Luki w okresie zatrudnienia, widoczne w dokumentach aplikacyjnych, postrzegane są przez większość pracodawców jako coś negatywnego, a w najlepszym razie – budzącego wątpliwości. Nic dziwnego, że wielu kandydatów stara się ukryć w CV przerwy w pracy. Czy takie próby mogą się udać? Jak wyjaśnić rekruterowi białe plamy w zawodowym życiorysie?
CV – przerwa w pracy
Przede wszystkim osoba biorąca udział w rekrutacji i sporządzająca dokumenty aplikacyjne nie powinna w nich kłamać. Jest to wykroczenie, które stanowi podstawą do domagania się odszkodowania przez pracodawcę, jeśli postanowił nas zatrudnić na podstawie nieprawdziwych informacji. Niemniej kandydat ma prawo organizować tak swoje dokumenty, by bardziej korzystne informacje były wyłuszczone i lepiej widoczne, a te świadczące na jego niekorzyść – podane w mniej widocznym miejscu.
Dlaczego reorganizacja treści w przypadku luk w zatrudnieniu bywa pomocna? Pracodawca może obawiać się podpisać umowę z osobą, która dotychczas często zmieniała pracę lub miała długą przerwę w zatrudnieniu. W szczególności będzie bać się inwestować w takiego podwładnego, nie będąc pewnym, czy ten wkrótce nie zrezygnuje z pracy. Chodzi więc o to, żeby aplikujący tak przedstawił swoją kandydaturę, by przekonać rekruterów, że jego osoba nie stanowi ryzyka dla firmy.
Przykład:
Wyobraźmy sobie sytuację wysokiej klasy specjalisty na przykład menedżer z branży sprzedaży, który nagle w wyniku redukcji etatów lub innych nieprzewidzianych okoliczności musi poszukiwać nowej pracy. Dodajmy, że jego specjalizacja jest wąska, a zapotrzebowanie i rozwój rynku usług, w których pracuje, dość niskie. Czas potrzebny na znalezienie nowej pracy w tej branży to przeciętnie 3-6 miesięcy.
W związku z tym, że opisywany menedżer ma dość duży kredyt mieszkaniowy oraz niewiele oszczędności, nie może sobie pozwolić na ryzyko niepracowania. Po trzech miesiącach przyjmuje ofertę w innej branży na trochę niższym stanowisku. W dalszym ciągu szuka pracy w swojej specjalizacji, ale obecnie wydaje mu się, że zaproszenia na rozmowę są jakby rzadsze. Przypuszczalnie przyczyną tego stanu rzeczy jest zmiana poczyniona w życiorysie zawodowym.
Zgodnie z prawdą, używając schematu chronologicznego CV, opisywany specjalista umieścił na początku obecne, inne niż pozostałe miejsce zatrudnienia. W tym przypadku właściwsze byłoby inne podejście. Optymalne nie będzie CV typowo funkcjonalne, ale lekko zmodyfikowana wersja chronologiczna.
By rozwiązać opisywany problem i uwypuklić swoje doświadczenie oraz zmniejszyć wpływ potknięcia w karierze, należy podzielić sekcję „Doświadczenie zawodowe” na dwie części. Dział pierwszy, chronologicznie opisujący staż z pierwotnej branży, oraz sekcja druga, również chronologicznie opisująca doświadczenie w drugiej branży.
Efekt takiego zabiegu będzie wyglądać mniej więcej tak:
Doświadczenie zawodowe:
BRANŻA: USŁUGI FINANSOWE
ABC Bank S.A 05.2019-…
Specjalista ds. sprzedaży usług
Prezentacja i sprzedaż produktów bankowych
Aktywne zdobywanie nowych klientów
Wstępna weryfikacja wniosków kredytowych
BRANŻA: DORADZTWO TECHNICZNE/RYNEK IT
Doświadczony doradca rynku IT w zakresie sprzętu sieciowego oraz oprogramowania platformy sprzętowej. Ma za sobą nadzór nad kilkunastoma dużymi wdrożeniami w zakresie budowy i modyfikacji infrastruktury sieciowej. Zdolności techniczne łączy z umiejętnością profesjonalnej obsługi klienta.
XYZ Tech Sp. z o.o. 03.2000 – 01.2006
Specjalista ds. hardware
Sporządzanie ofert handlowych oraz dokumentacji przetargowej
Obsługa dużych klientów instytucjonalnych
Nadzór oraz instalacja sprzętu u klienta
CV – przerwa w życiorysie a daty
Drugim elementem maskującym, wykorzystanym w powyższym przykładzie, jest przesunięcie dat zatrudnienia na prawą stronę. Zabieg ten ma na celu przeniesienie uwagi czytającego na informacje dotyczące osiągnięć i stanowisk, a zmniejszenie roli i wpływu dat.
