemii scentralizowaliśmy komunikację kryzysową, co dało nam możliwość monitorowania jej, a w razie potrzeby również szybkiego reagowania.


Praca.pl: Czy i jak zmieniła się komunikacja w firmie w momencie przejścia na pracę zdalną/model hybrydowy? Czy konieczne było wprowadzenie wielu nowych narzędzi? Jakich?

 

Iwona Szramik: Wprowadzenie pracy zdalnej spowodowało, że potrzebowaliśmy jeszcze mocniej postawić na integrację zespołów. Narzędziem, które funkcjonowało już wtedy w firmie, ale nie było w pełni wykorzystywane, był Microsoft Teams. Po przyjrzeniu się jego funkcjonalnościom okazało się, że jest to narzędzie z ogromnym potencjałem, który postanowiliśmy wykorzystać. Na MS Teams zaczęliśmy organizować spotkania zespołowe czy burze mózgów. Tam też przenieśliśmy funkcjonowanie tzw. communities. Pierwszy lockdown sprzyjał też temu, żeby na MS Teams utworzyć pokoje tematyczne. I tak zaprosiliśmy pracowników m.in. do pokoju kulinarnego (w którym dzieliliśmy się przepisami), sportowego (w którym wspólnie ćwiczyliśmy), czy pokoju rekomendacji (w którym wymienialiśmy się tytułami książek, filmów, gier).

 

Praca.pl: Co okazało się największą trudnością? I jak sobie z tym poradziliście?

 

Iwona Szramik: Kluczowym źródłem informacji dla pracowników są managerowie. Wiedzieliśmy, że w sytuacji kryzysowej musimy szczególnie zwrócić uwagę na to, żeby wyposażyć managerów w wiedzę na temat tego, co dzieje się w firmie. Z tego powodu wprowadziliśmy komunikację dwupoziomową. W pierwszej kolejności wszystkie ogłoszenia, a także informacje o zmianach wysyłaliśmy do managerów, a wszelkie aktualizacje zamieszczaliśmy również na specjalnie utworzonym SharePoincie. Dzięki temu managerowie mieli czas na zapoznanie się z ogłoszeniami, zaadresowanie pytań i niejednokrotnie sugerowanie poprawek do komunikatów. Później komunikaty trafiały do wszystkich pracowników. W pierwszych tygodniach pandemii wprowadziliśmy jeszcze jeden kanał komunikacji z managerami – aplikację mobilną, w której zbieraliśmy wszystkie aktualności. Dzięki temu mieliśmy możliwość przekazania najpilniejszych ogłoszeń poza standardowymi godzinami pracy.

 

Praca.pl: Z czego jesteście najbardziej dumni?


Iwona Szramik: Jesteśmy dumni ze skuteczności i jakości komunikacji, którą dostarczaliśmy pracownikom w trakcie pandemii. Wypracowaliśmy dobrze działający system, który w połączeniu z naszymi standardami komunikacji wewnętrznej sprawił, że komunikaty trafiały do odbiorców na czas, były pisane prostym i zrozumiałym językiem i za każdym komunikatem stał człowiek – podpisany z imienia i nazwiska. Bo ta ludzka twarz komunikacji wewnętrznej w sytuacji kryzysowej nabrała jeszcze większego znaczenia.

 

Praca.pl: Co moglibyście doradzić Koleżankom/Kolegom po fachu?


Iwona Szramik: Przede wszystkim istotne jest przygotowanie się na sytuacje kryzysowe. Oczywiście scenariuszy kryzysów raczej nie przewidzimy, ale jako eksperci i ekspertki od komunikacji wewnętrznej dysponujemy narzędziami, które pomagają nam dostosowywać komunikację do aktualnie panujących warunków. Dla nas w Capgemini niewątpliwie pomocna była na samym początku matryca komunikacji wewnętrznej, która umożliwiła nam zidentyfikowanie najbardziej skutecznych kanałów komunikacji. Dzięki matrycy wiedzieliśmy też, które kanały przestały być efektywne i mogliśmy od razu usunąć je z planów komunikacyjnych – nie tylko tych dotyczących komunikacji kryzysowej, ale też wszelkich kampanii wewnętrznych. Innym pomocnym rozwiązaniem było oparcie komunikacji kryzysowej o ogólne standardy komunikacji wewnętrznej. Dzięki temu przekazy te były autentyczne i spójne z komunikatami, do których pracownicy są przyzwyczajeni.

 

Praca.pl: Jaka przyszłość czeka komunikację wewnętrzną? Czy rzeczywiście jest tak, że pandemia zwiększyła wagę tego obszaru w organizacjach? Czy na rynku będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej?


Iwona Szramik: Rok 2020 udowodnił, że komunikacja wewnętrzna z jednej strony potrzebuje zaplecza, przygotowania i planu, a z drugiej wymaga umiejętności dostosowania się i ekstremalnie szybkiego działania w duchu empatii i autentyczności. Ale to nie wszystko, bo zarówno przygotowanie, plany czy też strategia mogą nie wystarczyć, jeśli nie ma nawiązanej współpracy i zbudowanego zaufania pomiędzy managementem a zespołem komunikacji. Rok 2020 niewątpliwie zredefiniował tę relację, umacniając ją i to moim zdaniem jest kierunek, w którym komunikacja wewnętrzna będzie się rozwijać.

 

Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Montażysta / Stolarz

    KLIMEK I KLIMEK SP.Z O.O. SPK   Janki, Blisko autobus    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Realne doświadczenie przy montaży mebli (min.3-4 lata) Szukamy sprawnej osoby - fachowca; Umiejętność czytania rysunku technicznego; Znajomość konstrukcji meblowych i okuć BLUM; Znajomość narzędzi stolarskich i umiejętność posługiwania się nimi; Wyczucie estetyki; Kreatywność;
  • Site Reliability Engineer

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Work model: hybrid, Warsaw What we do: As Top Employer, we are dedicated to helping the world's leading companies build stronger businesses - helping them go from doing digital to being digital. With the capacity to support various clients, we offer a world of opportunities for both professionals...
  • Senior System Analyst

    Cognizant Technology Solutions Poland Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Work model: hybrid, Warsaw What we do: As Top Employer, we are dedicated to helping the world's leading companies build stronger businesses — helping them go from doing digital to being digital. With the capacity to support various clients, we offer a world of opportunities for both professionals...
  • Bocian Pożyczki
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  część etatu
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa naszych klientów w ich miejscu zamieszkania zgodnie z przydzieloną listą, Podpisywanie umów z nowymi klientami w ramach otrzymanych zgłoszeń, Odbiór rat od przydzielonych klientów.
  • Kierownik ds. Kluczowych Klientów - Key Account Manager

    GLOBAL OCEAN LINK POLAND Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    OCZEKIWANIA WZGLĘDEM KANDYDATA: minimum 3 lata doświadczenia w branży TSL ( export/import sea freight ) znajomość technik sprzedaży (prezentacyjnej, negocjacyjnej itp.), umiejętność nawiązywania i utrzymywania kontaktów biznesowych, nastawienie na rozwój, dyspozycyjność w pełnym...
  • Operator instalacji

    Alfa Terminal Szczecin Sp. z o.o.   Szczecin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Załadunek autocystern i cystern kolejowych surowcami płynnymi; Rozładunek statków z surowcami płynnymi; Obsługa instalacji technologicznej (ramiona nalewcze lądowe i morskie); Obchody instalacji, prace konserwacyjne na instalacjach oraz prace porządkowe. Wymagania:...

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.