Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

 
Benchmarking – wewnętrzny, zewnętrzny, wady i zalety, definicja

Benchmarking to metoda zarządzania biznesem polegająca na porównywaniu firmy z konkurencyjnymi przedsiębiorstwami z tej samej lub innej branży. Dzięki temu dane przedsiębiorstwo może wprowadzić w swoje struktury sprawdzone już pomysły i sposoby działania, które mają zwiększyć efektywność firmy i przełożyć się na wzrost jej pozycji konkurencyjnej. Jakie rodzaje benchmarkingu wyróżniamy i z jakim ryzykiem wiąże się tego rodzaju analiza porównawcza? 

 

Spis treści

Benchmarking – co to?

 

Benchmarking jest niczym innym jak analizą porównawczą. Jest to metoda zarządzania biznesem polegająca na systematycznym porównywaniu przedsiębiorstwa z konkurencyjnymi firmami z tej samej lub z innej branży, ale także porównywania ze sobą różnych działów jednego przedsiębiorstwa. Polega na odniesieniu się do metod zarządzania w firmach, które stanowią wzorzec do naśladowania. 

 

A czym jest tak zwany benchmark? Definicja jasno mówi, że jest to wskaźnik gospodarczy i wzorzec wykorzystywany w procesie badania wydajności danej organizacji. 

 

Według niektórych benchmarking mylnie rozumiany jest jako metoda zarządzania polegająca na wiernym kopiowaniu najlepszych wzorców postępowania i naśladowaniu konkurentów. Tymczasem benchmarking w praktyce to po prostu tworzenie strategii konkurowania i optymalizowania. Jest to twórcze wykorzystywanie sprawdzonych wzorców i praktyk, które prowadzić ma do wprowadzenia zmian w organizacji mających na celu podniesienie jej pozycji oraz poprawienie sytuacji finansowej. 

 

Pamiętaj! 

 

Benchmarking to nowoczesna metoda zarządzania zmianami w organizacji. 

 

Benchmarking – cel

 

Benchmarking w firmie to coraz powszechniej stosowany model zarządzania, który niestety w dalszym ciągu bywa mylnie interpretowany jako ślepe naśladownictwo i bezrefleksyjne powielanie schematów stosowanych przez konkurencję. Tymczasem ma on na celu wsparcie przedsiębiorstwa jako firmy uczącej się i dążącej do wprowadzenia ulepszeń, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie jej przewagi rynkowej. Wśród naczelnych celów benchmarkingu możemy wskazać między innymi: 

 

  • samodoskonalenie się przedsiębiorstwa,

  • wprowadzenie zmian mających na celu zwiększenie przewagi konkurencyjnej, 

  • czerpanie i nauka zarówno na błędach, jak i sukcesach firm z konkurencyjnego otoczenia,

  • wskazanie problemów i słabych stron własnej organizacji,

  • zwiększenie efektywności i satysfakcji z pracy, 

  • przygotowanie przedsiębiorstwa na zmiany w modelu zarządzania.

 

Benchmarking – zastosowanie

 

Benchmarking jest koncepcją, którą z łatwością można zastosować w każdym obszarze działalności przedsiębiorstwa – niezależnie od branży, w jakiej funkcjonuje. Co najważniejsze – znajduje on zastosowanie także poza obszarem produkcyjnym. 

 

Benchmarking – rodzaje

 

Wiemy już, czym jest benchmarking w praktyce i co na celu ma wprowadzenie takiego modelu zarządzania w organizacji. Warto jednak pamiętać, że benchmarking będący po prostu analizą porównawczą, może przyjąć różne formy. Wśród nich wymienić możemy: 

 

  • benchmarking wewnętrzny

 

Stosuje się go w dużych organizacjach mających wiele działów i przeprowadza w strukturach jednego przedsiębiorstwa. Polega głównie na zweryfikowaniu, czy wszystkie jednostki administracyjne działają tak samo efektywnie, a na celu ma rozpowszechnianie najlepszych rozwiązań. Benchmarking wewnętrzny może dotyczyć poszczególnych działów, filii czy stanowisk. Jest zdecydowanie łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, a wynika to z faktu, że firma ma pełne prawa i dostęp do wszystkich danych, co znacznie ułatwia proces porównywania i wdrażania najlepszych rozwiązań. Nie wiąże się więc z pojawieniem ryzyka, jakim jest nieuczciwa konkurencja

 

  • benchmarking zewnętrzny

 

Kolejny rodzaj metody porównawczej to benchmarking zewnętrzny, częściej zwany konkurencyjnym. Warto podkreślić, że ta metoda nie może opierać się na wykradaniu danych. Jest to proces partnerski i powinien być realizowany za zgodą innego przedsiębiorstwa. Benchmarking zewnętrzny trudniej przeprowadzić głównie ze względu na niechęć konkurencji do ujawniania strategii rozwojowych oraz sposobów wytwarzania dóbr i usług. Dodatkowo mogą pojawić się podejrzenia, że dwie firmy z tej samej branży próbują zawrzeć „pakt”.

