Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

 
Action Priority Matrix – czym jest? Jak dzięki tej metodzie ustalić priorytety w pracy?

Metoda Action Priority Matrix sprawdza się w czasie planowania codziennych zadań, np. obowiązków służbowych. Pomaga zwiększyć efektywność oraz produktywność, ułatwia priorytetyzację zadań. Jak zastosować tę metodę do planowania pracy?

 

Metoda APM – na czym polega?

 

Metoda Action Priority Matrix jest trochę podobna do matrycy Eisenhowera. W przypadku APM także tworzymy macierz o czterech ćwiartkach. Stosujemy jednak inne niż w przypadku metody Eisenhowera kryteria podziału zadań.

Zacznij zatem od nakreślenia dwóch osi. Oś x wyznacza nakład pracy potrzebnej do realizacji zadań. Im bliżej punktu zerowego, tym nakład pracy jest mniejszy.

 

Oś y wyznacza z kolei ważność zadania, jego wpływ na powodzenie projektu, osiągane wyniki itp. Wartości bliskie 0 oznaczają niską ważność zadania i mały wpływ na sukces.

 

Następnie naszkicuj matrycę: podziel wykres na cztery równe części:

 

  • I ćwiartka – lewy, górny róg – szybki efekt. Tu umieść zadania, które dadzą niemal natychmiastową korzyść i zarazem wymagają niewielkiego nakładu pracy.
  • II ćwiartka – prawy, górny róg – kluczowe projekty. Tu wylistuj zadania będące główną częścią Twojej pracy, wymagające znacznych nakładów pracy, ale też przynoszące duże korzyści;
  • III ćwiartka – lewy, dolny róg – tzw. wypełniacze. W tym miejscu wypisz zadania mające niewielkie znaczenie dla ogólnego sukcesu pracy, a także wymagające niewielkiego wysiłku;
  • IV ćwiartka – prawy, dolny róg – uciążliwe obowiązki. Zamieść tu czasochłonne i wymagające znacznych nakładów pracy czynności, które nie mają jednak znaczącego wpływu na powodzenie pracy. Przyjrzyj się każdej czynności wpisywanej do tej sekcji – czy faktycznie warto ją wykonywać?

 

Action Priority Matrix – dlaczego warto jej używać w pracy?

 

Metoda pozwala osiągnąć dwie rzeczy – po pierwsze sklasyfikować czynności pod względem ich ważności. Po drugie rozplanować wykonywanie poszczególnych zadań – na te wymagające większego nakładu pracy potrzebujemy zwykle więcej czasu.

 

Matrycę można przygotować w zespole i umieścić w widocznym miejscu / przesłać e-mailem. Każda osoba będzie miała wówczas stale przed oczyma kluczowe obowiązki i cele, a także te mniej istotne, ale niezbędne do wykonania.

 

Planowanie zadań – wyznaczanie ich kolejności, ważności, czasu realizacji – jest bardzo ważne szczególnie w przypadku pracowników zdalnych. Nie każda osoba równie dobrze radzi sobie z organizacją własnej pracy. Matryca APM może znacznie ułatwić trzymanie się grafiku, pomóc w wykonywaniu poszczególnych czynności w terminie. Ponadto uporządkowanie spraw zawodowych daje poczucie kontroli i sprawczości, obniża stres, ułatwia zachowanie równowagi między życiem prywatnym i pracą.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator Wózka Widłowego

    Nagel Polska Sp. z o.o   Komorniki, k. Poznania, ul. Wiśniowa 19    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: rozładunek i załadunek towaru - praca ze skanerem, prowadzenie dokumentacji magazynowej.
  • Kierowca Autobusu

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź naszą polską stronę internetową: https://www.vgbreitenbach.pl Prowadzenie autobusu na liniach, ze sprzedażą biletów. Zakres obowiązków: Przewóz osób na trasach miejskich i podmiejskich na terenie Niemiec. Sprzedaż biletów. Kontrola pojazdu przed...
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - usługi weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Elektryk

    KRONOSPAN OSB Sp. z o.o   Strzelce Opolskie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Utrzymanie sprawności technicznej maszyn i urządzeń pod względem elektrycznym. Wykonywanie remontów maszyn i urządzeń oraz usuwanie awarii. Kontrola stanu technicznego wyłączników krańcowych, fotokomórek oraz czujników zbliżeniowych; Udział w modernizacjach...
  • Operator Wózka Widłowego

    KRONOSPAN OSB Sp. z o.o   Strzelce Opolskie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Obowiązki: Prowadzenie wózka widłowego zgodnie z przepisami ruchu drogowego obowiązującymi na terenie zakładu pracy. Dostarczanie i odbiór płyt i wyrobów gotowych z linii produkcyjnych. Przygotowanie towarów do załadunków zgodnie z planami załadunku. Załadunki i rozładunki...
  • Kierownik Projektu

    Rockfin S.A.   Gorlice, ul. Chopina 54    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o optymalizację...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.