Praca.pl Poradniki Beauty&Fashion
Czarny koń biznesu

Czarny koń biznesu

 
Czarny koń biznesu

Wydatki na odzież i kosmetyki rosną na całym świecie, a wraz z większą konsumpcją, zwiększa się ilość miejsc pracy. Wprawdzie branża modowa bardziej niż z Warszawą kojarzy się nam z Paryżem, Mediolanem czy Nowym Jorkiem, ale Polki też chcą być modne i zadbane. A to sprawia, że również w Polsce branża beauty & fashion rozwija się niezwykle dynamicznie.

 

Spis treści

Branża fashion – możliwości i wyzwania

 

W Polsce branża odzieżowa zdominowana jest przez zachodnie marki sieciowe. Nie znaczy to jednak, że nie mamy polskich, liczących się w kraju i na świecie marek. Odzież Bytom S.A., LPP S.A. (House, Cropp, Mohito, Reserved), Warmia S.A. można spotkać również w Paryżu czy Madrycie. Możemy też pochwalić się kilkoma znanymi nazwiskami – Paprocki & Brzozowski, Zień, Gosia Baczyńska.

Powoli pojawia się również trend, od dawna widoczny już na Zachodzie, zainteresowania designerskimi, niszowymi projektami. Często produkowanymi w limitowanych, krótkich seriach przez projektantów, których nazwiska zaczynają być coraz bardziej rozpoznawalne. Ich prace pojawiają się głównie w internetowych showroomach (PolscyProjektanci.com, ptasia6, Mostrami, Fabryka Stylu) i na targach mody niezależnej (np. na Mustache Yard Sale w Warszawie pojawiło się 400 wystawców i ponad 35 tys. odwiedzających).

 

Własna marka fashion?

 

To jedna z możliwości dla młodych, kreatywnych osób, które interesują się modą. Aby zacząć, trzeba mieć zarówno talent, jak i pomysł na siebie. Ci, którym się udało, podkreślają, że ważne jest, by mimo własnych wizji artystycznych projektować ubrania wygodne do noszenia i z dobrych gatunkowo materiałów, bo na to właśnie uwagę zwracają polscy konsumenci. Jeśli mamy zapłacić za ubranie więcej niż w popularnej sieciówce, to chcemy czuć różnicę nie tylko stylu, ale również jakości.

Do uruchomienia własnej marki odzieżowej nie potrzeba wiele na start. Niektórym wystarczyło zaledwie kilka tysięcy złotych. Ubrania można promować głównie w internecie, korzystając z social mediów i blogmarketingu. Trzeba jednak mieć pomysł na siebie oraz przygotowanie biznesowe – zrobić biznesplan, wyznaczyć cele do osiągnięcia. Bez tego sukcesu nie da się osiągnąć.

 

Własny e-sklep?

 

Dla interesujących się modą, którzy jednak sami nie chcą projektować, też jest rozwiązanie – e-sklep bądź platforma showroomowa pośrednicząca między klientem docelowym a projektantem czy marką odzieżową. Tego typu inicjatywy działają najczęściej w oparciu o dropshipping, a główne zadanie właściciela e-sklepu opiera się na promocji i pozyskiwaniu ruchu. Konieczne jest tu nie tylko zainteresowanie modą, ale ogromna wiedza o marketingu, zwłaszcza internetowym. Potencjał jest, bo Polacy nadal nieco jeszcze odstają od Zachodu w zakresie ilości wykonywanych zakupów online, a moda należy do najszybciej rozwijających się kategorii e-commerce na świecie.

 

Doradztwo stylizacyjne?

 

Obszarem, który daje młodym kreatywnym wiele możliwości, jest praca w obszarze doradztwa i konsultingu związanego ze stylizacjami. Stylistów zatrudniają nie tylko media, ale również firmy produkujące odzież, sklepy, platformy e-commerce czy nawet osoby prywatne. Popularne stanowisko to personal shopper.

