Pracownicy są najlepszą reklamą biznesu, dlatego coraz częściej to oni rozpowszechniają produkty i usługi w mediach społecznościowych. Pracownik jako ambasador marki to darmowa reklama, dzięki której promowanie firmy wchodzi na zupełnie nowy poziom. Czym jest employee advocacy? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść wdrożenie tej strategii.
Spis treści
Employee advocacy – co to?
Employee advocacy to termin, który można tłumaczyć jako rzecznictwo pracowników. W praktyce jest to strategia marketingowa polegająca na stworzeniu wewnętrznej grupy ambasadorów publikujących w social mediach specjalnie przygotowane treści. To prosty sposób na promowanie firmy i darmową reklamę, dzięki której marka ma szansę zyskać na popularności.
Jeśli zastanawiasz się, jak promować firmę, zaangażuj pracowników – może to przynieść wymierne korzyści. Strategia komunikacyjna marki oparta na udziale osób zatrudnionych ma znacznie większy potencjał niż treści przygotowane i opublikowane przez biura prasowe czy zewnętrzne agencje. Jeśli jednak wybrany pracownik nie utożsamia się z wartościami promowanymi przez firmę, efekt może być odwrotny. Ambasadorzy powinni być chętni do podejmowania wyzwań i pełni entuzjazmu, tak aby klienci czuli ich zapał i satysfakcję z wykonywanej pracy.
Employee advocacy – rodzaje
Promowanie marki poprzez pracowników może przybierać różne formy. Jest to technika marketingowa, która ma zachęcać pracowników do dzielenia się komunikatami i wartościami marki w sposób strategiczny (jasne cele), zrównoważony (ciągłość działania) i organiczny (dobrowolny udział).
Rzecznictwo pracowników odbywa się głównie poprzez media społecznościowe. Dzięki nim zasięg cyfrowy szybko rośnie, a wyniki działań są mierzalne. Employee advocacy doskonale sprawdza się jako metoda na wzrost świadomości marki, ale wykorzystywane jest również dla takich celów jak przyciąganie kontrahentów oraz talentów.
W pierwszym przypadku publikowane treści skupiają się na obszarach powiązanych z osobami i organizacjami, z którymi firma chciałaby kooperować. Mogą to być instruktażowe webinary, referencje od klientów czy artykuły z przydatnymi spostrzeżeniami.
Jeśli celem jest przyciągnięcie do firmy nowych pracowników, przydatne są oferty pracy z opisem wolnych stanowisk, treści przedstawiające kulturę biurową, a nawet relacje z firmowych imprez.
Employee advocacy – jak wdrożyć go w firmie?
Darmowa reklama typu employee advocacy to możliwość zwiększenia rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów. Wdrożenie strategii EA wymaga odpowiedniego przygotowania, tak aby tworzone treści docierały do grupy docelowej z określonym przekazem.
Kroki do wdrożenia employee advocacy:
-
wybór ambasadorów firmy;
-
ustalenie zakresu zadań;
-
przedstawienie benefitów pracowniczych.
Przede wszystkim pracodawca powinien wybrać pracowników, którzy najlepiej odnajdą się w roli ambasadora. Za promowanie firmy powinny odpowiadać osoby zadowolone ze swojej pracy, a jednocześnie na co dzień wykorzystujące social media. Po wybraniu grupy pracowników niezbędne jest przedstawienie oczekiwań wobec ich zadania. Warto dokładnie określić, jaki jest cel takiej reklamy. Nie można też zapominać o dbaniu o profesjonalizm akcji – pomocne będą zarówo zarówno szkolenia wizerunkowe, jak i nowy sprzęt służbowy czy firmowa sesja zdjęciowa.
Employee advocacy – plusy
Employee advocacy niesie ze sobą wiele korzyści. Wdrożenie tej strategii umożliwia budowanie reputacji firmy i świadomości wśród konsumentów. Tym samym jest to dobra droga, aby pozyskiwać partnerów biznesowych. Co więcej, promowanie marki przez własnych pracowników jasno pokazuje, że zespół jest silny i zmotywowany To z kolei wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez klientów i partnerów oraz na łatwość znalezienia odpowiednio wykwalifikowanego personelu.
Zalety employee advocacy to:
-
budowanie renomy firmy;
-
większa świadomość marki;
-
łatwiejsze pozyskiwanie klientów i partnerów biznesowych;
-
oznaka siły zespołu.
Rzecznictwo pracowników ma wpływ nie tylko na postrzeganie firmy przez osoby z zewnątrz, ale także samych pracowników. Mianowanie kogoś ambasadorem to rodzaj wyróżnienia – świadczy o docenianiu zaangażowania pracownika i zaufaniu do jego pracy. Jednak, aby nie stłumić w zarodku entuzjazmu do nowych obowiązków, niezbędne są dodatkowe benefity, które podkreślą ważność zadania, na przykład szkolenia.