Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

 
Employee advocacy – na czym polega? Jakie ma zalety?

Pracownicy są najlepszą reklamą biznesu, dlatego coraz częściej to oni rozpowszechniają produkty i usługi w mediach społecznościowych. Pracownik jako ambasador marki to darmowa reklama, dzięki której promowanie firmy wchodzi na zupełnie nowy poziom. Czym jest employee advocacy? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść wdrożenie tej strategii.

 

Spis treści

Employee advocacy – co to?

 

Employee advocacy to termin, który można tłumaczyć jako rzecznictwo pracowników. W praktyce jest to strategia marketingowa polegająca na stworzeniu wewnętrznej grupy ambasadorów publikujących w social mediach specjalnie przygotowane treści. To prosty sposób na promowanie firmy i darmową reklamę, dzięki której marka ma szansę zyskać na popularności.

 

Jeśli zastanawiasz się, jak promować firmę, zaangażuj pracowników – może to przynieść wymierne korzyści. Strategia komunikacyjna marki oparta na udziale osób zatrudnionych ma znacznie większy potencjał niż treści przygotowane i opublikowane przez biura prasowe czy zewnętrzne agencje. Jeśli jednak wybrany pracownik nie utożsamia się z wartościami promowanymi przez firmę, efekt może być odwrotny. Ambasadorzy powinni być chętni do podejmowania wyzwań i pełni entuzjazmu, tak aby klienci czuli ich zapał i satysfakcję z wykonywanej pracy.

 

Employee advocacy – rodzaje

 

Promowanie marki poprzez pracowników może przybierać różne formy. Jest to technika marketingowa, która ma zachęcać pracowników do dzielenia się komunikatami i wartościami marki  w sposób strategiczny (jasne cele), zrównoważony (ciągłość działania) i organiczny (dobrowolny udział).

 

Rzecznictwo pracowników odbywa się głównie poprzez media społecznościowe. Dzięki nim zasięg cyfrowy szybko rośnie, a wyniki działań są mierzalne. Employee advocacy doskonale sprawdza się jako metoda na wzrost świadomości marki, ale wykorzystywane jest również dla takich celów jak przyciąganie kontrahentów oraz talentów. 

 

W pierwszym przypadku publikowane treści skupiają się na obszarach powiązanych z osobami i organizacjami, z którymi firma chciałaby kooperować. Mogą to być instruktażowe webinary, referencje od klientów czy artykuły z przydatnymi spostrzeżeniami. 

 

Jeśli celem jest przyciągnięcie do firmy nowych pracowników, przydatne są oferty pracy z opisem wolnych stanowisk, treści przedstawiające kulturę biurową, a nawet relacje z firmowych imprez.

 

Employee advocacy – jak wdrożyć go w firmie?

 

Darmowa reklama typu employee advocacy to możliwość zwiększenia rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów. Wdrożenie strategii EA wymaga odpowiedniego przygotowania, tak aby tworzone treści docierały do grupy docelowej z określonym przekazem.

 

Kroki do wdrożenia employee advocacy:

 

  • wybór ambasadorów firmy;

  • ustalenie zakresu zadań;

  • przedstawienie benefitów pracowniczych.

 

Przede wszystkim pracodawca powinien wybrać pracowników, którzy najlepiej odnajdą się w roli ambasadora. Za promowanie firmy powinny odpowiadać osoby zadowolone ze swojej pracy, a jednocześnie na co dzień wykorzystujące social media. Po wybraniu grupy pracowników niezbędne jest przedstawienie oczekiwań wobec ich zadania. Warto dokładnie określić, jaki jest cel takiej reklamy. Nie można też zapominać o dbaniu o profesjonalizm akcji – pomocne będą zarówo zarówno szkolenia wizerunkowe, jak i nowy sprzęt służbowy czy firmowa sesja zdjęciowa.

 

Employee advocacy – plusy

 

Employee advocacy niesie ze sobą wiele korzyści. Wdrożenie tej strategii umożliwia budowanie reputacji firmy i świadomości wśród konsumentów. Tym samym jest to dobra droga, aby pozyskiwać partnerów biznesowych. Co więcej, promowanie marki przez własnych pracowników jasno pokazuje, że zespół jest silny i zmotywowany To z kolei wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez klientów i partnerów oraz na łatwość znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego personelu.

 

Zalety employee advocacy to:

 

  • budowanie renomy firmy;

  • większa świadomość marki;

  • łatwiejsze pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;

  • oznaka siły zespołu.

 

Rzecznictwo pracowników ma wpływ nie tylko na postrzeganie firmy przez osoby z zewnątrz, ale także samych pracowników. Mianowanie kogoś ambasadorem to rodzaj wyróżnienia – świadczy o docenianiu zaangażowania pracownika i zaufaniu do jego pracy. Jednak, aby nie stłumić w zarodku entuzjazmu do nowych obowiązków, niezbędne są dodatkowe benefity, które podkreślą ważność zadania, na przykład szkolenia.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista od naprawy ekspresów do kawy

    Monsti Sp. z o. o.   Warszawa, Białołęka   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o pracę tymczasową  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   8 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Naprawa ekspresów do kawy;
  • Monter izolacji przemysłowych

    Lambda S.A.   Niemcy, Hamburg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Demontaż/montaż izolacji ciepło i zimnochronnej rurociągów oraz zbiorników w zakładach przemysłowych.
  • Zbrojarz / Zbrojarz prowadzący

    Lambda S.A.   Austria, Insbruck   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Prowadzenie prac zbrojarskich i umiejętność kręcenia długimi cęgami.
  • Inżynier budowy

    NAFIBUD S.A.   mazowieckie    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   4 500 - 5 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: nadzór i koordynacja nad pracami budowlanymi żelbetowymi oraz wykończeniowymi; realizacja zadań zgodnie z harmonogramem i przyjętymi standardami; kontrola jakości, terminowości i zgodności prac z dokumentacją techniczną; kierowanie brygadami budowlanymi; Praca w...
  • Sprzątaczka

    Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A.   Zielonka, ul. 111 Eskadry Myśliwskiej    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: utrzymywanie czystości pomieszczeń biurowych, ciągów komunikacyjnych, klatek schodowych, powierzchni produkcyjnych oraz umywalni i toalet, mycie okien i powierzchni szklanych, utrzymanie czystości wokół budynków, dezynfekcja przestrzeni biurowych.
  • Sprzedawca - Doradca Klienta Wólczanka

    VRG S.A.   Janki    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.