Pakiet szkoleniowy na dobry początek
BPO/SSC może pozwolić sobie na zatrudnianie osób bez doświadczenia, ponieważ firmy te mają doskonale opracowane programy szkoleniowe, które szybko i efektywnie są w stanie przygotować pracownika do wykonywania nowych obowiązków i stopniowo wdrażać go w coraz bardziej skomplikowane procedury. Dzięki temu, że organizacja jest duża, można zlecić nowicjuszowi proste zadania i pod okiem mentora kształcić go na specjalistę. Większość firm z sektora pierwsze 2-3 tygodnie pracy poświęca na trening i szkolenia. Nowy pracownik nie pracuje zatem, tylko się szkoli i uczy – i ta inwestycja mimo wszystko się firmom opłaca.
Z czego wynika takie podejście do pracowników i zatrudniania osób bez doświadczenia?
Przede wszystkim z tego, że dawniej najważniejsze dla BPO/SSC były języki obce. Trudno oczekiwać znalezienia księgowego, który mówi po angielsku i hebrajsku, Ma doświadczenie w międzynarodowej korporacji i certyfikat CIMA. Najczęściej firma ma wybór między pracownikiem z doświadczeniem i wiedzą branżową bądź z językiem obcym. Łatwiej zaś i szybciej nauczyć procedur i nowego zawodu niż języka obcego. Obecnie, wraz z rozwojem sektora, coraz mocniej liczą się umiejętności branżowe - w IT, HR, outsourcingu prawnym, konieczne jest wykształcenie kierunkowe. Niemniej jednak programy szkoleniowe i idea wartości kształcenia pozostały zatem osoby bez doświadczenia zawodowego, ale z wykształceniem kierunkowym również są w tych organizacjach mile widziane.
A co po kilku latach pracy?
No dobrze, zdobyliśmy już doświadczenie, mamy za sobą 2-5 lat pracy i co dalej? Sporo młodych ludzi zakłada jedynie krótkoterminową karierę w dużych korporacjach w sektorze BPO/SSC, chcąc w późniejszym etapie rozwoju przejść do innej, mniejszej Firmy. Czy to słuszna decyzja?
Po pierwsze, nie zawsze zdobyte doświadczenie przekłada się na możliwość pracy w innym typie firmy. Na przykład osoba zajmująca się księgowością w BPO nie będzie w stanie otrzymać pracy jako samodzielna księgowa w dziale księgowym innej firmy. Nierzadko nie ma nawet wiedzy koniecznej do objęcia stanowiska juniorskiego. A dlaczego? Ponieważ w pracy zajmowała się jedynie wycinkiem działań księgowych i nie ma odpowiedniej wiedzy na temat całości procesu – rachunkowości, sprawozdawczości i bilansów.
Po drugie, sektor BPO/SSC daje ogromne możliwości rozwoju i silnie inwestuje w pracowników, zatem można tu zdobyć – w szerszej perspektywie czasowej – bardzo specjalistyczną wiedzę, a nawet liczne certyfkaty branżowe, które ułatwią dalszy rozwój zawodowy również poza strukturami firmy.
Jeśli zatem pracownik po kilku latach pracy nadal robi ciągle to samo i jego kariera nie ruszyła z miejsca, to warto zastanowić się nie nad tym, co inne firmy mają do zaoferowania, ale nad tym, co pracownik może zaoferować aktualnej firmie i z jakiego powodu do tej pory nie zrobił kroku naprzód. Najczęściej jest to kwestia tego, że to pracownikowi brakuje inicjatywy, obowiązki wykonuje nie do końca poprawnie, nie wykazuje zainteresowania rozwojem. Należy pamiętać, że za własny rozwój odpowiedzialna jest przede wszystkim osoba zatrudniona, a nie organizacja w której pracuje, co w sektorze BPO/SSC jest szczególnie widoczne.
W Capgemini oferujemy pracownikom dwie ścieżki rozwoju (liderską i ekspercką), liczne szkolenia (ponad 20 tys. szkoleń tradycyjnych oraz e-learningowych), możliwość uzyskiwania certyfikacji (ITIL, ACCA, Prince2, PMP), najlepsze, międzynarodowe praktyki biznesowe, środowisko ekspertów w swoich dziedzinach, możliwości wyjazdu i pracy za granicą – to tylko przykłady. Dodatkowo, jeśli pracownik (niezależnie od posiadanego doświadczenia) odkrywać sobie duszę społecznika lub inne talenty, ma całą gamę rozmaitych projektów działu CSR – sztandarowym projektem jest Teatr Capgemini, ale także program wolontariatu pracowniczego.
W tak dużej i różnorodnej organizacji każdy pracownik może znaleźć nie tylko olbrzymie możliwości rozwoju, ale również przestrzeń do realizacji własnych pomysłów. Wystarczy wziąć los w swoje ręce i korzystać z tego, co Capgemini oferuje swoim pracownikom – mówi Dominika Nawrocka Employer Branding Mana-ger Capgemini Polska.