Zastanawiasz się, gdzie podziali się ci zaangażowani, entuzjastycznie nastawieni pracownicy, których kiedyś zatrudniałeś? Czemu zamienili się w ponurych, mało kreatywnych osobników, którzy marzą jedynie o wyjściu do domu? Przyczyn, jak to w życiu może być wiele, jedną z nich może być jednak brak motywacji ze strony przełożonych, którzy nie potrafią stale podtrzymywać w zespole ducha wspólnej pracy oraz pozytywnej atmosfery.
Motywowanie – krótko i zwięźle?
Szef wpada do biura, entuzjastycznym głosem kreśli wizje świetlanej przyszłości firmy jeśli tylko pracownicy będą zaangażowani w swoją pracę, a potem wypada i pozostawia zespół sam ze wszystkimi problemami i bieżącymi wyzwaniami? Któż z nas nie zna lub nie słyszał o fascynatach swojej pracy, którzy jednak nie potrafią zarazić swoją pasją osób, które zatrudniają. Może to wynikać z ich niedostatecznej znajomości sposobów motywowania pracowników. Często bowiem tym zaaferowanym i wiecznie zajętym szefom wydaje się, że wystarczy krótka przemowa, by pracownicy ochotę zabrali się do pracy i wdrażali nowe pomysły. Proces motywowania pracowników powinien jednak procesem stałym, a nie związanym z konkretnym, ważnym momentem w rozwoju firmy. Brak zaangażowania w swoje obowiązki oraz nikła identyfikacja z firmą może wynikać z braku poczucia stabilności, regularnego wsparcia, na które może liczyć pracownik w każdej sytuacji. Warto zapewnić zatrudnionym stały dopływ motywacji i poświęcić swój czas na rozmowę oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Taka postawa zaprocentuje poprawą biurowego klimatu oraz jakością wykonywanych przez pracowników prac.
Masz kryzys? Nie mów nikomu!
Jesteś szefem, a jednocześnie masz dosyć swojej pracy? Czujesz, że wypalasz się zawodowo? Współodczuwasz z pracownikami, którzy z bólem serca zmierzają codziennie w stronę pracy? Trzy razy się zastanów, zanim zaczniesz opowiadać o swoim trudnym momencie w życiu zawodowym wśród pracowników. Jak by to okrutnie nie brzmiało, dyrektor powinien być wzorem zaangażowania w swoje obowiązki. Widoczne obawy wypalenia zawodowego mogą błyskawicznie rozmontować zespół i być przyczyną dużych problemów dla firmy. Dlatego lepszym rozwiązaniem wydaje się samodzielne (lub przy pomocy specjalistów) radzenie sobie z psychicznymi kryzysami niż żalenie się podwładnym na brak chęci do pracy. Załamanie zawodowe pracodawcy nie tylko odbiera motywację jego zespołowi, ale również znacznie obniża jego autorytet oraz utrudnia kierowanie firmą i podejmowanie strategicznych decyzji.
Pracowniku, idź tą drogą! Od początku
Często w firmach zdarza się, że ścieżka kariery oraz szczegółowy plan rozwoju oferowany jest dopiero osobom, które zajmują specjalistyczne stanowiska, a ich kariera jest już w dużej mierze zaawansowana. To błąd, który może się zemścić na pracodawcy odpływem zdolnych, ale sfrustrowanych brakiem rozwoju pracowników. Zbyt późno lub chaotycznie wdrażana ścieżka kariery może być również przyczyną pogorszenia się nastroju w zespole oraz spadku jego wydajności.
Warto wdrażać w firmach systemy, które obejmą projektem rozwoju ścieżki kariery wszystkich pracowników, a więc również tych, którzy niedawno rozpoczęli pracę oraz tych, którzy są z nią związani od lat, a wciąż mają ochotę zdobywać nowe umiejętności. Świadomość istnienia procedury, która pozwoli im się kształcić i przechodzić kolejne stopnie awansu będzie wspierać identyfikację z firmą oraz zapobiegnie niezdrowej i wyniszczającej rywalizacji.
Szefie! Nie umiem!
Twoi pracownicy mają słabe wyniki pracy, mają problemy z wykonywaniem poleceń, a przez to są nerwowi i nieuważni? Prawdopodobnym źródłem problemu może być… brak wiedzy. Nie od dziś wiadomo, że współczesne standardy pracy zakładają uczestniczenie w stałym procesie nabywania nowych umiejętności oraz wdrażania ich w codziennym zawodowym życiu. Być może Twojemu zespołowi nie brakuje energii do pracy, ale właśnie narzędzi, dzięki którym będą osiągać wymierne rezultaty oraz wzmocnią pozycję marki na rynku. Inwestowanie w szkolenia i kursy może być kosztowne, ale w dłuższym okresie czasu ta inwestycja się zwróci w postaci pewnych swoich kwalifikacji oraz zaangażowanych pracowników.
Po pierwsze rozmowa
Na koniec warto poruszyć być może najważniejszą kwestię w dziedzinie motywowania pracowników. Nie będziesz wiedział, w jaki sposób chcą się rozwijać twoi pracownicy ani czego im brakuje do bardziej efektywnej pracy, jeśli nie będziesz z nimi rozmawiał i uważnie śledził postępów ich pracy. Wybiórcze sprawdzanie od czasu do czasu albo przeciwnie - stała, rygorystyczna, ale jednak powierzchowna, bo nie uwzględniająca uwarunkowań psychologicznych kontrola zatrudnionych nie da oczekiwanych rezultatów i nie zachęci zespołu do osiągania sukcesów. Warto zapewnić pracownikom poczucie ciągłości zadań, naświetlić plany na przyszłość oraz budować swój wizerunek jako osoby, na której wsparcie i merytoryczną pomoc mogą zawsze liczyć. Zaangażowanie w realne działania zmierzające do wzrostu motywacji zatrudnionych nie pozostaną bez echa i zaowocują w postaci sukcesów firmy oraz poprawy klimatu w pracy.
Motywowanie pracowników to złożony i trudny proces, którego zaniedbanie może mieć dla firmy opłakane skutki. Dlatego warto poświęcić mu swój czas i uwagę. Dzięki temu firma odniesienie nie tylko rynkowy sukces, ale również będzie wzorem do naśladowania dla innych.