Jest to zabieg wykorzystujący znane techniki marketingowe, w myśl których podświadomie uznajemy za najbardziej istotne te informacje, które znajdują się wyżej na kartce oraz które są po lewej stronie. Im bardziej na prawo, tym subiektywny odbiór ważności informacji się zmniejsza. Warto wykorzystywać tę ogólną zasadę również przy konstruowaniu życiorysu.
Przerwa w pracy a CV – jak odwrócić od niego uwagę?
Kolejną modyfikacją jest wykorzystanie elementu „Streszczenie osiągnięć”. W tym wypadku podkreśla wyniki w zakresie doradztwa technicznego oraz skierowuje uwagę czytającego na tą branżę. Wydaje się to ważniejsze od przerwy między jednym miejscem zatrudnienia a drugim.
Ponadto podzielenie działu dotyczącego doświadczeń zawodowych na różne kategorie czy też sekcje branżowe, może również zminimalizować efekt wielu miejsc pracy na umowę zlecenie, umowę o dzieło lub też kontraktów na czas określony.
Opisywana sytuacja może się zdarzyć na przykład w pracy agenta nieruchomości, który w krótkim okresie wykonuje zlecenia dla kilku różnych biur pośrednictwa. Ma podobne lub identyczne zakresy obowiązków, jednak z jego chronologicznego CV wynika, że często zmienia pracę. W pierwotnej wersji CV wygląda to w taki sposób:
Doświadczenie zawodowe:
03.2019 – obecnie: Agencja nieruchomości ABC, stanowisko: agent nieruchomości
Zadania:
• bezpośrednia obsługa klientów firmy,
• pozyskiwanie nowych ofert,
• prezentacja nieruchomości dla klientów,
• podpisywanie i finalizowanie umów z klientami,
• doradztwo w sprawach prawnych i kredytowych,
• odpowiedzialność za bezpieczne sfinalizowanie transakcji.
07.2018-01.2019 – Agencja nieruchomości DEF, stanowisko: pośrednik
Zadania:
• bezpośrednia obsługa klientów firmy,
• pozyskiwanie nowych ofert,
• prezentacja nieruchomości dla klientów,
• podpisywanie i finalizowanie umów z klientami.
01.2018 – 06.2018 – Agencja nieruchomości GHI, stanowisko: agent nieruchomości
Zadania:
• bezpośrednia obsługa klientów firmy,
• pozyskiwanie nowych ofert,
• prezentacja nieruchomości dla klientów,
• podpisywanie i finalizowanie umów z klientami.
Jednak gdy zastosowany zostanie podział i organizacja w sekcje, efekt częstych zmian zostanie zminimalizowany. Może to wyglądać tak, jak na poniższym przykładzie:
Doświadczenie zawodowe:
BRANŻA: POŚREDNICTWO NIERUCHOMOŚCI
Doświadczony agent nieruchomości, ma za sobą dziesiątki sfinalizowanych umów. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do klienta połączonym ze skutecznością działania. W branży od 2000 roku. Dotychczas współpracował z największymi agencjami na rynku: ABC, DEF, GHI
Obecnie pracuje dla:
03.2019 – obecnie agencja nieruchomości ABC, stanowisko: agent nieruchomości
Zadania:
• bezpośrednia obsługa klientów firmy,
• pozyskiwanie nowych ofert,
• prezentacja nieruchomości dla klientów,
• podpisywanie i finalizowanie umów z klientami,
• doradztwo w sprawach prawnych i kredytowych,
• odpowiedzialność za bezpieczne sfinalizowanie transakcji.
Użycie sekcji „Sprzedaż nieruchomości” lub po prostu „Nieruchomości” daje wrażenie kontynuacji, stabilności, nawet jeśli zmiany następowały po sobie bardzo często. W tym wypadku częste zmiany miejsc zatrudnienia połączone z krótkimi okresami przerw nabierają raczej znaczenia konsekwencji, bo przecież pozostajemy w jednej branży.
Nie należy się obawiać przedstawionego sposobu reorganizacji treści doświadczeń zawodowych. Uwypuklenie określonych umiejętności jest normalną praktyką, jeśli chodzi o marketing swoich kwalifikacji.
Przerwa w CV – praca tymczasowa
Ostatnim z omówionych elementów, który możemy wykorzystać w celu ukrycia części naszej historii zawodowej oraz uwypuklenia osiągnięć, jest wykorzystanie dość nietypowego zabiegu. Otóż, jeśli mamy do czynienia z bardzo wysokimi stanowiskami, pomiędzy które wplecione są tymczasowe zajęcia, możemy takie elementy umieścić na drugiej stronie dokumentu (bądź na samym dole) w dziale „Dodatkowe doświadczenie” bądź pominąć jako nieistotne. Znajdzie się tutaj chronologiczny opis tych dodatkowych doświadczeń, jednak umieszczenie go w takim miejscu jednoznacznie zasygnalizuje nasz stosunek do tych prac. Oczywiście nasza aplikacja powinna zawierać również standardową sekcję dotyczącą doświadczenia zawodowego, umieszczoną na samej górze, w najbardziej widocznym miejscu.