Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 
Aromamarketing – czym jest? Jak marketing zapachowy wpływa na rozpoznawalność marki?

 Psychologia zapachu twierdzi, że zmysł węchu jest związany z pamięcią, emocjami i nostalgią. Nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, aromaty mogą w subtelny sposób np. przywoływać wspomnienia niosące silny ładunek emocjonalny. Nic dziwnego, że sprzedawcy zaczęli zastanawiać się, jak można wykorzystać zapachy do przyciągania kupujących.

 

Spis treści

Aromamarketing – definicja


Aromamarketing to narzędzie wykorzystujące zapach do kontaktu z konsumentami w celu wzmocnienia wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Podobnie jak marketing emocjonalny, marketing zapachowy próbuje wpływać na decyzje zakupowe konsumentów poprzez budowanie emocjonalnego związku klienta z marką. To bardzo subtelne działanie reklamowe, ponieważ większość kupujących nie zdaje sobie sprawy z tego, że woń, którą czują, jest zamierzona, a nie przypadkowa.


Aromamarketing – przykłady


Przyjemny zapach może wprawić w dobry nastrój i sprawić, że klient spędzi w danej firmie lub sklepie więcej czasu, niż planował. Aromaty lawendy, cynamonu, cytrusów i bazylii działają relaksująco – są więc chętnie wykorzystywane w branży beauty. Butiki często pachną miętą, tymiankiem i rozmarynem, by orzeźwić swoich klientów i dodać im w ten sposób energii na zakupy. Piekarnie przyciągają zapachem świeżych wypieków, a kawiarnie i stacje benzynowe świeżo parzonej kawy. Woń skóry, piżma i drzewa cedrowego wywołują skojarzenia z luksusem i wysoką jakością produktów, są popularne w salonach samochodowych i sklepach z meblami. Zapach lasu – drewna, igieł i mchu – przenoszą klienta na łono natury, wykorzystuje się je np. do aromatyzacji sklepów z akcesoriami turystycznymi czy sprzętem ogrodniczym. Bardzo często zapach ciemnego drewna stosowany jest do sklepów z drogim alkoholem, by podnieść prestiż miejsca. Zaś aby wywrzeć pozytywne wrażenie przy sprzedaży domów, agenci nieruchomości nierzadko wybierają aromaty cytrusów, bo kojarzą się z czystością, oraz zapachy domowych wypieków np. pierników, które przywołują rodzinne wspomnienia. Woń popcornu, który wyczuwalny jest natychmiast po przekroczeniu progu kina, to także nie jest przypadek.


Aromamarketing – zalety


Zapachy wpływają na ludzkie emocje, więc potencjalnie także na zachowania konsumentów. Odpowiedni aromat może nie tylko wprawić kupujących w dobry nastrój i wpłynąć na czas spędzony w sklepie, ale także budować rozpoznawalność marki. Jest efektywnym sposobem na podkreślenie wyjątkowości organizacji i jej oferty. Dobrze dobrany zapach działa stymulująco lub relaksująco, daje uczucie komfortu i wyjątkowości, skłania do zakupu i wzmacnia lojalność klienta. Odpowiedni, wysokiej jakości aromat identyfikowany z marką, dopasowany do miejsca, czasu i oczekiwań konsumentów ma ogromne znaczenie na generowanie odpowiednich emocji, a długofalowo przyczynia się kształtowania niepowtarzalnego wizerunku firmy.


Aromamarketing – koszty


Koszty rosną wraz z wielkością pomieszczenia, w którym zapach ma być wyczuwalny. Im większa moc dyfuzora, tym jego cena będzie wyższa. Zamiast aromatyzować całą powierzchnię, można również stworzyć tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje zakupowe.