 

Część dużego biznesu modowego

 

Stylistów, projektantów, designerów poszukują też większe marki odzieżowe. To oferta dla tych, którzy chcą być częścią większej korporacji. Warto zauważyć, że struktura dużych firm z branży fashion mocno przypomina FMCG – też mamy działy produkcji, logistyki, zakupów, dystrybucji, marketingu, księgowości i finansów. W niektórych działach (projektowanie, rozwój produktu) konieczne jest wykształcenie związane z modą. W pozostałych zainteresowanie branżą fashion pomaga, a konieczne jest wykształcenie kierunkowe.

 

Branża beauty – możliwości i wyzwania

 

23 mld zł – tyle, według prognoz PMR, ma wynieść wartość branży w 2017 roku. Głównym odbiorcą kosmetyków jest w Polsce kobieta w wieku 18-29 lat, która kosmetyki kupuje w drogerii stacjonarnej, ale coraz częściej szuka ofert w internecie. W siłę rośnie też segment mężczyzn (którzy do niedawna używali jedynie przysłowiowego mydła) oraz zamożniejsza część pokolenia 65+.

Według „Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju”  w Polsce działa około 400 podmiotów w sektorze kosmetyków. Są to zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak małe i średnie przedsiębiorstwa. Polska to szósty rynek kosmetyków w Europie, który rośnie najszybciej i który już zatrudnia ponad 16,5 tys. osób.

 

Gdzie jest praca w obszarze beauty?

 

Dwa najważniejsze sektory to producenci i dystrybutorzy oraz drogerie. Ci pierwsi szukają głównie osób odpowiedzialnych za rozwój linii kosmetyków (technolodzy, kosmetolodzy, toksykolodzy, chemicy, laboranci, farmaceuci) oraz ich sprzedaż (przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. eksportu, konsultanci). To ciekawa, rozwojowa praca dla osób, które łączą wykształcenie kierunkowe z zainteresowaniami kosmetycznymi.

Drugim dużym pracodawcą w branży są sklepy kosmetyczne, które zostały w Polsce zdominowane przez drogerie sieciowe, a praca w nich bazuje na schemacie znanym z sieci handlowych. I tak samo jak w innych sklepach sieciowych, ścieżka awansu wiąże się ze szkoleniami wewnętrznymi, często relokacją i szeroką ofertą stanowisk pracy w centralach. Dynamiczny rozwój większości sieci drogeryjnych sprawia, że szczególnie poszukiwane są osoby odpowiedzialne za rozwój terytorialny i otwieranie nowych placówek.

 

Na jakie cechy stawia branża beauty?

 

Artur Vonau, dyrektor handlowy Cosmo Group, właściciela takich marek jak NeoNail, Black-Lashes i Revi, podkreśla, że idealny kandydat powinien interesować się branżą, choć może mieć doświadczenie także z innych sektorów rynku.

 

– Poszukiwane są osoby otwarte na nowe wyzwania, umiejące szybko dostrzegać i analizować zmiany w otoczeniu. Kandydaci potrafiący działać w środowisku mocno konkurencyjnym. Potrafiący szybko i skutecznie budować relacje biznesowe odnoszące się do potrzeb rynku oraz klientów. Przyda się również odporność na stres i umiejętność pracy w grupie oraz cierpliwość i konsekwencja w dążeniu do celu – wyjaśnia.

 

Vonau podkreśla również, że to co ważne w każdej branży, ale w sektorze beauty jest szczególnie istotne, to energia i radość życia. Każdy pracownik jest przecież wizytówką firmy.

 

Ciekawe stanowiska w branży beauty:

 

  • Dermokonsultant / konsultant marki

 

Osoba odpowiedzialna za profesjonalne doradztwo w zakresie produktów pielęgnacyjnych. Najczęściej są to osoby zatrudnianie przez producentów lub dystrybutorów. Pracują bezpośrednio z klientem. Pożądane jest wykształcenie kierunkowe, np. kosmetologia, ale nie jest to konieczne. Coraz więcej ofert kierowanych jest do osób bez doświadczenia, które są przygotowywane przez firmę poprzez serię szkoleń.