 

  • benchmarking horyzontalny

 

Benchmarking horyzontalny uznawany jest za najbardziej ogólny i polega przede wszystkim na porównaniu praktyk, metod i mechanizmów wykorzystywanych w organizacjach działających w branżach ze sobą niepowiązanych. Jego ideą jest porównanie doświadczeń wielu organizacji, bez względu na branżę i dziedzinę, w której działają. W praktyce jest nieco łatwiejszy do przeprowadzenia niż benchmarking zewnętrzny, ponieważ opiera się on na wymianie doświadczeń organizacji nie będących dla siebie konkurencją. 

 

  • benchmarking funkcjonalny

 

Jego ideą jest porównanie działania danej organizacji z przedsiębiorstwem z innej branży. W tym przypadku porównywane są jednak konkretne obszary, takie jak chociażby zarządzanie pracownikami czy sposoby komunikacji wewnętrznej. Silną stroną benchmarkingu funkcjonalnego jest łatwość i chęć wymiany doświadczeń oraz informacji, co wynika z braku obawy o działania konkurencyjne. 

 

  • benchmarking konkurencyjny

 

Benchmarking konkurencyjny jest absolutną odwrotnością benchmarkingu funkcjonalnego. Polega on na analizie porównawczej dwóch konkurujących ze sobą przedsiębiorstw z jednej branży. Warunkiem do jego przeprowadzenia jest zgoda obu stron i ustalenie wspólnych zasad. Z uwagi na niechęć przedsiębiorców do dzielenia się wrażliwymi danymi i tajemnicami przedsiębiorstwa, jest rzadko stosowaną formą. 

 

  • benchmarking procesowy

 

Benchmarking procesowy uznawany jest za jeden z najważniejszych elementów strategii konkurowania firm o podobnym potencjale. Opiera się na analizie procesów zachodzących w innym przedsiębiorstwie i adaptowaniu skutecznych rozwiązań. 



  • benchmarking produktowy

 

Benchmarking produktowy – jak sama nazwa wskazuje – ma na celu porównanie konkretnych produktów. W procesie zwraca się uwagę zarówno na ich wartości funkcjonalne, opakowanie produktu czy jego reklamę, a także cenę. W efekcie możliwe jest udoskonalenie produktów już istniejących lub tworzenie nowych, lepiej odpowiadających potrzebom konsumentów.



  • benchmarking strategiczny

 

Ostatni z omawianych rodzajów to benchmarking strategiczny, który polega na porównaniu danej organizacji z liderem, którym nie musi być firma działająca w tej samej branży. Ten rodzaj benchmarkingu ma szczególne znaczenie w przypadku firm, w których to właśnie strategia działania przekłada się pozycję konkurencyjną. 

 

Benchmarking – jak wdrożyć? 

 

Decyzja podjęta – aby podnieść konkurencyjność przedsiębiorstwa chcemy udoskonalić mechanizmy nim rządzące. W tym celu będziemy wzorować się na absolutnych autorytetach na rynku. Proces przeprowadzenia benchmarkingu w firmie powinien jednak odbywać się w kilku ściśle określonych etapach. Rewolucja i gwałtowne zmiany wewnątrz organizacji nie są najlepszą drogą do polepszenia pozycji firmy.

 

  • KROK I – autoanaliza 

 

Pierwszym i podstawowym etapem benchmarkingu jest autoanaliza, która ma na celu dokonanie obiektywnej oceny wszelkich procesów i schematów, według których działa nasza organizacja. Niezbędne będzie więc sporządzenie dokładnego opisu funkcjonowania konkretnego działu czy sektora firmy lub jej całościowego kształtu. 

 

  • KROK II – planowanie

 

Naczelnym celem planowania jest przeprowadzenie rozpoznania otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji. Na tym etapie niezwykle ważne jest już ustanowienie przedmiotu badań oraz wybór odpowiedniego rodzaju benchmarkingu oraz metody zbierania danych. To, co jednak najważniejsze – w tym momencie konieczne staje się wybranie przedsiębiorstwa do porównania. 

 

  • KROK III – analiza 

 

Przeprowadzenie właściwego badania oraz zwrócenie uwagi na wszelkiego rodzaju różnice i odchylenia efektywności działalności. Po dokonaniu wstępnej analizy nadejdzie czas na ustalenie pożądanych wyników, które chcemy osiągnąć w przyszłości. 

