Mimo że przedsiębiorcy coraz częściej posługują się dokumentami elektronicznymi, to obok ekspresu do kawy do biura wciąż drukarka jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia firmy. Zakup drukarki do biura wiąże się ze sporym wydatkiem oraz kosztami jej utrzymywania przez wiele lat. Mając to na uwadze, trzeba podjąć decyzję o tym, która drukarka najlepiej zaspokoi potrzeby danej firmy.
Spis treści
Drukarka do biura – na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Inne parametry drukarki są ważne dla dużych korporacji, inne dla małych, a nawet jednoosobowych firm. Pytanie, które każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać przed podjęciem decyzji o zakupie drukarki, to przede wszystkim:
- ile miesięcznie firma będzie drukować?
- co będzie drukować i w jakim formacie?
- jakie dodatkowe funkcje będą przydatne?
Drukarka biurowa – ceny
Koszt zakupu samej drukarki nie powinien być głównym kryterium wyboru. W długofalowej perspektywie bardziej istotny jest koszt jej eksploatacji. Największy wpływ ma na niego bezawaryjność i niski koszt wydruku pojedynczej strony, czyli wydatki na tusze i tonery. Do kosztów wydruku należy dodać również cenę zakupu papieru.
Kupując tanią drukarkę, zwykle narażamy się na wysokie koszty jej utrzymania. Jednakże w przypadku niektórych drukarek można obniżyć koszty eksploatacji, stosując zamienniki. Oferta cenowa mniej znanych producentów tuszy czy tonerów jest zwykle korzystniejsza. Nie każda drukarka będzie jednak prawidłowo współpracować z zamiennikami, dlatego warto najpierw to sprawdzić. Obniżyć koszty może też automatyczny duplex, czyli funkcja umożliwiająca drukowanie na dwóch stronach kartki bez konieczności ich przekładania. Dzięki temu zużywa się mniej papieru i dba o środowisko.
Drukarka laserowa czy atramentowa?
Na rynku drukarek wyróżniamy przede wszystkim drukarki laserowe i atramentowe. Atramentowe są tańsze w zakupie od laserowych. ale koszty ich eksploatacji – zwykle wyższe. Przewagą atramentowych jest lepsza jakość wydruku, ponieważ obraz tworzony jest linia po linii, zaś drukarka laserowa robi to warstwowo. Kolorowe i monochromatyczne drukarki laserowe oferują rozdzielczość sięgającą 2400 x 600 dpi. To zdecydowanie mniej od drukarek atramentowych. A to oznacza, że drukarki laserowe nie sprawdzą się w firmach, gdzie drukuje się zdjęcia. Ponadto, drukarki atramentowe zawdzięczają swoją popularność szybkiej pracy i uniwersalności. Pozwalają drukować teksty, kolorowe grafiki i zdjęcia.
Jeśli w biurze nie ma potrzeby drukowania w kolorze, to zdecydowanie lepiej sprawdzi się monochromatyczna drukarka laserowa. Koszt wydruku strony z tekstem na czarno-białej drukarce laserowej jest kilkukrotnie niższy od wydruku na atramentówce. Laserowe charakteryzują się też dłuższą żywotnością i są lepiej przystosowane do masowego drukowania.
Ważną kwestią, którą także warto uwzględnić podczas podejmowania decyzji, jest format wydruku. Przy standardowym wykorzystywaniu urządzenia wystarczy wydruk w formacie A4. Z kolei w średnich i większych firmach warto przemyśleć funkcję druku w formacie A3, przydatny do plakatów czy broszur.
Dla wielu firm istotne jest również, aby urządzenie, oprócz drukowania, miało funkcję skanowania i kserowania dokumentów. Przydatną funkcją jest też łączność bezprzewodowa wi-fi z urządzeniem, ponieważ pozwoli to na znaczne ograniczenie ilości kabli w biurze.