  • Safety assessor

 

Osoba odpowiedzialna za ocenę bezpieczeństwa kosmetyku. Analizę opiera na danych dostarczonych przez producenta i ocenie toksykologicznej składników kosmetyku. Przygotowuje raporty oceniające to, na ile kosmetyk jest bezpieczny dla człowieka. To praca badawcza, analityczna i wymagająca śledzenia najnowszych badań z zakresu biologii, chemii, mikrobiologii i toksykologii. Safety assessorem może zostać osoba, która ukończyła studia farmaceutyczne, medyczne, biochemiczne, kosmetologiczne lub uzyska certyfikat. Każdego roku w Brukseli organizowany jest specjalistyczny kurs „Safety Assessment of Cosmetics in the EU – Training Course”, który kosztuje niestety prawie 4000 euro.

 

  • Specjalista ds. marketingu 

 

Osoby specjalizujące się w marketingu beauty poszukiwane są przez małe i duże marki. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby z wiedzą marketingową (szczególnie w obszarze nowych mediów, influencer marketingu, zarządzania treścią i analityki), które jednocześnie pasjonują się kosmetykami i nowościami z branży. Osoby bez doświadczenia mogą próbować swoich sił w ramach staży organizowanych przez niektóre firmy z branży.

Branża beauty & fashion to jedna z najmocniej rozwijających się branż, która daje szanse zarówno osobom szukającym pracy w stabilnych strukturach organizacji, jak i tym, które chcą działać na zasadzie wolnego strzelca. Jest otwarta na specjalistów i osoby bez doświadczenia, a kolejne lata na pewno przyniosą kilka zmian i nowych ciekawych zawodów.

Więcej artykułów "Beauty&Fashion"

Polecane oferty

  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Warszawa, ul. Patriotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Warszawa, ul. Targowa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Mistrz Elektroepilacji

    ELEKTROEPILACJA.PL SP. Z O.O.   Warszawa, Ochota    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat   4 242 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Opis stanowiska: Przeprowadzanie zabiegów elektroepilacji, Indywidualne doradztwo dla klientów w zakresie przeprowadzanych zabiegów, Dbanie o najwyższe standardy obsługi klienta i higieny pracy, Aktywny udział w życiu salonu i jego promocji.
  • Sprzedawca

    NEW APPROACH sp. z o.o.   Warszawa, ul. Ostrobramska 75c    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 dni
    Zakres obowiązków Szukamy entuzjastów kosmetologii i branży beauty, którzy z pasją podchodzą do współpracy z klientami. Twoja podstawowym obowiązkiem będzie udzielanie profesjonalnych porad pielęgnacyjnych oraz aktywna sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji.
  • Specjalista ds. szkoleń kosmetycznych

    AYCOM CRISS   Sulejówek, ul. Rzemieślnicza 9    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków: Prowadzenie szkoleń i warsztatów dla profesjonalistów z branży kosmetycznej. Organizacja i realizacja warsztatów edukacyjnych. Testowanie oraz ocena nowych urządzeń kosmetycznych. Udział w targach branżowych i konferencjach. Wsparcie techniczne i posprzedażowe oraz...
  • Ekspert ds. Urody

    PHZ Baltona S.A.   Warszawa, Włochy, Lotnisko Chopina    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 000 - 8 200 zł brutto/mies.
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Obsługa klienta zgodnie ze standardami Baltony i marek premium. Aktywne promowanie i sprzedaż produktów P&C marek premium (Dior, Bulgari, Estee Lauder, Eris). Utrzymywanie wizerunku marek zgodnie z przyjętą filozofią. Dbanie o zachowanie najwyższych standardów...

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.