Obowiązek wysyłania JPK, czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego ciąży na podatnikach VAT od maja 2016 r. Jak wysłać JPK, by nie popełnić błędów i nie narazić się na konieczność sprostowania przed Urzędem Skarbowym?
Jak wysłać plik JPK? Podstawowe informacje
JPK jest plikiem zawierającym dane dotyczące prowadzonych przez firmę transakcji kupna-sprzedaży. Informacje te muszą być zgodne z prowadzoną ewidencją VAT za dany okres rozliczeniowy.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to plik, a zatem jest wysyłany do urzędu skarbowego w formie elektronicznej. Nie funkcjonuje papierowy odpowiednik JPK. Obowiązek przekazywania JPK ciąży na wszystkich, którzy odprowadzają podatek VAT – również na mikroprzedsiębiorcach.
Kiedy nie trzeba wysyłać JPK? Zgodnie z informacją podaną na stronie Ministerstwa Finansów, obowiązek nie dotyczy przedsiębiorcy, który:
• sprzedaje wyłącznie towary i świadczy usługi zwolnione z VAT,
• sprzedaje towary i świadczy usługi, które są opodatkowane VAT, ale korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jego obrót był mniejszy niż 200 tys. zł.
Plik należy wysłać na wezwanie urzędu lub do 25. dnia każdego miesiąca. Jeśli jest to dzień przypadający w dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, wówczas ostateczny termin złożenia JPK przesuwa się na najbliższy dzień roboczy. Przekazywany do urzędu JPK zawiera informacje dotyczące miesiąca poprzedzającego ten, w którym jest wysyłany.
Istnieje możliwość odroczenia terminu złożenia pliku – w tym celu podatnik składa stosowny wniosek wraz z uzasadnieniem. Wniosek jednak musi zostać złożony przed upływem terminu wysłania JPK.
Jak wysłać JPK VAT?
By poprawnie wygenerować plik, przedsiębiorca ma do dyspozycji szereg darmowych i płatnych narzędzi, np. aplikację e-mikrofirma czy program Klient JPK 2.0 (te są darmowe i rekomendowane przez ministerstwo). Ponadto podatnik może użyć e-bramki JPK_VAT, dzięki której będzie mógł przesłać plik z różnych systemów operacyjnych (np. Apple).
By poprawnie wygenerować JPK, niezbędne jest uwierzytelnienie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, Profilu Zaufanego lub danych autoryzujących. Dwie ostatnie metody są bezpłatne.
Aplikacja e-mikrofirma została stworzona z myślą o osobach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Pozostali przedsiębiorcy mogą skorzystać z programu Klient JPK. Wypełnianie danych odbywa się w oparciu o arkusz kalkulacyjny. Szczegółowe instrukcje obsługi można pobrać ze strony ministerstwa. Wysyłanie następuje również za pośrednictwem programu. W dalszej kolejności podatnik pobiera Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
W przypadku niezłożenia JPK podatnikowi grożą konsekwencje – w zależności od okoliczności mogą zostać zakwalifikowane jako wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.