Praca.pl Poradniki Zmiana pracy
Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

 
Resetowanie umiejętności zawodowych, czyli czym jest fast reset skills?

W kontekście rozwoju zawodowego zazwyczaj mówimy o nabywaniu umiejętności i podnoszeniu kwalifikacji w zawodzie. Dlaczego ktoś chciałaby pozbyć się umiejętności zawodowych? Okazuje się, że rodzaj resetowania wiedzy może być niezwykle pomocny na przykład w czasie zmiany branży. Czytaj dalej i dowiedz się, czym jest fast reset skills? oraz kiedy warto je zastosować.

 

Fast reset skills – definicja

 

W czasie pandemii i destabilizacji na rynku pracy, kiedy wiele osób musi liczyć się z koniecznością przebranżowienia, umiejętność nie tylko podnoszenia kwalifikacji zawodowych, ale i dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków jest na wagę złota. Rola samokształcenia w dążeniach zawodowych, samodzielność w pracy nad sobą to kwestie dość powszechnie znane. Niemniej obecnie niezwykle istotna stała się także szybkość reakcji na nowe warunki.

 

Pojęcie fast reset skills zawiera w sobie trzy elementy – skills, czyli umiejętności, fast, a więc szybkość, oraz reset – wymazywanie. W tym procesie kluczowa jest gotowość pracownika do aktualizowania wiadomości, otwartość na zmiany, a także akceptacja faktu, że część kompetencji może mieć krótki termin ważności i wkrótce nastąpi konieczność zastąpienia ich innymi.

 

Fast reset skills – przyczyny

 

Można zadać sobie pytanie, dlaczego od pracownika coraz częściej oczekuje się zdolności wymazywania dawnych umiejętności, a nie po prostu łączenia nowej wiedzy ze starą.

 

Otóż podnoszenie umiejętności niekoniecznie jest równoznaczne z kumulacją informacji. Stan wiedzy np. dotyczący danej branży praktycznie nigdy nie jest stały. Rozwój technologii, nowe warunki, przepisy i inne okoliczności jak pojawienie się dużego konkurenta na rynku itp. wymuszają nieustanne aktualizowanie wiedzy. Czasami okazuje się też, że pewne techniki czy dotychczas stosowane metody były po prostu nieskuteczne albo przeszkadzały w odkryciu jakiegoś innowacyjnego podejścia do danej kwestii.

 

Przykładowo, przestarzałe procedury mogą hamować rozwój placówki badawczej zaopatrzonej w nawet najnowocześniejszy sprzęt. Innym przykładem jest konieczność zapomnienia o dawnych nawykach dotyczących kontroli pracownika w biurze i zastąpienia ich nowymi procedurami w czasie pracy zdalnej. Co więcej, niektóre firmy po lockdownie zdecydowały się na przywrócenie pracy w biurach – w tym wypadku podwładni i managerowie musieli ponownie zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności np. pracy zespołowej – część kompetencji przydatnych w trybie home office okazała się więc krótkoterminowa.

 

W tym świetle bardziej zrozumiałe staje się to, dlaczego resetowanie, czyli po prostu wymazywanie pewnych umiejętności zawodowych jest bardzo ważną umiejętnością.

 

Fast reset skills – skutki

 

Zastępowanie starej wiedzy nową, wypieranie dawnych umiejętności przez te aktualnie wymagane, może być trudne szczególnie dla osób, które latami pracowały w dość stabilnych warunkach pracy i branżach wcześniej odpornych na zmiany. Okazuje się jednak, że zmiany wynikające np. z rozwoju technologicznego, coraz szerszego zastosowania sztucznej inteligencji, albo po prostu występujących okoliczności (jak epidemia) dotykają coraz więcej sfer życia.

 

Przykładem może być administracja publiczna, która przeszła w ostatnich latach niemal błyskawiczną cyfryzację, a dodatkowo w czasie lockdownu tysiące pracowników musiało przyzwyczaić się do wykonywania obowiązków zdalnie. Dla wielu osób była to prawdziwa rewolucja nie tylko w życiu zawodowym, ale i prywatnym.

 

Rosnące tempo zmian może odbijać się na psychice, powodować niepokój czy poczucie bezradności. Część osób doświadcza trudności z przystosowaniem się do nowych, mniej stabilnych warunków. Pracownicy wielu obszarów gospodarczych mogą odczuwać lęk i stres. Zmiany, choć mogą być wzbogacające i inspirujące, są także ogromnym wyzwaniem dla naszych zdolności poznawczych, a destabilizacja gospodarcza wywołuje brak poczucia bezpieczeństwa.

 

Jak sobie zatem poradzić na współczesnym rynku pracy? Starajmy się przyjąć postawę otwartości i przede wszystkim nie wahajmy się sięgać po pomoc. Doradzić w kwestiach zawodowych może na przykład coach zawodowy, doradca, czasami niezbędna jest także pomoc psychologiczna. W zachowaniu dobrej kondycji psychicznej ważna jest też umiejętność odpoczynku po pracy i zachowania równowagi między sferą zawodową oraz prywatną.

 

Więcej artykułów "Zmiana pracy"
Praca Balcerzak Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...

Najnowsze artykuły

Praca na część etatu – podstawowe informacje

Praca na część etatu – podstawowe informacje

W okresach niepewności ekonomicznej i zmieniających się modeli pracy część etatu, najczęściej jako zatrudnienie dodatkowe do podstawowego, pełnego etatu, zyskuje na popularności. Coraz więcej osób ma dwa, a nawet trzy niepełne etaty jednocześnie, starając się zdywersyfikować źródła dochodu. Jak taka sytuacja wygląda z punktu widzenia prawa pracy? Oto co musi wiedzieć wieloetatowiec.

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Ochotnicza straż pożarna – jak się dostać, zarobki, praca

Strażacy OSP są w gotowości przez całą dobę. W nagłych przypadkach odpowiadają na wezwanie i razem ze strażakami zawodowymi i innymi funkcjonariuszami niosą pomoc, ratują mienie, a niekiedy i życie. Służba w Ochotniczej Straży Poważnej to prawdziwy zaszczyt. Czy trudno dostać się do takiej formacji? Wyjaśniamy, jakie są ustawowe wymagania wobec strażaków–ochotników.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring – czym jest? Czy ciche zatrudnianie to nowy trend HR?

Quiet hiring ma być odpowiedzią na rosnące braki specjalistów na rynku pracy. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest wsparcie rozwoju własnych pracowników. – To też ważne z punktu widzenia zastępowania pracy ludzkiej przez sztuczną inteligencję. Jeżeli wyposażymy pracowników w umiejętność pracy z nią, unikniemy zwolnień – komentuje ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot.

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dzień Docenienia Pracownika – kiedy wypada? Jak świętować?

Dziś obchodzimy bardzo ważne święto – Dzień Doceniania Pracownika! To dobra okazja na integrację zespołu, przyznanie nagród i premii uznaniowych czy chociażby oficjalne podziękowania dla osób wykazujących się wyjątkowym zaangażowaniem lub wynikami w pracy. Dzień ten można wykorzystać również do wzmocnienia marki pracodawcy na rynku pracy.

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379