Psychologia zapachu twierdzi, że zmysł węchu jest związany z pamięcią, emocjami i nostalgią. Nawet gdy nie jesteśmy tego świadomi, aromaty mogą w subtelny sposób np. przywoływać wspomnienia niosące silny ładunek emocjonalny. Nic dziwnego, że sprzedawcy zaczęli zastanawiać się, jak można wykorzystać zapachy do przyciągania kupujących.
Spis treści
Aromamarketing – definicja
Aromamarketing to narzędzie wykorzystujące zapach do kontaktu z konsumentami w celu wzmocnienia wizerunku marki, poprawy jakości obsługi klienta i zwiększenia sprzedaży. Podobnie jak marketing emocjonalny, marketing zapachowy próbuje wpływać na decyzje zakupowe konsumentów poprzez budowanie emocjonalnego związku klienta z marką. To bardzo subtelne działanie reklamowe, ponieważ większość kupujących nie zdaje sobie sprawy z tego, że woń, którą czują, jest zamierzona, a nie przypadkowa.
Aromamarketing – przykłady
Przyjemny zapach może wprawić w dobry nastrój i sprawić, że klient spędzi w danej firmie lub sklepie więcej czasu, niż planował. Aromaty lawendy, cynamonu, cytrusów i bazylii działają relaksująco – są więc chętnie wykorzystywane w branży beauty. Butiki często pachną miętą, tymiankiem i rozmarynem, by orzeźwić swoich klientów i dodać im w ten sposób energii na zakupy. Piekarnie przyciągają zapachem świeżych wypieków, a kawiarnie i stacje benzynowe świeżo parzonej kawy. Woń skóry, piżma i drzewa cedrowego wywołują skojarzenia z luksusem i wysoką jakością produktów, są popularne w salonach samochodowych i sklepach z meblami. Zapach lasu – drewna, igieł i mchu – przenoszą klienta na łono natury, wykorzystuje się je np. do aromatyzacji sklepów z akcesoriami turystycznymi czy sprzętem ogrodniczym. Bardzo często zapach ciemnego drewna stosowany jest do sklepów z drogim alkoholem, by podnieść prestiż miejsca. Zaś aby wywrzeć pozytywne wrażenie przy sprzedaży domów, agenci nieruchomości nierzadko wybierają aromaty cytrusów, bo kojarzą się z czystością, oraz zapachy domowych wypieków np. pierników, które przywołują rodzinne wspomnienia. Woń popcornu, który wyczuwalny jest natychmiast po przekroczeniu progu kina, to także nie jest przypadek.
Aromamarketing – zalety
Zapachy wpływają na ludzkie emocje, więc potencjalnie także na zachowania konsumentów. Odpowiedni aromat może nie tylko wprawić kupujących w dobry nastrój i wpłynąć na czas spędzony w sklepie, ale także budować rozpoznawalność marki. Jest efektywnym sposobem na podkreślenie wyjątkowości organizacji i jej oferty. Dobrze dobrany zapach działa stymulująco lub relaksująco, daje uczucie komfortu i wyjątkowości, skłania do zakupu i wzmacnia lojalność klienta. Odpowiedni, wysokiej jakości aromat identyfikowany z marką, dopasowany do miejsca, czasu i oczekiwań konsumentów ma ogromne znaczenie na generowanie odpowiednich emocji, a długofalowo przyczynia się kształtowania niepowtarzalnego wizerunku firmy.
Aromamarketing – koszty
Koszty rosną wraz z wielkością pomieszczenia, w którym zapach ma być wyczuwalny. Im większa moc dyfuzora, tym jego cena będzie wyższa. Zamiast aromatyzować całą powierzchnię, można również stworzyć tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje zakupowe.
Kolejnym wydatkiem są olejki eteryczne. Można korzystać z gotowych, kompozycji aromatycznych, ale lepiej jest stworzyć tzw. logo zapachowe do promocji firmy. Specjalnie skomponowany aromat korporacyjny – identyfikator marki – wymaga zaangażowania profesjonalistów, analizy dotychczasowego wizerunku marki, wizji na przyszłość oraz wielu informacji o grupie docelowej.