Gdy pierwszy dzień w nowej pracy spędzamy w domowym biurze, wdrożenie się w obowiązki wydaje się dość trudne. Niepewność potęgują znane mity o pracy zdalnej – że pracownik trybie home office jest samotny, mało wydajny i że o wiele łatwiej niż w biurze ulega rozpraszaczom. Jak zatem w takich warunkach wdrożyć się w nowe obowiązki służbowe? Jak zadbać o dobre pierwsze wrażenie, kiedy nie spotykamy się ze współpracownikami twarzą w twarz?
Pierwsze wrażenie na home office – jak dobrze wypaść?
Pierwsze wrażenie jest ważne, zarówno kiedy przychodzimy po raz pierwszy do biura, jak i wtedy, gdy rozpoczynamy pracę online w nowej firmie. Warto wiedzieć, że część pracodawców oferujących pracę całkowicie zdalną, wstępne szkolenia i wdrożenie prowadzi w siedzibie firmy. Niekiedy jednak do tego celu wykorzystywana jest internetowa platforma, na której nowa osoba może zdobyć wszystkie niezbędne informacje.
Jeśli będziemy wdrażać się w pełni zdalnie, pierwszego dnia zapewne czeka nas wideokonferencja, tzw. call, z naszym bezpośrednim przełożonym, osobą z działu HR czy z najbliższymi współpracownikami. To czas na przedstawienie się reszcie zespołu, poznanie firmy i specyfiki pracy. To również dobry moment, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. Nim rozpoczniemy pracę, sprawdźmy więc, czy nasz sprzęt jest sprawny, kamerka i mikrofon działają bez zarzutu. Dzięki temu unikniemy technicznych trudności i niepotrzebnego stresu.
Jeśli czeka nas wideokonferencja, warto też zadbać o schludny wygląd i czyste biurko. Mimo że wykonujemy pracę z domu, pokazanie się w dresie czy piżamie, zwłaszcza pierwszego dnia w pracy, to spore faux-pas.
Nie bójmy się też zadawać pytań. Ciągłe przerywanie wypowiedzi innych na spotkaniu online może być kłopotliwe, dlatego warto zapisywać sobie wątpliwości i poruszyć je na sam koniec, albo omówić z osobą odpowiedzialną za nasze wdrożenie.
Praca zdalna a nowe obowiązki – jak się wdrożyć?
W firmach, w których praca zdalna jest codziennością wszystkich pracowników, muszą obowiązywać określone procedury wdrażania nowych osób. Nic nie dzieje się przypadkiem.
Onboarding, z ang. na pokład, to proces wdrożenia i przeszkolenia nowo zatrudnionego pracownika do objęcia danego stanowiska. Jak wyżej wspomniano, może on odbywać się stacjonarnie, ale też może być prowadzony wyłącznie zdalnie. W tym drugim przypadku pracownik musi wykazać się samodzielnością i dużym zaangażowaniem przy zapoznawaniu się z materiałami szkoleniowymi na własną rękę. Niektóre firmy korzystają ze specjalnych platform onboardingowych, na których nowemu pracownikowi może towarzyszyć bot odpowiadający na proste pytania, a cały proces wdrożenia jest mocno zautomatyzowany. Niekiedy pracownik dostaje zbiór materiałów, z którymi musi się zapoznać, a w razie problemów kontaktuje się z wybraną osobą z działu odpowiedzialną za wdrożenie.
Niezależnie od procedur obowiązujących w firmie warto poświęcić sporo uwagi wdrażaniu się w obowiązki i pokazać chęć nauki.