Myśląc o swojej pozycji na rynku pracy, szukając nowych wyzwań zawodowych, przystępując do procesów rekrutacji, zwykle skupiamy się na tym, co tu i teraz lub na tym, co już za nami. Analizujemy swoje doświadczenie, kompetencje, słabe i mocne strony. O tym, dlaczego warto pójść o krok dalej i zastanowić się nad odpowiedzią na popularne pytanie rekruterów: „Gdzie widzisz siebie za 5 lat?” rozmawiamy z Gabrielą Plencler-Borecką i Martą Mamzer z firmy Capgemini Polska.
Praca.pl: Ruszyliście z kampanią „Get the future you want”. Co ma na celu i do kogo jest skierowana?
Gabriela Plencler-Borecka: Celem kampanii jest pokazanie, jak szerokie są możliwości pracy w Capgemini, a także zwrócenie uwagi kandydatów na te elementy ich kariery, drogi zawodowej, które nawiązują do przyszłości. Przyszłości rozumianej zarówno w kontekście indywidualnym, jak i projektowym. Różnorodność obszarów, w jakich można się rozwijać, jest olbrzymia.
Marta Mamzer: Przykładowo we Wrocławiu i Poznaniu poszukujemy ekspertów, którzy razem z nami będą ułatwiać codzienne życie wielu osobom, pracując dla klientów z różnych branż – od automotive, logistyki po sektory publiczne i finansowe. Nasi specjaliści projektują, tworzą, testują oraz wdrażają indywidualne rozwiązania IT w oparciu o uznane technologie i frameworki: JAVA, C#/.NET, JS, React.js, Angular, Cloud, iOS/Android, ale bez obaw – również w naszych pozostałych lokalizacjach znajdzie się mnóstwo propozycji dla osób działających w branży IT. Szukamy m.in. specjalistów i ekspertów z zakresu cyberbezpieczeństwa, rozwiązań chmurowych, zarządzania projektami, a także osób, które chcą budować swoją przyszłość, tworząc nowoczesną infrastrukturę informatyczną w dużych firmach.
Gabriela Plencler-Borecka: Capgemini to jednak nie tylko IT, ale też szeroko rozumiana transformacja procesów biznesowych, automatyzacja, analityka biznesowa i wsparcie usług finansowo-księgowych naszych klientów. Długo by wymieniać, najlepiej, aby zainteresowani sprawdzili na praca.pl oferty pracy w Capgemini i odkryli, jakie możliwości na nich czekają. Nie zapominamy również o osobach, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, znają języki obce na bardzo dobrym poziomie i myślą o pracy w dużej firmie. Dla nich wzięcie udziału w konkursie to wyśmienita okazja do tego, by na chwilę się zatrzymać i zastanowić nad tym, co chciałyby robić w przyszłości, czym się zajmować, jak widzą siebie w tej pracy. A przy tym, nagrywając krótki filmik, mają możliwość, żeby polecieć naprawdę wysoko!
Praca.pl: Jedną z aktywności realizowanych w ramach tej kampanii jest konkurs „Careerwithoutgravity” – przybliżcie nam, proszę, jego zasady.
Marta Mamzer: Konkurs polega na przygotowaniu tzw. kreatywnego listu motywacyjnego, w formie krótkiego filmu. Mówiąc w skrócie: chcemy poznać osobę, która aplikuje i dowiedzieć się od niej, dlaczego widzi siebie właśnie na tym konkretnym stanowisku. Każdy, kto zdecyduje się na udział w konkursie, powinien więc w ciekawy sposób uzasadnić swoją wizję przyszłości w naszej firmie. Zasady są bardzo proste. Po pierwsze kandydat wybiera jedną z ofert pracy w Capgemini, a następnie, nawiązując do wybranej przez siebie oferty, przygotowuje filmik z odpowiedzią na pytanie: „Dlaczego chcę dołączyć do Capgemini jako…”. Ostatnim krokiem jest przesłanie CV z załączonym filmem/linkiem do filmu oraz wskazanie, do jakiej oferty odnosi się odpowiedź. Wszystkie dokumenty aplikacyjne należy przesłać na adres: gravity.pl@capgemini.com.
Praca.pl: Co chcecie przekazać za pośrednictwem tej kampanii?
Gabriela Plencler-Borecka: Chcemy przekonać ludzi do tego, żeby zastanowili się nad tym, co chcieliby robić, w jakim kierunku rozwijać. W Capgemini możliwości jest wiele. Nie można się bać „odlecieć” w przyszłość, jeśli chodzi o planowanie swojej kariery, bo droga do sukcesu to również umiejętność oderwania się trochę od tego co „tu i teraz” i zobaczenia siebie w przyszłości.
Praca.pl: Dlaczego akurat ta idea jest ważna?
Gabriela Plencler-Borecka: Budowanie mostów pomiędzy teraźniejszością a przyszłością, daje szansę na kreowanie rzeczywistości wokół siebie. Pozwala nam najpierw spojrzeć na wizję swojego świata, a następnie krok po kroku do niej zmierzać. To tak, jak z długofalowym planowaniem projektu. Na końcu jest spełniony cel, czyli pewien spełniony obraz, który na początku tylko sobie wyobrażaliśmy. W tym miejscu można wspomnieć znane pytanie rekrutacyjne, nie do końca lubiane przez kandydatów, czyli: „Co chciałbyś robić za 5 lat?”, gdzie oczywiście w miejsce „5 lat” można wstawić dowolną liczbę. Dla mnie to pytanie o motywację, o próbę wizualizacji siebie w przyszłości, przyszłego świata, który nas będzie otaczał. Postęp technologiczny jest olbrzymi i fakt, ciężko nam sobie pewne etapy wyobrazić. Ale kto powiedział, że nie można później swojej wizji zmienić czy dostosować nowych panujących realiów?