Przyjazna atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Dzięki niej członkowie zespołu pracują lepiej, są bardziej produktywni, a także zadowoleni z pracy i zrelaksowani. Budowaniu zespołu sprzyjają żarty i krótkie przerwy na pogawędki oraz kawę. Może się jednak zdarzyć, że jeden z pracowników zaczyna mylić czas prywatny z czasem pracy – i nie przestaje mówić także wtedy, gdy reszta próbuje skupić się na obowiązkach. Jak sobie poradzić z gadułą w pracy?
Porozmawiaj z pracownikiem w cztery oczy
Jako przełożony masz do dyspozycji szereg narzędzi, za pomocą których może zdyscyplinować zbyt gadatliwego podwładnego. Zanim jednak po nie sięgniesz, postaraj się po prostu porozmawiać z gadułą. Umów się na spotkanie w cztery oczy, bez świadków. Dzięki temu trudny pracownik nie będzie czuć się osaczony, co pomoże rozwiązać problem.
W niektórych przypadkach jednak dobrym rozwiązaniem jest prośba o dołączenie do spotkania pracownika działu HR.
Powiedź o wpływie na pracę i pracowników
Nie atakuj podwładnego, ale spokojnie wyjaśnij, że zależy Ci na tym, by każda osoba czuła się dobrze w grupie i jak najlepiej wykonywała swoje obowiązki. Podkreśl, że cenisz koleżeńską atmosferę, ale charakter pracy wymaga od osób ją wykonujących długotrwałej koncentracji. Tę natomiast trudno osiągnąć w hałasie – i w efekcie spada produktywność pracy. Nie poprzestawaj na sugestiach i ogólnikach– powiedz wprost, że zbyt częste rozmowy mogą przeszkadzać w skupieniu. Dodatkowo, jeśli dotyczą życia prywatnego, bywają dla innych krępujące, a także odrywają od realizowanego projektu.
Dobierz odpowiednie słowa
Przedstaw sprawę jasno, zachowaj stanowczość, ale bądź uprzejmy i nie podnoś głosu. Nie chodzi przecież o eskalowanie problemu, lecz o jego rozwiązanie. Bardzo ważny jest język, jakim się posługujesz w czasie trudnych rozmów z pracownikami. Nie mów: jesteś gadułą!, tylko: zbyt dużo rozmawiasz. W ten sposób zwrócisz uwagę na zachowanie w pracy (co leży w zakresie Twoich kompetencji), a nie będziesz dokonywać oceny charakteru pracownika (co do Twoich kompetencji nie należy). Ponadto, zamiast mówić: przez ciebie reszta nie może pracować!, powiedz: proszę cię o ograniczenie rozmów w czasie pracy, bo to może dekoncentrować innych.
Określcie sposób ograniczenia ciągłych rozmów
Niech spotkanie nie ma na celu krytyki, ale określenie realnego rozwiązania niekomfortowej dla wszystkich sytuacji. Zaangażuj podwładnego w znalezienie sposobu ograniczenia zbyt częstych rozmów. Podkreśl, że zależy Ci na dobrej atmosferze w zespole i wiesz, że żarty i krótkie rozmowy obniżają napięcie, sprawiają, że wszyscy czują się dobrze.
Wspomnij o karze dyscyplinarnej
Pracownik musi mieć też świadomość, że za niesubordynację grożą mu kary porządkowe. Są one określone w przepisach prawa pracy. Zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy:
Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
- karę upomnienia;
- karę nagany.
Ponadto, ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych może skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym.