Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Gaduła w pracy – jak upomnieć pracownika?

Gaduła w pracy – jak upomnieć pracownika?

 
Gaduła w pracy – jak upomnieć pracownika?

Przyjazna atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Dzięki niej członkowie zespołu pracują lepiej, są bardziej produktywni, a także zadowoleni z pracy i zrelaksowani. Budowaniu zespołu sprzyjają żarty i krótkie przerwy na pogawędki oraz kawę. Może się jednak zdarzyć, że jeden z pracowników zaczyna mylić czas prywatny z czasem pracy – i nie przestaje mówić także wtedy, gdy reszta próbuje skupić się na obowiązkach. Jak sobie poradzić z gadułą w pracy?

 

Porozmawiaj z pracownikiem w cztery oczy

 

Jako przełożony masz do dyspozycji szereg narzędzi, za pomocą których może zdyscyplinować zbyt gadatliwego podwładnego. Zanim jednak po nie sięgniesz, postaraj się po prostu porozmawiać z gadułą. Umów się na spotkanie w cztery oczy, bez świadków. Dzięki temu trudny pracownik nie będzie czuć się osaczony, co pomoże rozwiązać problem.

W niektórych przypadkach jednak dobrym rozwiązaniem jest prośba o dołączenie do spotkania pracownika działu HR.

 

Powiedź o wpływie na pracę i pracowników

 

Nie atakuj podwładnego, ale spokojnie wyjaśnij, że zależy Ci na tym, by każda osoba czuła się dobrze w grupie i jak najlepiej wykonywała swoje obowiązki. Podkreśl, że cenisz koleżeńską atmosferę, ale charakter pracy wymaga od osób ją wykonujących długotrwałej koncentracji. Tę natomiast trudno osiągnąć w hałasie – i w efekcie spada produktywność pracy. Nie poprzestawaj na sugestiach i ogólnikach– powiedz wprost, że zbyt częste rozmowy mogą przeszkadzać w skupieniu. Dodatkowo, jeśli dotyczą życia prywatnego, bywają dla innych krępujące, a także odrywają od realizowanego projektu.

 

Dobierz odpowiednie słowa

 

Przedstaw sprawę jasno, zachowaj stanowczość, ale bądź uprzejmy i nie podnoś głosu. Nie chodzi przecież o eskalowanie problemu, lecz o jego rozwiązanie. Bardzo ważny jest język, jakim się posługujesz w czasie trudnych rozmów z pracownikami. Nie mów: jesteś gadułą!, tylko: zbyt dużo rozmawiasz. W ten sposób zwrócisz uwagę na zachowanie w pracy (co leży w zakresie Twoich kompetencji), a nie będziesz dokonywać oceny charakteru pracownika (co do Twoich kompetencji nie należy). Ponadto, zamiast mówić: przez ciebie reszta nie może pracować!, powiedz: proszę cię o ograniczenie rozmów w czasie pracy, bo to może dekoncentrować innych.

 

Określcie sposób ograniczenia ciągłych rozmów

 

Niech spotkanie nie ma na celu krytyki, ale określenie realnego rozwiązania niekomfortowej dla wszystkich sytuacji. Zaangażuj podwładnego w znalezienie sposobu ograniczenia zbyt częstych rozmów. Podkreśl, że zależy Ci na dobrej atmosferze w zespole i wiesz, że żarty i krótkie rozmowy obniżają napięcie, sprawiają, że wszyscy czują się dobrze.

 

Wspomnij o karze dyscyplinarnej

 

Pracownik musi mieć też świadomość, że za niesubordynację grożą mu kary porządkowe. Są one określone w przepisach prawa pracy. Zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy:

 

Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:

 

  • karę upomnienia;
  • karę nagany.

 

Ponadto, ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych może skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Mistrz Elektroepilacji

    ELEKTROEPILACJA.PL SP. Z O.O.   Warszawa, Ochota    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat   4 242 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Przeprowadzanie zabiegów elektroepilacji, Indywidualne doradztwo dla klientów w zakresie przeprowadzanych zabiegów, Dbanie o najwyższe standardy obsługi klienta i higieny pracy, Aktywny udział w życiu salonu i jego promocji.
  • Customer Service Specialist (Chat Support) with Ukrainian

    Concentrix   Katowice    praca zdalna
    młodszy specjalista (junior)  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Effective contact with the customer only via live chat - 100% back office; A positive, empathetic and professional approach to customers; Providing reliable and accurate information in response to customer questions and problems in the logistics industry; Active communication within the team;...
  • Customer Service Team Leader with English and Polish (automotive)

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Responsible for the day-to-day supervision of a group of call center associates including work and attendance monitoring in accordance with organization policy and applicable legal requirements. Effectively coach direct reports on their performance on a regular basis to ensure performance metrics...
  • Dom Pełen Energii Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie, organizowanie i nadzorowanie budów domów jednorodzinnych; kontrola jakości oraz terminowości prac zleconych firmom podwykonawczym,; współpraca z kierownikiem budowy; nadzorowanie prac, zgodnie z kosztorysem i zawartą a umową z Inwestorem; kontakt z Inwestorami.
  • Pracownik Produkcji / Kontroler Jakości

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   35,00 - 38,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    wypakowanie i pakowanie towaru; konfekcjonowanie towaru; składanie kartonów; kontrola jakości
  • Prawnik / specjalista ds. prawnych

    Pomysłowi Księgowi   Warszawa, Śródmieście    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    sporządzanie pism w sprawach i pism procesowych; obsługa dokumentacji (sporządzanie umów, wypełnianie dokumentów urzędowych, archiwizowanie itp.); obsługa telefoniczna i mailowa klientów (przypisana grupa klientów); obsługa bezpośrednia klientów.

Najnowsze artykuły

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadchodzi długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy robienie zakupów tego dnia faktycznie się opłaca? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.