Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

 
Etykieta w biznesie a rozmowy rekrutacyjne

Biznesowa etykieta określa zasady, do których należy się stosować w różnych sytuacjach zawodowych. Jej znajomość pomaga nie tylko budować dobre relacje ze współpracownikami i klientami, ale także pełni ważną rolę w kształtowaniu pierwszego wrażenia. Przed spotkaniem z przyszłym pracodawcą warto nie tylko zgłębić wiedzę o firmie, do której aplikujemy, oraz przygotować się na pytania ze strony potencjalnego pracodawcy, ale także poznać reguły etykiety w biznesie. Stosując w praktyce pewne zasady, odpowiednio zaprezentujesz się w trakcie rozmowy oraz lepiej wypadniesz w oczach przyszłego pracodawcy.

Przygotowanie do spotkania

Jednym z elementów etykiety biznesowej jest odpowiedni ubiór. Znajomość zasad, jakie rządzą tym aspektem, przydaje się również w trakcie rozmów rekrutacyjnych. Przygotowując się do takiego spotkania, należy więc zwrócić uwagę na odzież, jaką przywdziewamy. W sytuacjach zawodowych warto prezentować się godnie: skromna i schludna odzież wzmacnia Twoje kompetencje oraz powoduje, że partnerzy biznesowi obdarzają Cię zaufaniem. W życiu zawodowym postaw na stonowane kolory (np.: granat, biel, błękit, grafit, czerń). Wybieraj klasyczne fasony, które szybko nie wychodzą z mody. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzi się nie tylko garnitur czy garsonka, ale także zestaw koordynowany, czyli spodnie z pasującą do nich marynarką lub spódnica z żakietem. Koszula lub bluzka powinny mieć długie rękawy. Klasyczne buty (wiązane półbuty lub czółenka na niezbyt wysokim obcasie) muszą być czyste. Unikaj prześwitujących tkanin oraz zbyt strojnych wzorów. Postaw na skromną i tzw. podstawową biżuterię, do której zaliczają się m.in.: zegarek, obrączka, skromny pierścionek i niewielkie kolczyki (dwa ostatnie elementy dotyczą oczywiście jedynie pań). Oszczędnie używaj wody toaletowej czy perfum – zwróć uwagę na to, że intensywny zapach w niewielkim pomieszczeniu nie tylko robi złe wrażenie, ale także drażni. Pamiętaj, że strój jest rodzajem wizytówki, która bardzo wiele mówi o Tobie.

Tuż przed rozmową

Spotkanie kwalifikacyjne zaczyna się już w recepcji lub w sekretariacie firmy, do której aplikujesz. Pojawiając się na miejscu, podaj swoje imię i nazwisko oraz powiedz, z kim oraz na jaką godzinę jesteś umówiony (nie przekręcaj nazwiska gospodarza – wcześniej dokładnie sprawdź, a w razie czego zanotuj, jak ono brzmi). Jeżeli okaże się, że musisz poczekać (bo np. przedłuża się poprzednia rozmowa) – zapytaj, gdzie możesz usiąść. Wykaż się cierpliwością: w przypadku spóźnienia gospodarza nie dopytuj natarczywie w recepcji bądź w sekretariacie o czas rozpoczęcia spotkania. Jeżeli okaże się, że musisz dłużej poczekać, zajmij się swoimi sprawami: możesz np. w tym czasie raz jeszcze przejrzeć dokumenty aplikacyjne. Koniecznie wycisz lub wyłącz telefon komórkowy: dzwonek w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej źle świadczy o manierach kandydata. Jeżeli zapomnisz o komórce, która rozdzwoni się w czasie spotkania, w żadnym wypadku jej nie odbieraj (przeproś rozmówcę za niedogodność i wycisz sygnał). Opisane powyżej zasady sprawdzają się nie tylko podczas rozmów kwalifikacyjnych, ale także w innych sytuacjach biznesowych – m.in. w trakcie wizyt u klientów.

