Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 Psychologia zapachu twierdzi, że zmysł węchu jest związany z pamięcią, emocjami i nostalgią. Nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, aromaty mogą w subtelny sposób np. przywoływać wspomnienia niosące silny ładunek emocjonalny. Nic dziwnego, że sprzedawcy zaczęli zastanawiać się, jak można wykorzystać zapachy do przyciągania kupujących.

 

Spis treści

Aromamarketing – definicja


Aromamarketing to narzędzie wykorzystujące zapach do kontaktu z konsumentami w celu wzmocnienia wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Podobnie jak marketing emocjonalny, marketing zapachowy próbuje wpływać na decyzje zakupowe konsumentów poprzez budowanie emocjonalnego związku klienta z marką. To bardzo subtelne działanie reklamowe, ponieważ większość kupujących nie zdaje sobie sprawy z tego, że woń, którą czują, jest zamierzona, a nie przypadkowa.


Aromamarketing – przykłady


Przyjemny zapach może wprawić w dobry nastrój i sprawić, że klient spędzi w danej firmie lub sklepie więcej czasu, niż planował. Aromaty lawendy, cynamonu, cytrusów i bazylii działają relaksująco – są więc chętnie wykorzystywane w branży beauty. Butiki często pachną miętą, tymiankiem i rozmarynem, by orzeźwić swoich klientów i dodać im w ten sposób energii na zakupy. Piekarnie przyciągają zapachem świeżych wypieków, a kawiarnie i stacje benzynowe świeżo parzonej kawy. Woń skóry, piżma i drzewa cedrowego wywołują skojarzenia z luksusem i wysoką jakością produktów, są popularne w salonach samochodowych i sklepach z meblami. Zapach lasu – drewna, igieł i mchu – przenoszą klienta na łono natury, wykorzystuje się je np. do aromatyzacji sklepów z akcesoriami turystycznymi czy sprzętem ogrodniczym. Bardzo często zapach ciemnego drewna stosowany jest do sklepów z drogim alkoholem, by podnieść prestiż miejsca. Zaś aby wywrzeć pozytywne wrażenie przy sprzedaży domów, agenci nieruchomości nierzadko wybierają aromaty cytrusów, bo kojarzą się z czystością, oraz zapachy domowych wypieków np. pierników, które przywołują rodzinne wspomnienia. Woń popcornu, który wyczuwalny jest natychmiast po przekroczeniu progu kina, to także nie jest przypadek.


Aromamarketing – zalety


Zapachy wpływają na ludzkie emocje, więc potencjalnie także na zachowania konsumentów. Odpowiedni aromat może nie tylko wprawić kupujących w dobry nastrój i wpłynąć na czas spędzony w sklepie, ale także budować rozpoznawalność marki. Jest efektywnym sposobem na podkreślenie wyjątkowości organizacji i jej oferty. Dobrze dobrany zapach działa stymulująco lub relaksująco, daje uczucie komfortu i wyjątkowości, skłania do zakupu i wzmacnia lojalność klienta. Odpowiedni, wysokiej jakości aromat identyfikowany z marką, dopasowany do miejsca, czasu i oczekiwań konsumentów ma ogromne znaczenie na generowanie odpowiednich emocji, a długofalowo przyczynia się kształtowania niepowtarzalnego wizerunku firmy.


Aromamarketing – koszty


Koszty rosną wraz z wielkością pomieszczenia, w którym zapach ma być wyczuwalny. Im większa moc dyfuzora, tym jego cena będzie wyższa. Zamiast aromatyzować całą powierzchnię, można również stworzyć tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje zakupowe.


Kolejnym wydatkiem są olejki eteryczne. Można korzystać z gotowych, kompozycji aromatycznych, ale lepiej jest stworzyć tzw. logo zapachowe do promocji firmy. Specjalnie skomponowany aromat korporacyjny – identyfikator marki – wymaga zaangażowania profesjonalistów, analizy dotychczasowego wizerunku marki, wizji na przyszłość oraz wielu informacji o grupie docelowej.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Transport Planner

    DHL Supply Chain (Poland) Sp. z o.o.   Warszawa, Włochy    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    To provide the link between the DHL Lead Logistic Partner, customer sites, customer global supply logistics team, customer vendors and carriers seamless logistics flow following the main operational day to day requirements defined; To optimize cost and operational excellence making the right carrier...
  • Asystent / Asystentka ds. Przygotowania Inwestycji

    2MKP Energia Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Stanów Zjednoczonych 72/U51    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta / asystent  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska uczestniczenie w pozyskiwaniu umów cywilno-prawnych, decyzji lokalizacyjnych, decyzji na zajęcie pasa drogowego, uzgadniania tras sieci i przyłączy energetycznych, uczestniczenie w procesie pozyskania prawa do terenu w postaci służebności przesyłu oraz w uzyskaniu decyzji...
  • Projektant / Asystent Projektanta instalacji OZE oraz układów automatyki i telemechaniki EAZ

    2MKP Energia Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Stanów Zjednoczonych 72    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta / asystent  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska uczestniczenie w opracowywaniu projektów technicznych instalacji fotowoltaicznych, turbin wiatrowych, uczestniczenie w pozyskiwaniu warunków przyłączenia instalacji fotowoltaicznych oraz turbin wiatrowych do sieci elektroenergetycznej, uczestniczenie w pozyskiwaniu warunków...
  • Projektant / Asystent Projektanta Przyłączy oraz Sieci Elektroenergetycznych

    2MKP Energia Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior / asystent  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / o staż/praktykę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska Uczestniczenie w opracowywaniu projektów techniczno-prawnych przyłączy, linii elektroenergetycznych, stacji transformatorowych. Uczestniczenie w procesie pozyskiwaniu zgód formalno-prawnych dla przyłączy i linii kablowych. Uczestniczenie w uzyskiwaniu decyzji pozwolenia na...
  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; ofertowanie i przygotowanie zamówień uczestnictwo w targach branżowych pozyskiwanie klientów B2B;
  • Przedstawiciel handlowy ze znajomością języka hiszpańskiego

    SP EUROPE Sp. z o.о.   Pruszków    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    pozyskiwanie nowych klientów; prezentacja oferty firmy; promocja usług i towarów firmy; negocjowanie warunków długoterminowej współpracy; uczestnictwo w wystawach tematycznych (Automotive)

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?