Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

 
Aranżacja przestrzeni biurowej: wskazówki, przykłady

Jedni wolą przyciemnione światło, ścianki odgradzające od pozostałych współpracowników i własną szafkę na rzeczy osobiste. Dla innych najlepszym rozwiązaniem jest open space – jasna i duża przestrzeń, dająca możliwość nieustannego kontaktu z pozostałymi pracownikami. Jak urządzić biuro, by sprzyjało efektywnemu wykonywaniu obowiązków i wpływało pozytywnie na komfort osób w nim przebywających? Przedstawiamy kilka podpowiedzi.

 

Urządzanie biura: od czego zacząć?

 

Przede wszystkim powinniśmy przeanalizować zależności pomiędzy pracownikami. Jakie są relacje służbowe, kto z kim najczęściej się komunikuje, dlaczego itd. Jeżeli będzie trzeba przydzielić pracownikom pokoje, ta kwestia może mieć kluczowe znaczenie. Aranżacja przestrzeni biurowej powinna oczywiście uwzględniać wszelkie zasady ergonomii oraz BHP, np. oświetlenie stanowisk, rodzaj krzeseł, biurek, odległości monitorów.

 

Planując aranżację pomieszczeń, należy zwrócić uwagę na ich kolorystykę. W doborze barw trzeba pamiętać o tym, jaki wywołują efekt – czerwień to energia, siła, ale też może u niektórych wzmacniać zachowania agresywne. Jasne, pastelowe farby na ścianach sprzyjają koncentracji, wyciszają.

 

Bardzo istotnym elementem przestrzeni biurowej są kwiaty, akcenty roślinne. Mają pozytywny wpływ na samopoczucie, a odpowiednie odmiany oczyszczają powietrze. Warto zadbać też o gadżety firmowe, logo i inne elementy, które pomogą wzmocnić wizerunek spójnej marki i stabilnego, silnego pracodawcy.

 

Powierzchnia biurowa a pomieszczenia w firmie

 

Urządzenie nowej siedziby firmy stawia przed właścicielem wiele wyzwań. Czy powierzchnia biurowa powinna zostać otwarta, czy może lepiej podzielić ją na pokoje? Manager zespołu ma mieć osobne biuro, czy lepiej, żeby pozostawał w stałym kontakcie z pracownikami?

 

W takich wypadkach warto zbadać preferencje zatrudnionych. To oni mają najlepszą wiedzę o optymalnych warunkach do pracy. Mogą też przekazać swoje indywidualne potrzeby – ktoś bardzo chce siedzieć przy oknie, inna osoba woli przysiąść w kącie możliwie odgrodzona, bo łatwiej się jej wtedy skupić.

 

Ważną decyzją w organizacji przestrzeni biurowej jest też ta o przydzieleniu pokoju konferencyjnego, a także miejsca do odpoczynku. Tak zwana strefa relaksu znajduje coraz więcej zwolenników – nie tylko wśród samych zatrudnionych. Pracodawcy również dostrzegają korzyści z faktu, iż personel ma miejsce, w którym może się wyciszyć, odpocząć i powrócić z większą mobilizacją do wykonywania obowiązków.

 

Nowoczesne biuro – czym się wyróżnia?

 

W wielu ogłoszeniach o pracę obojętnie czy jest to mała firma, czy międzynarodowa korporacja, jedną z ofert pracodawcy jest „nowoczesne biuro”. Jakie to miejsce? Czym się charakteryzuje?

 

Ze słowem nowoczesny w kontekście pomieszczeń kojarzy się kilka elementów – duża jasna przestrzeń, naturalne światło, miękkie meble, stoły i szafki z drewna z odzysku. Jednak urządzanie biura w dzisiejszych czasach nie powinno się jedynie zamykać na wnętrzu. Szczególnie w przypadku dużych firm istotne jest to, w jakich miejscach wynajmują biura. Czy wieżowce dobrze współgrają z otoczeniem, czy nie szkodzą mieszkańcom.

 

Ważna jest także dobra lokalizacja. Nawet jeżeli budynek firmy znajduje się poza centrum miasta, to powinno się zwrócić uwagę na to, by w pobliżu znajdowały się węzeł komunikacyjny oraz parking, ułatwiające pracownikom dojazd do biura.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierowca w ruchu międzynarodowym

    MWB TRANS WIECZOREK MARIUSZ   Mińsk Mazowiecki    praca mobilna
    pracownik fizyczny   10 000 - 13 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: praca na terenie UE; główne trasy: Polska - Hiszpania i Polska - Włochy; praca przez cały rok (bez sezonowości)
  • Koordynator / Koordynatorka Zespołu Pielęgniarskiego

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin, ul. Odzieżowa 12a    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    U nas będziesz odpowiedzialny/odpowiedzialna m.in za: koordynację pracy zespołu pielęgniarskiego; sporządzanie i zarządzanie grafikiem czasu pracy; zapewnienie sprawnej i profesjonalnej obsługi Pacjenta zgodnie z obowiązującymi standardami w firmie; nadzór nad prowadzoną dokumentacją...
  • Data Analyst

    DHL Supply Chain (Poland) Sp. z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Your role: The purpose of the role is focus on creating reports, improving business processes, supporting database design, and ensuring accurate data management and reporting. What you will do ? Create reports and presentations to support business process improvements; Collaborate with IT on...
  • Polenergia Fotowoltaika S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Sprzedaż kompleksowego produktu na rynku branży OZE (PV, PC, Termomodernizacja, Czysta Energia) Aktywne pozyskiwanie Klientów oraz praca na spotkaniach umówionych przez Dział Wsparcia Sprzedaży; Budowanie długotrwałej relacji z Klientem; Doradztwo w zakresie...
  • Asystent Kierownika - market budowlany

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Siemiatycze    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje główne zadania: Wspieranie procesów zamówień i zaopatrzenia, Współpraca z kierownictwem w zakresie administracji, Obsługa klientów i prace na sali sprzedaży.
  • Specjalista ds. Eksportu i Rozwoju Rynków Międzynarodowych

    Verona Products Professional Sp. z o.o.   Andrzejów Duranowski, k. Sochaczewa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów; Analizowanie rynków zagranicznych oraz strategii sprzedaży; Wycena i realizacja możliwości eksportowych; Prowadzenie negocjacji z klientami; Realizacja planów sprzedażowych i obsługa zamówień;

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.