Pierwsze chwile kontaktu

Sposób powitania jest świetnym sprawdzianem szacunku, jakim darzymy innych: pierwsze minuty bywają decydujące. Nie podawaj ręki na powitanie – poczekaj na gospodarza, do którego w tej sytuacji należy inicjatywa. Jeżeli osoba, która Cię zaprosiła, nie zdecyduje się na ten ruch, nie wyręczaj jej. Pamiętaj, że nie wszystkie spotkania w życiu zawodowym muszą zaczynać się podawaniem dłoni – do tej kategorii należą rozmowy kwalifikacyjne. Jeżeli jednak dojdzie do takiego powitania, odwzajemnij się zdecydowanym uściskiem. Nie podawaj tzw. luźnej dłoni. Nie znaczy to jednak, że musisz silnie i długo potrząsać ręką drugiej osoby. Pamiętaj o tym, aby podczas powitania uśmiechnąć się, popatrzyć w oczy rozmówcy oraz podać swoje imię i nazwisko. Czasami rozmowy kwalifikacyjne odbywają się nie w gabinecie, ale np. w sali konferencyjnej, do której trzeba dojść. Pamiętaj, że w takich sytuacjach na miejsce spotkania zawsze prowadzi gospodarz, a gość podąża za nim (to uzasadnione z praktycznego punktu widzenia, jeżeli np. trzeba iść krętymi korytarzami). Wchodząc do pomieszczenia, w jakim odbywa się rozmowa kwalifikacyjna, poczekaj na wskazanie miejsca, na którym możesz spocząć. Nie zajmuj krzesła, które wydaje Ci się najwygodniejsze lub które jest np. najbliżej drzwi – może się okazać, że chce na nim usiąść osoba rekrutująca. Podobnie zachowuj się w trakcie wizyt u Twojego klienta czy partnera biznesowego.

W trakcie rozmowy

Podczas wszelkich spotkań biznesowych (nie tylko w trakcie rekrutacji) słuchaj swoich rozmówców. Pamiętaj, aby robić to w tzw. aktywny sposób. Nie tylko z uwagą wsłuchuj się w wypowiadane przez nich słowa, ale także potwierdzaj, że podążasz za tokiem rozumowania. Od czasu do czasu możesz wtrącić: „Oczywiście, rozumiem”, „Tak, zgadza się”. W ten sposób prezentujesz nie tylko dobre maniery, ale także wysoki poziom zaangażowania w rozmowę. Dzięki takiemu zachowaniu budujesz również dobrą atmosferę każdej rozmowy – nie tylko rekrutacyjnej. Pamiętaj, że aktywne słuchanie polega nie tylko na używaniu słów: podczas spotkań wspomagaj się także elementami pozawerbalnymi, czyli odpowiednią mową ciała. Patrz więc rozmówcy w oczy, siedząc, kieruj się w jego stronę, kiwaj głową na znak zrozumienia, zachowuj sympatyczną mimikę, stosuj wyważoną oraz spokojną gestykulację (nie machaj nerwowo rękami).

Zakończenie i podziękowanie

Zgodnie z zasadami etykiety biznesowej inicjatywa zakończenia spotkania należy do gościa. W tym przypadku panuje podobna zasada, jak podczas rozmów telefonicznych: ten, kto dzwoni, żegna się pierwszy. Podczas rozmów kwalifikacyjnych jest inaczej: inicjatywa zakończenia rozmowy leży po stronie tego, kto na nią zaprosił. Pod koniec każdego spotkania zawodowego warto poświęcić czas na wymianę podziękowań – wtedy, kiedy np. gospodarz odprowadza gościa do wyjścia i kiedy już nie wypada dyskutować o poważnych sprawach biznesowych. Podobne obyczaje panują w trakcie procesu rekrutacyjnego: osoba biorąca w nim udział powinna podziękować za zaproszenie na spotkanie (nawet, jeżeli nie poszło ono po jej myśli i pracę otrzyma ktoś inny). Takie zachowanie buduje miłą atmosferę oraz stanowi uzupełnienie pozytywnego wrażenia, jakie po sobie pozostawiamy. Pamiętajmy, że uprzejmość to ważny element kształtujący pozytywny wizerunek osobisty w różnych sytuacjach – nie tylko w tych stricte zawodowych.


Elżbieta Żurek
doradca i trener kształtowania wizerunku, autorka książek

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"

Polecane oferty

  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   dziś wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   dziś wygasa
    specjalista junior / mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   dziś wygasa
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   dziś wygasa
    specjalista mid / senior / junior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...
  • Asystent / Asystentka Projektanta Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...
  • Projektant Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?