Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 Psychologia zapachu twierdzi, że zmysł węchu jest związany z pamięcią, emocjami i nostalgią. Nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, aromaty mogą w subtelny sposób np. przywoływać wspomnienia niosące silny ładunek emocjonalny. Nic dziwnego, że sprzedawcy zaczęli zastanawiać się, jak można wykorzystać zapachy do przyciągania kupujących.

 

Spis treści

Aromamarketing – definicja


Aromamarketing to narzędzie wykorzystujące zapach do kontaktu z konsumentami w celu wzmocnienia wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Podobnie jak marketing emocjonalny, marketing zapachowy próbuje wpływać na decyzje zakupowe konsumentów poprzez budowanie emocjonalnego związku klienta z marką. To bardzo subtelne działanie reklamowe, ponieważ większość kupujących nie zdaje sobie sprawy z tego, że woń, którą czują, jest zamierzona, a nie przypadkowa.


Aromamarketing – przykłady


Przyjemny zapach może wprawić w dobry nastrój i sprawić, że klient spędzi w danej firmie lub sklepie więcej czasu, niż planował. Aromaty lawendy, cynamonu, cytrusów i bazylii działają relaksująco – są więc chętnie wykorzystywane w branży beauty. Butiki często pachną miętą, tymiankiem i rozmarynem, by orzeźwić swoich klientów i dodać im w ten sposób energii na zakupy. Piekarnie przyciągają zapachem świeżych wypieków, a kawiarnie i stacje benzynowe świeżo parzonej kawy. Woń skóry, piżma i drzewa cedrowego wywołują skojarzenia z luksusem i wysoką jakością produktów, są popularne w salonach samochodowych i sklepach z meblami. Zapach lasu – drewna, igieł i mchu – przenoszą klienta na łono natury, wykorzystuje się je np. do aromatyzacji sklepów z akcesoriami turystycznymi czy sprzętem ogrodniczym. Bardzo często zapach ciemnego drewna stosowany jest do sklepów z drogim alkoholem, by podnieść prestiż miejsca. Zaś aby wywrzeć pozytywne wrażenie przy sprzedaży domów, agenci nieruchomości nierzadko wybierają aromaty cytrusów, bo kojarzą się z czystością, oraz zapachy domowych wypieków np. pierników, które przywołują rodzinne wspomnienia. Woń popcornu, który wyczuwalny jest natychmiast po przekroczeniu progu kina, to także nie jest przypadek.


Aromamarketing – zalety


Zapachy wpływają na ludzkie emocje, więc potencjalnie także na zachowania konsumentów. Odpowiedni aromat może nie tylko wprawić kupujących w dobry nastrój i wpłynąć na czas spędzony w sklepie, ale także budować rozpoznawalność marki. Jest efektywnym sposobem na podkreślenie wyjątkowości organizacji i jej oferty. Dobrze dobrany zapach działa stymulująco lub relaksująco, daje uczucie komfortu i wyjątkowości, skłania do zakupu i wzmacnia lojalność klienta. Odpowiedni, wysokiej jakości aromat identyfikowany z marką, dopasowany do miejsca, czasu i oczekiwań konsumentów ma ogromne znaczenie na generowanie odpowiednich emocji, a długofalowo przyczynia się kształtowania niepowtarzalnego wizerunku firmy.


Aromamarketing – koszty


Koszty rosną wraz z wielkością pomieszczenia, w którym zapach ma być wyczuwalny. Im większa moc dyfuzora, tym jego cena będzie wyższa. Zamiast aromatyzować całą powierzchnię, można również stworzyć tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje zakupowe.


Kolejnym wydatkiem są olejki eteryczne. Można korzystać z gotowych, kompozycji aromatycznych, ale lepiej jest stworzyć tzw. logo zapachowe do promocji firmy. Specjalnie skomponowany aromat korporacyjny – identyfikator marki – wymaga zaangażowania profesjonalistów, analizy dotychczasowego wizerunku marki, wizji na przyszłość oraz wielu informacji o grupie docelowej.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Sunreef Venture S. A.   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obijanie i tapicerowanie mebli, sof, koron łóżek, zagłowi; Ustalanie konstrukcji różnych podłoży i warstw tapicerskich wykonywanych metodami rzemieślniczymi; Wykonywanie mebla z rysunku - wyklejanie pianki, krojenie tkaniny; Obsługiwanie maszyn i urządzeń...
  • Pracownik Malarni (k/m)

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres zadań obejmuje m.in.: Wykonywanie prac malarskich; Obsługa linii malarni; Maskowanie detali przed malowaniem;
  • Główna Księgowa / Główny Księgowy

    PPH Tarkor Spółka z o.o.   Nowy Korczyn    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska kierowanie i nadzór nad Dziełem Księgowości; prowadzenie ksiąg rachunkowych, dokumentacji i rozliczeń Spółki z o.o. zgodnie z przepisami; nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa podatkowego w Spółce; sporządzanie deklaracji podatkowych i raportów wynikających z...
  • R&D System Engineer

    Valeo   Czechowice-Dziedzice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Job Description Introduce aAxle production launch at system level (complete eAxle: motor, inverter, reducer, park lock actuator) . Lead the concepts of the System Engineering Methodology/ Development Plan at R&D department level. Develop integration test scripts, track integration test effort and...
  • Koordynator prac elektrycznych i teletechnicznych

    ISS Facility Services Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Nadzór nad materiałami – zamówienia, przygotowanie materiałów i inwentaryzacja; Organizacja zaplecza fit-out, koordynacja dostaw; Realizacja nadzoru BHP – IBWR, Przegląd elektronarzędzi i środków ŚOI; Udział w naradach technicznych, sprawdzenie punktów...
  • Test&Validation Team Leader LV products (expertise / functional testing)

    Valeo   Czechowice-Dziedzice    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Job Description Technical lead of LV testing / expertise (LV products: PLA, eSC, EGR valve, air throttle). Defines the LV product test strategy based on Customer and Valeo standards and specifications. Supports the project team for compatibility matrix & risk analysis, with contribution of the...

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.