 

  • KROK IV – integracja 

 

Na tym etapie następuje wymiana informacji pomiędzy przedsiębiorstwami biorącymi udział w porównaniu, czego efektem jest także indywidualne ustanowienie celów funkcjonalnych poszczególnych stron. 

 

  • KROK V – wdrożenie 

 

Zwieńczenie sukcesu, czyli wdrożenie zmian zaplanowanych na podstawie zebranych wcześniej informacji. 

 

Pamiętaj! 

 

Wdrożenie benchmarkingu powinno odbywać się stopniowo, kolejnymi etapami. Wprowadzenie gwałtownych zmian w organizacji może spowodować chaos i przynieść odwrotny efekt od zamierzonego.

 

Benchmarking – wady i zalety 

 

Wzorowanie się na autorytetach w branży? Powielanie schematów firm mogących pochwalić się ogromną przewagą konkurencyjną? Wdrożenie mechanizmów przekładających się na wzrost potęgi rynkowej i poprawę sytuacji finansowej organizacji? To wszystko możliwe jest do osiągnięcia właśnie poprzez przeprowadzenie analizy porównawczej. Choć do tego miejsca wydaje się, że benchmarking ma jedynie same zalety, dokładnie tak, jak każda inna strategia – ma również swoje słabsze strony. Co warto wiedzieć w temacie: benchmarking – wady i zalety? 

 

  • Zalety benchmarkingu: 

 

  • udoskonalenie działalności organizacji i wzrost zysków,

  • łatwiejsza ocena własnej pozycji względem innych konkurentów, 

  • możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy,

  • wzrost przewagi konkurencyjnej, 

  • znalezienie rozwiązań gwarantujących efektywność i skuteczność funkcjonowania,

  • ograniczenie powielania potencjalnych błędów w strategii przedsiębiorstwa. 

 

  • Wady benchmarkingu: 

 

  • konieczność dzielenia się wrażliwymi danymi związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa,

  • trudność w znalezieniu organizacji gotowej do rozpoczęcia porównania,

  • ryzyko pojawienia się nieuczciwej konkurencji,

  • podjęcie współpracy z branżowymi konkurentami może zostać źle odebrane przez konsumentów,

  • brak pewności co do działania tych samych schematów w firmach działających w różnych branżach, 

  • konieczność przeprowadzenia systematycznej analizy porównawczej. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Herbud Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: pozyskiwanie klientów (firmy instalacyjne w branży HVAC/Industry) przygotowywanie ofert; monitorowanie bieżące rynku instalacji branż HVAC/Industry; raportowanie;
  • Dyrektor Oddziału – laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: Nadzór nad codzienną działalnością laboratorium, w tym zarządzanie personelem, budżetem i operacjami. Inicjowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań oraz technologii w pracy laboratorium. Utrzymywanie i rozwijanie relacji z kluczowymi klientami oraz partnerami biznesowymi....
  • Dyrektor Laboratorium Diagnostycznego

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Zarządzanie codzienną pracą laboratorium, w tym nadzór nad zespołem, kontrola budżetu oraz realizacja operacji. Wprowadzanie innowacji i nowych technologii. Budowanie i utrzymywanie relacji z ważnymi klientami i partnerami. Garantowanie przestrzegania norm jakościowych i...
  • Inżynier ds. Planowania i Harmonogramowania

    MOSTOSTAL WARSZAWA S.A.   Krosno    praca hybrydowa / stacjonarna   dziś wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska zapewnienie bieżącego planowania i raportowania postępu prac na budowie, opracowywanie harmonogramu zgodnie z przyjętymi wytycznymi i zasadami harmonogramowania, tworzenie, aktualizowanie i wprowadzanie zatwierdzonych zmian w harmonogramie budowy; opracowywanie harmonogramów...
  • Specjalista ds. Obsługi Gwarancyjnej

    MOSTOSTAL WARSZAWA S.A.   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska przejmowanie wyznaczonych obiektów w obsługę gwarancyjną, organizowanie procesu usuwania usterek, uczestniczenie w przeglądach gwarancyjnych, prowadzenie dokumentacji zgłoszonych reklamacji i prac naprawczych, rozliczanie finansowe i rzeczowe prac naprawczych, sporządzanie...
  • Pracownik Produkcji

    WORKPOL Sp. z o.o.   Wrocław, Psie Pole    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  pełny etat   4 600 - 5 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obsługa maszyn i urządzeń produkcyjnych; Manualna obróbka wyrobów gotowych; Kontrola jakości; Sortowanie i pakowanie gotowych produktów;

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.