Kolejnym wydatkiem są olejki eteryczne. Można korzystać z gotowych, kompozycji aromatycznych, ale lepiej jest stworzyć tzw. logo zapachowe do promocji firmy. Specjalnie skomponowany aromat korporacyjny – identyfikator marki – wymaga zaangażowania profesjonalistów, analizy dotychczasowego wizerunku marki, wizji na przyszłość oraz wielu informacji o grupie docelowej.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Starsza Księgowa / Starszy Księgowy

    Tatenen Sp z .o.o.   Warszawa, ul. Klarysewska 50    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 120 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Prowadzenie pełnej księgowości oraz kadr i płac; Wystawianie i księgowanie faktur; Rozliczenia z kontrahentami i analiza sald; Deklaracje VAT, VAT UE, oraz inne korekty podatkowe; Rozliczenia międzynarodowe (WNT, WDT, eksport) Obliczanie podatków i sporządzanie...
  • Specjalista ds. Wsparcia Pasażera z j. włoskim

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa zlecenie  pełny etat   35,71 zł brutto/godz.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Na co dzień będziesz zajmował się kompleksową obsługą pasażerów linii lotniczych Ryanair od momentu planowania podróży do momentu wylądowania w miejscu docelowym: udzielanie ogólnych informacji, w tym rozwiązywanie codziennych problemów pasażerów, rozpatrywanie reklamacji...
  • Specjalista ds. Wsparcia Pasażera z j. hiszpańskim

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa zlecenie  pełny etat   35,71 zł brutto/godz.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Na co dzień będziesz zajmował się kompleksową obsługą pasażerów linii lotniczych Ryanair od momentu planowania podróży do momentu wylądowania w miejscu docelowym: udzielanie ogólnych informacji, w tym rozwiązywanie codziennych problemów pasażerów, rozpatrywanie reklamacji...
  • Specjalista ds. wsparcia sprzedaży

    Whitebox   Czeladź    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: utrzymywanie relacji z klientami; pozyskiwanie nowych kontaktów; wsparcie w procesie przygotowania ofert; kontrolowanie procesu sprzedaży; inne zadania zlecone przez przełożonego;
  • Operator Linii Produkcyjnej

    Personnel Service Polska Sp. z o.o.   Grójec    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zadania: Obsługa nowoczesnych maszyn produkcyjnych; Monitorowanie procesu produkcyjnego w celu zapewnienia wysokiej jakości wyrobów; Wymagania: Posiadanie książeczki sanepidowskiej; Doświadczenie w obsłudze linii produkcyjnej i maszyn; Gotowość do pracy w systemie 3 zmianowym;
  • Pracownik Produkcji

    Personnel Service Polska Sp. z o.o.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 5 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twoje obowiązki: Odpowiedzialność za jakość wyrobu; Pakowanie detali zgodnie z instrukcją; Uzupełnianie wymaganej dokumentacji produkcyjnej i jakościowej; Bieżący odbiór wyrobów gotowych i półproduktów spod maszyn wtryskowych, foliowanie na owijarce, transport na pole odkładcze;...

Najnowsze artykuły

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

Powołanie do zawodowej służby wojskowej a stosunek pracy – o czym warto wiedzieć

15 sierpnia to nie tylko dzień wolny i początek długiego weekendu, ale i Święto Wojska Polskiego, ustanowione, by uczcić pamięć Bitwy Warszawskiej, a także docenić poświęcenie żołnierzy czuwających nad naszym bezpieczeństwem. Przy okazji tego ważnego święta przypominamy, że służbę wojskową można łączyć z pracą. Jak wojsko zmienia sytuację zawodową i jakie dodatkowe uprawnienia ma żołnierz? 

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektromonter – opis zawodu, obowiązki, CV, zarobki

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy są pilnie poszukiwani na rynku pracy niezależnie od zmiennej sytuacji gospodarczej. Zapotrzebowanie jest ogromne we wszystkich częściach Polski, co oznacza wysokie szanse na znalezienie pracy tuż po zakończeniu nauki w szkole technicznej bądź branżowej. Gdzie można pracować z elektrycznym fachem w ręku i jakich spodziewać się zarobków?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.