Co zamieścić w CV
Pierwszym krokiem przy poszukiwaniu pracy jest przygotowanie życiorysu, który będzie rozsyłany do potencjalnych pracodawców. Staje się on swoistą wizytówką kandydata, która może pomóc zdobyć wymarzone stanowisko. Dlatego pytanie, jak najlepiej napisać CV, jest w pełni uzasadnione.
Weryfikacja nadesłanych życiorysów stanowi pierwszy etap pracy rekruterów. Na wstępną ocenę jednej aplikacji poświęcają zazwyczaj nie więcej niż kilkadziesiąt sekund. Tyle wystarczy do podjęcia decyzji, czy kandydatura jest interesująca, czy też trafi do kosza. Dlatego aplikujący robią wszystko, by wyróżnić się spośród innych.
Niezbędne jest zatem, aby życiorys uwzględniał wszystkie najważniejsze informacje, które pozwolą ocenić kompetencje danej osoby. Co powinno zawierać CV, by zainteresować czytających i zwiększyć szansę na otrzymanie pracy?
Podstawowe elementy CV
Pisząc tradycyjne CV, warto trzymać się określonego układu, dzięki czemu będzie ono przejrzyste i czytelne, a osoby czytające z łatwością odnajdą interesujące je informacje. Rzeczą oczywistą jest umieszczenie na wstępie podstawowych danych osobowych i kontaktowych.
Jeśli zdecydujemy się na dołączenie do CV zdjęcia, musi ono spełniać określone standardy – być aktualne i mieć formalny charakter, który ukaże kandydata w profesjonalnym świetle.
Niezbędnym elementem jest także zgoda na wykorzystanie danych osobowych do potrzeb rekrutacji, umieszczana zwykle na końcu dokumentu.
Informacje w CV – wykształcenie i doświadczenie
O otrzymaniu pracy decydują przede wszystkim kompetencje i doświadczenie zawodowe kandydatów. Dlatego muszą być one odpowiednio wyeksponowane w CV. Szanse na angaż zwiększy podkreślenie najbardziej istotnych informacji, wiążących się ze stanowiskiem, którego rekrutacja.
W sekcji omawiającej dotychczasowe doświadczenie zawodowego należy podać informację na temat okresów pracy (przynajmniej miesiąc i rok) oraz krótki opis wykonywanych obowiązków. Można też wymienić najważniejsze projekty, przy których brało się udział.
W niektórych zawodach niezbędne jest kierunkowe wykształcenie. Ukończone studia także powinny się więc znaleźć w życiorysie, by pokazać, że kandydat spełnia wymogi formalne do podjęcia pracy.
Zarówno w przypadku doświadczenia zawodowego, jak i wykształcenia, ważne jest, aby przedstawić informacje w określonej kolejności. Najczęściej przyjmowany jest następujący model: na samej górze ostatnie miejsce pracy/ostatnia uczelnia, a niżej wcześniejsze doświadczenia zawodowej/inne szkoły.
Co powinno być w CV? Dodatkowe kwalifikacje
Doświadczenie czy wykształcenie jest bardzo istotne, ale to nie jedyny czynnik, który decyduje o wyborze jednego z kandydatów. W obecnych czasach wzrasta rola znajomości języków obcych, które są w wielu firmach wymagane w codziennej pracy, więc w CV warto wpisać kwalifikacje językowe. Jeszcze lepiej, gdy są one potwierdzone certyfikatami.
Dla pracodawców liczy się także chęć rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Dlatego w życiorysie powinny znaleźć się także informacje o ukończonych kursach, szkoleniach czy znajomości programów specjalistycznych. Nie należy też być przesadnie skromnym – jeśli posiada się sukcesy czy nagrody na swoim koncie, jak najbardziej trzeba umieścić odpowiednią wzmiankę.
Na końcu jest miejsce, aby zaprezentować się od mniej formalnej strony, czyli wspomnieć o swoich zainteresowaniach. To punkt nieobowiązkowy, ale może działać na naszą korzyść. Zwłaszcza, jeśli hobby jest tożsame z profilem/branżą, w której działa potencjalny pracodawca.
Jak najlepiej napisać CV? Oprócz treści, liczy się także wygląd
Prócz treści, znaczenie ma także forma życiorysu. Informacje powinny być podane zwięźle, a objętość dopasowana do posiadanego doświadczenia. Osoby będące na początku drogi zawodowej powinny zmieścić się na jednej stronie A4. W przypadku tych z większym stażem, dopuszcza się, by CV zawierało dwie strony.
Dwie części składowe – treść i wygląd – zadecydują, czy aplikacja kandydata przypadnie do gustu osobom odpowiedzialnym za rekrutację i otrzyma on zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.